جاذبه های طبیعی کرمانشاه:
روستای هجیج جز شهرستان پاوه در شمال غربی استان کرمانشاه قرار دارد. روستای هجیج بزرگ در محدوده سیروان بخش مرکزی پاوه ارتفاع ۹۰۰ متر، زبان کردی اورامی، سنی مذهب و شافعی، از شمال و غرب و جنوب به کوهستان و از شرق به روستای سیروان منتهی می‌گردد.
کد خبر: ۶۳۲۲۷۴
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۳ 19 July 2018

به گزارش تابناک،به گفته اهالي، اين روستا 1200 سال قدمت دارد وجود بقعه امامزاده سيد عبيدالله كه از وي به عنوان برادر امام رضا ياد مي شود حكايت از قدمت روستا دارد. وجود آب هم يكي از عومل پيدايش روستاست. مي توان گفت دو چشمه در ارتفاعات شمالي و غربي روستا از علل اساسي شكل گيري روستا مي باشد.

استقرار روستا در دره هجيج بر شكل و ريخت روستا تأثير عميقي بجا گذاشته است. استقرار واحدهاي مسكوني بر يالهاي دره مذكور موجب پلكاني شدن بافت و معابر اصلي با تبعيت از شيب بر دو يال حركت را ايجاد مي كنند بنابراين در يك جمع بندي مختصر مي توان عوامل طبيعي همچون شيب و خط القعر دره به عنوان آبراه را مهمترين عامل طبيعي در شكل و فرم روستا دانست.

مساحت بافت روستا 53/14 هكتار است. اين روستاداراي يك مسجد، چله خانه، خانقاه و امامزاده و همچنين يك كتابخانه مي باشد روستا براساس تقسيم بندي طرح جامع توسعه گردشگري استان کرمانشاه در قطب گردشگري اورامانات، ناحيه پاوه و در درون حوزه گردشگري نودشه قرار دارد و به عنوان يکي از حوزه هاي طبيعي- فرهنگي شناسايي شده است.

هجیج از جايگاه مذهبي خاصي و همچنين طبيعت زيبا و ساختار بافت شناسي و معماري از اهميت ويژه اي برخوردار است.

 

 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار