مسئول اداره نظارت و پایش اداره کل محیط یزست استان کرمانشاه گفت: حدود ۵۰ درصد عرصه تالاب "هشیلان" آب دارد و خطر خشک شدن این تالاب را تهدید نمی‌کند.
کد خبر: ۶۳۹۵۲۵
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۷ 05 August 2018

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا،جمال رحمانی ، با اشاره به گرمای شدید هوا در چند وقت اخیر، اظهار کرد: خوشبختانه گرما باعث خشک شدن تالاب هشیلان نشده و حدود 50 درصد از مساحت تالاب آب دارد.

وی وضعیت تالاب هشیلان نسبت به سال‌های گذشته را بسیار بهتر ارزیابی کرد و افزود: بارندگی‌های بهار عامل نجات تالاب هشیلان شد.

مسئول اداره نظارت و پایش اداره کل محیط زیست استان کرمانشاه با اشاره به بندی که در پایین دست تالاب برای ذخیره آب تعبیه شده، ادامه داد: بعد از بارندگی‌های خوب بهار، در اوایل خرداد ماه بند بسته و باعث برگشت آب به درون تالاب شد.

رحمانی ممنوعیت کشت محصولات پرمصرف در حاشیه تالاب را از دیگر عواملی دانست که به حفظ آب هشیلان کمک کرده است.

وی با اشاره به سابقه خشک شدن این تالاب در سال‌های 87 و 94، تاکید کرد: یک سال به دلیل خشک شدن تالاب شاهد آتش‌سوزی در عرصه آن بودیم که امسال این مشکلات وجود ندارد.

مسئول اداره نظارت و پایش اداره کل محیط زیست استان کرمانشاه افزود: اگرچه تالاب هشیلان هنوز وارد مرحله خط قرمز نشده، اما نباید فراموش کرد که تمام سراب‌ها و تالاب‌ها درگیر تنش آبی هستند و خطر خشکی همیشه در کمین منابع آبی است.

رحمانی از تالاب هشیلان به عنوان یکی از مراکز اصلی حضور پرندگان مهاجر در فصل سرما یاد کرد و گفت: تالاب هشیلان دارای پوشش غنی گیاهی و جانوری است.

وی وسعت عرصه تالاب هشیلان را 450 هکتار برآورد کرد که اگر تصرفاتی که در این تالاب انجام شده خلع ید شود، این وسعت تا 560 هکتار نیز قابل افزایش است.

به گفته این مسئول، تالاب هشیلان یکی از تالاب‌های منحصر به فرد کشور و متشکل از 110 جزیره کوچک و بزرگ است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار