نایب رئیس خانه معدن کرمانشاه با انتقاد از واگذاری‌های غیراصولی معادن "سنگ لاشه" که در سال‌های گذشته صورت گرفته، گفت: 50 درصد معادن سنگ لاشه کرمانشاه راکد هستند.
کد خبر: ۶۳۹۵۲۶
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۸ 05 August 2018

نایب رئیس خانه معدن کرمانشاه:
به گزارش تابناک به نقل از ایسنا،محمدرضا کارگر ، با اشاره به وضعیت معادن سنگ لاشه کرمانشاه، اظهار کرد: تعداد معادنی که در این حوزه پروانه بهره‌برداری دارند 107 مورد است، اما از این تعداد فقط 50 معدن سنگ لاشه فعال داریم و مابقی راکد هستند.

وی ادامه داد: همین 50 معدن سنگ لاشه نیز با کمتر از نصف ظرفیت کار می‌کنند و اگر مجوز برداشت سالانه تا حدود 100 هزار تن را داشته باشند، اکنون میزان برداشتی آنها 25 تا 30 هزار تن است.

مسئول انجمن تولیدکنندگان شن و ماسه کرمانشاه درباره میزان ذخایره معادن سنگ لاشه کرمانشاه نیز یادآوری کرد: هر کدام از این معادن ذخیره نزدیک به 1.5 تا دو میلیون مترمربع سنگ لاشه را دارند.

نایب رئیس خانه معدن استان کرمانشاه مهمترین مشکل کنونی معادن سنگ لاشه را عدم تعادل بین عرضه و تقاضا دانست و تاکید کرد: میزان عرضه این معادن از تولید آنها بسیار بیشتر است و همین 50 معدن فعلی که زیر ظرفیت هم کار می‌کنند می‌توانند نیازهای استان را به طور کامل پوشش دهند.

وی معتقد است، ارسال سنگ لاشه به سایر نقاط کشور هم به دلیل هزینه بالای حمل و نقل آن چندان مقرون به صرفه نیست و عمده معادن تمرکز خود را بر پوشش بازار داخل استان قرار داده‌اند.

به گفته کارگر، در شرایط کنونی که ساخت و ساز در مناطق زلزله زده و نیاز به مصالح ساختمانی زیاد شده وضعیت تولید معادن کمی بهتر است، اما حتی این رونق هم باعث فعال شدن معادن سنگ لاشه راکد نشده است.

رئیس انجمن تولیدکنندگان شن و ماسه کرمانشاه ورود افراد غیرمتخصص به حوزه معادن سنگ لاشه را نیز از دیگر مشکلات برشمرد و یادآوری کرد: در مقاطعی بدون کار کارشناسی، شاهد واگذاری معادن به افراد غیرمتخصص بودیم و حتی افرادی که رشته‌های غیرمرتبط داشتند نیز به این عرصه وارد شدند.

وی تاکید کرد: معضل دیگر عدم انجام اقدامات فنی و مهندسی و نمونه‌برداری‌های دقیق از معادن قبل از استخراج است.

کارگر معتقد است، این کار باعث می‌شود ارزیابی کافی برای کیفیت سنگ لاشه صورت نگیرد، زیرا برخی از این سنگ لاشه‌ها به درد مواد اولیه برای سازه‌های بتنی نمی‌خورند و نتیجه آن تولید مصالح بی‌کیفیت است.

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار