دبیر علمی مسابقه استانی ویراکاپ ۹۷ گفت: مسابقه استانی ویراکاپ ۹۷ در چهار حوزه چرتکه، رباتیک، مکعب روبیک و ریاضیات در ۲۴ مرداد ماه در موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی برگزار می‌گردد
کد خبر: ۶۳۹۹۵۳
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۳ 06 August 2018

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد دانشگاهی استان کرمانشاه، دکتر علی عادلی در گفت و گویی با اعلام خبر فوق به تاریخچه چرتکه اشاره کرد و افزود:با مشارکت موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی کرمانشاه و آکادمی پرورش ذهن و نبوغ هوشمند رایان مسابقات استانویراکاپ ۹۷ برگزار می‌شود.

وی خاطر نشان کرد:چرتکه حدود ۲۷۰۰ سال قبل از میلاد توسط سومری¬ها معرفی شد و در حدود ۶۰۰ سال قبل از میلاد مسیح و در دوره هخامنشیان در ایران مورد استفاده قرار گرفت.

وی ادامه داد:توسعه و پیشرفت چرتکه در کشور¬های چین و ژاپن به طور گسترده¬ صورت گرفت و نسخه¬های چرتکه ۲-۵ و ۱-۴ به ترتیب ارائه شد که در سیستم ۲-۵ دو مهره در بالای محور چرتکه و ۵ مهره در پایین محور قرار گرفته بود. در سیستم استاندارد ۱-۴ که در آکادمی پرورش ذهن و نبوغ هوشمندرایان نیز مورد استفاده قرار می¬گیرد یک مهره در بالای محور و ۴ مهره در پایین محور قرار گرفته است که راحتی حرکت مهره-ها توسط انگشتان دست و قابلیت ذخیره¬سازی و تصویرسازی آن در ذهن فرد به طور موثر فراهم شده است.

دبیر علمی مسابقه استانی ویراکاپ ۹۷ در ادامه تصریح کرد: با توجه به قابلیت یادگیری مغز کودکان و نوجوانان، زمان فراگیری این تخصص و مهارت در رده سنی ۵ تا ۱۳ سال است. برهمین اساس در سرتاسر جهان در پایه-های پیش دبستانی، ابتدایی و راهنمایی، چرتکه به عنوان ابزار کمک آموزشی سیستم اعداد و ریاضی مورد استفاده قرار میگیرد.

عادلی در ادامه با اشاره به مزایای چرتکه افزود: ایجاد محاسباتی سریع و ذهنی، تقویت سطح ریاضیات، تقویت دقت دیداری و شنیداری، بهبود حافظه و تقویت تندنویسی، هماهنگی نیمکره های مغز، افزایش مهارت های ذهنی، افزایش اعتماد به نفس و استقامت در برابر استرس و فشار، ایجاد قابلیت انجام موازی عملیات مختلف، افزایش توانایی حل مسئله، تصمیم گیری سریع و درست و ... اشاره کرد.

وی تاکید کرد: اطلاعاتی که در نیمکره چپ مغز وجود دارد موقت بوده و ذخیره نمی شود، اما اطلاعات موجود در نیمکره راست بلند مدت هستند. در فرآیند آموزشی، چرتکه و محاسبات ذهنی با تحریک نیمکره راست مغز اطلاعات را در مغز پایدارتر می نماید. همچنین محاسبات عمومی در نیمکره چپ مغز انجام می شود. برهمین اساس محاسبات ذهنی نیازمند دو فاکتور محاسبات عمومی و بازیابی تصویر چرتکه از نیمکره راست است که موجب ایجاد هماهنگی کامل نیمکره¬های چپ و راست شده و فرد به صورت ناخودآگاه از تمامی سطوح مغز خود استفاده می نماید.

وی در پایان با بیان اینکه آخرین مهلت ثبت¬نام در مسابقه استانی ویراکاپ ۲۰ مرداد خواهد بود، افزود: علاقمندان جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۳۱۰۳۱ داخلی ۶۶۱ یا همراه ۰۹۱۸۵۵۴۱۷۱۳ تماس بگیرند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار