یک کارشناس مامایی معتقد است: تغذیه با شیر مادر از همان دقایق اولیه پس از تولد می‌تواند از مرگ و میر ناگهانی نوزادان جلوگیری کند.
کد خبر: ۶۳۸۳۱۲
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۰ 02 August 2018

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا،شیوا کاظمی به مناسبت روز جهانی شیر مادر ، با اشاره به ضرورت تغذیه نوزاد با شیر مادر، اظهار کرد: طبق آخرین آمار سازمان بهداشت جهانی اگر مادران شیرده نوزادان خود را تا شش ماه منحصرا با شیر خود تغذیه کنند، سالانه یک میلیون نوزاد از خطر مرگ نجات پیدا می‌کند.

وی با تاکید بر لزوم شیردهی در دقایق اولیه پس از تولد، گفت: بلافاصله پس از تولد و خروج جفت، هورمون‌هایی در بدن مادر تولید می‌شود که تولید شیر و مواد مغذی مورد نیاز نوزاد را برعهده دارد.

کاظمی تصریح کرد: شیر اولیه مادر (آغوز) مملو از موادی است که برای ایمنی نوزاد لازم بوده و بدن او را در برابر بسیاری عوامل بیماری‌زا مقاوم می‌کند.

وی افزود: نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند در مقابل بسیاری از بیماری‌ها مقاوم بوده و سالم‌تر خواهند بود.

کاظمی داشتن دندان‌های سالم در کودکان را از دیگر فواید تغذیه با شیر مادر دانست و اظهار کرد: نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند زودتر دندان درمی‌آورند، دندان‌های محکمی دارند و شکل فک آن‌ها بهتر است.

کاظمی افزود: کودکانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند همچنین دفع منظم‌تری داشته و کمتر به عوارض گوارشی مبتلا می‌شوند.

این کارشناس مامایی با اشاره به اثرات منفی شیر خشک روی ضریب هوشی و رشد نوزادان اظهار کرد: شیرخشک فاقد مواد مغذی شیر مادر بوده و صرفا باعث چاقی نوزاد می‌شود.

کاظمی تصریح کرد: نوزادانی که با شیرخشک تغذیه می‌شوند همچنین در مقابل میکروب‌های موجود در محیط ضعیف بوده و به همین دلیل بطور مداوم دچار مشکلاتی مانند اسهال، سرماخوردگی و عوارض گوارشی می‌شوند.

مسئول امور مامایی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به رابطه بین بدغذایی افراد در سنین کودکی و تغذیه با شیرخشک اشاره کرد و گفت: نوزادانی که با شیرخشک تغذیه می‌شوند به دلیل پیروی از الگوی نادرست و مصنوعی در تغذیه در آینده با مشکلاتی نظیر بدغذایی مواجه می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: این درحالی است نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند به دلیل اینکه از ابتدا اصول تغدیه‌ای درست و طبیعی داشته و برای خوردن غذا بطور طبیعی تلاش کرده‌اند در سنین بالاتر راحت تر می‌توانند غذاهای مختلف را مصرف کنند.

این کارشناس مامایی در ادامه به فواید شیردهی برای مادران هم اشاره کرد و گفت: شیردهی این امکان را به مادران می‌دهد که پس از بارداری راحت‌تر به وزن ایده‌آل برسند.

وی افزود: با بالا رفتن سن نوزاد چربی موجود در شیر مادر بیشتر می‌شود و نوزاد چربی بیشتری از بدن مادر دریافت می‌کند که این امر در تعادل وزنی مادران موثر است.

کاظمی همچنین شیردهی را عامل مهمی در کاهش احتمال ابتلا به سرطان پستان دانست و افزود: هورمون‌هایی که پس از تولد نوزاد در بدن مادر ترشح می‌شود، در سلامت رحم و تخمدان موثر هستند.

وی افزود: شیردهی در ۲۰ دقیقه اول پس از زایمان همچنین می‌تواند تا حد زیادی خونریزی پس از زایمان را کاهش می‌دهد.

کاظمی با بیان اینکه رژیم غذایی خاصی در دورات شیردهی تجویز نمی‌شود، گفت: مصرف غذاهایی نظیر سوپ که کم حجم اما مقوی هستند می‌تواند در افزایش تولید شیر مادران موثر باشد.

این کارشناس مامایی به مادران شیرده توصیه کرد: در دوران شیردهی شیر و لبنیات مصرف کنند، چرا که با تغذیه نوزاد از شیر مادر میزان کلسیم موجود در استخوان‌های بدن مادر کاهش پیدا می‌کند و مصرف لبنیات کلسیم برداشته شده از استخوان‌ها را تا حد زیادی جبران می‌کند.

وی در پایان به مادران باردار و شیرده نسبت به مصرف بعضی داروها هشدار داد و از آن‌ها خواست: قبل از مصرف هر دارویی از عدم منع مصرف آنها در زمان بارداری و شیردهی اطمینان حاصل کنند.


 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار