مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه گفت:افتتاح مجتمع خدمات پیشگیری غرب کشور، احداث این مرکز را گامی مهمی در جهت پیشگیری از معلولیت است که در این مراکز انواع خدمات پیشگیری در چهار حوزه مشاوره، پیشگیری از اعتیاد، پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و پیشگیری از معلولیت ارائه می‌شود.
کد خبر: ۶۳۳۱۹۴
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۸ 22 July 2018

به گزارش تابناک،دکتر امید قادری مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه با اشاره به تولد سالانه ۳۰ هزار نوزاد معلول در کشور، گفت: اگر بتوان از تولد این نوزادان با انجام آزمایش‌ها و مشاوره ژنتیک پیشگیری کرد، بار مالی بسیاری از دوش سیستم سلامت کشور برداشته خواهد شد و از یک عمر درد و رنج ۳۰ هزار انسان پیشگیری می‌شود.

وی افزود: هدف ما پیشروی به سمت پیشگیری از معلولیت است، به طوری که با غربالگری نوزادان و کودکان در زمینه‌های بینایی وشنوایی و انجام مشاوره ژنتیک بتوانیم از معلولیت آن‌ها در آینده پیشگیری کنیم.

قادی تصریح کرد: در همین راستا سال گذشته از ۳۳ هزار نوزاد متولد شده در استان ۹۰ درصد آن‌ها تحت غربالگری شنوایی سنجی قرار گرفتند و ۱۳۲ نوزاد دارای مشکل شنوایی شناسایی شدند.

این مسئول افزود: با اقدامات پیشگیری و درمانی بر روی این نوزادان می‌توان از معلولیت شنوایی آن‌ها در آینده پیشگیری کرد.

قادری تصریح کرد: سال گذشته همچنین از مجموع ۸۹ هزار کودک سه تا شش ساله استان ۶۷ هزار و ۵۰۰ نوزاد تحت پوشش غربالگری بینایی قرار گرفتند.

وی افزود: از مجموع این کودکان نیز ۲۱۰۰ کودک با مشکل بینایی تشخیص داده شدند که اقدامات بعدی درمانی می‌تواند از معلولیت بینایی این تعداد کودک پیشگیری کند.

وی افزود: در این مرکز خدماتی از جمله غربالگری بینایی کودکان زیر شش سال، بینایی سنجی بزرگسالان، غربالگری شنوایی نوزادان و شنوایی سنجی بزرگسالان، گفتار درمانی، مشاوره و امور روانشناختی، مشاوره ژنتیک و برگزاری کارگاه‌های آموزشی در حوزه‌های مهارت‌های زندگی، پیش از ازدواج، پیشگیری از اعتیاد و فرزندپروری ارائه می‌شود.

این مسئول تصریح کرد: در این مرکز هشت نیروی ثابت به صورت مستقیم مشغول به کار شده اند و بهزیستی برای کمک به مددجویان خود برای شروع به کار مرکز ۱۰۰ میلیون تومان به مسئولان آن پرداخت کرده تا مددجویان بهزیستی بتوانند از خدمات مرکز به صورت رایگان برخوردار شوند.

قادری با اشاره به اهمیت مشاوره ژنتیک جهت پیشگیری از تولد نوزادان معلول گفت: افرادی که درخانواده خود افراد معلول داشته و یا ازدواج فامیلی دارند می‌توانند به این مرکز مراجعه و مشاوره ژنتیک دریافت کنند و چنانچه توان پرداخت هزینه‌ها را نداشته باشند می‌توانند به بهزیستی مراجعه کرده و از طریق بهزیستی به این مرکز معرفی شده و هزینه‌ای پرداخت نکنند.

وی یادآور شد: همچنین در راستای پیشگیری از معلول زایی سال گذشته توسط بهزیستی ۸۰۰ میلیون تومان صرف هزینه مشاوره ژنتیک خانواده‌های بی‌بضاعت شده است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار