رئیس کارگروه استان های انجمن سواد رسانه ای ایران:
رئیس کارگروه استانهای انجمن سواد رسانه ای ایران،گفت: درجنگ تمام عیار رسانه ای دشمن، برای مصون سازی جامعه باید ارتقای سواد رسانه ای مورد توجه جدی اصحاب قلم قرار گیرد.
کد خبر: ۶۴۰۷۰۷
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۰ 08 August 2018

به گزارش تابناک قم،سید مرتضی اسماعیلی طبا تاکید کرد: سواد رسانه ای ایجاد قدرت تحلیل و تشخیص خبرهای درست از غلط در مخاطبان و تبدیل مخاطب منفعل به مخاطب فعال در برابر سیل اطلاعات و هجمه های رسانه ای و تبلیغی است.

وی با تبریک 17 مرداد روز خبرنگار ، این روز را فرصتی برای بازخوانی نقش و جایگاه مهم مطبوعات در رویدادها و تحولات کشور دانست و اظهار داشت: از زمان ورود روزنامه ها به ایران در دوره مشروطه، همواره مطبوعات اثرگذارترین نقش را در تحولات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور داشته اند و امروز نیز که با جنگ تمام عیار در ابعاد مختلف مواجه هستیم رسانه ها مهمترین نقش را در این جنگ دارند.

اسماعیلی طبا با اشاره به اهمیت توجه رسانه ها به ظرفیت های فضای مجازی افزود: گرایش زیاد به شبکه ها و فضای مجازی آسیب ها و ظرفیت های زیادی به همراه دارد که اصحاب رسانه با شناخت این آسیب ها و ظرفیت ها باید به دنبال استفاده از ظرفیت های مهم آن باشند.

وی بابیان اینکه رسانه های خارجی به دنبال ایجاد ناامیدی و نارضایتی در مردم هستند تاکید کرد: برای آنکه رسانه های کشور بتوانند علاوه بر بیان مطالبات مردم، نقشه دشمنان کشور را خنثی کرده و امید را در دل مردم زنده نگه دارند باید دارای تخصص،آموزش و به روز کردن توانمندی و دانش خود باشند.

وی آشنایی خبرنگاران با جامعه شناسی و روان شناسی را بسیار ضروری دانست و تاکید کرد: خبرنگارانی که با جامعه شناسی و روانشناسی آشنا باشند عملکرد بهتری خواهند داشت به همین دلیل فراگیری این علوم باید از جمله اولویت های خبرنگاران باشد.

اسماعیلی طبا ادامه داد: فعالیت 40 میلیون ایرانی در پیام رسان تلگرام و تحلیل این پیام ها، فرصت مناسبی برای جامعه شناسان کشورهای مختلف ایجاد کرده که با تحلیل این اطلاعات ذی قیمت، برنامه ریزی مناسب برای اثرگذاری بر قشرهای مختلف ایران داشته باشند به همین دلیل جامعه شناسی مهمترین علم مورد نیاز یک خبرنگار است.

دبیر اتاق فکر شورای فرهنگ عمومی استان قم، افزود: در دنیای امروز مطبوعات و رسانه های مختلف نباید خود را به تولید خبر در یک قالب محدود کنند بلکه باید محتوای تولیدی خود را در قالب های مختلف صوتی، تصویری و گرافیکی برای جذب مخاطب و اثرگذرای بیشتر منتشر کند.

اسماعیلی طبا ارتقای سواد رسانه ای در کشور را نیازمند عزم جدی و هماهنگی میان تمام سازمان ها، نهاد ها و ادارات دانست و گفت: تاسیس مرکز ملی سواد رسانه ای به منظور برنامه ریزی و هماهنگی دستگاه های مختلف کشور برای ارتقای سواد رسانه ای ضروری است.

وی پوشش خبری برخی رویدادهای اجتماعی را دارای ظرافت و نکته بینی بسیار زیاد دانست و ادامه داد: شرایط حساس کنونی نیازمند ظرافت ها و مهارت های ویژه ای است که ضرورت دارد مطبوعات و اصحاب رسانه نسبت به ارتقای دانش و مهارت خود متناسب با شرایط کنونی با استفاده از دانش روز خبرنگاری توجه جدی داشته باشند.

وی اظهار داشت: جریان های رسانه ای معاند خارجی به دنبال اخلال در امنیت کشور با بزرگ نمایی برخی رویدادهای اجتماعی در کشور هستند که در این زمینه عملکرد رسانه های کشور نسبت به نحوه پوشش خبری این رویدادها دارای ظرافت بسیاری است.

وی ادامه داد: بیان پیشرفت های کشور در حوزه های مختلف و نیز ارائه مقایسه میان خدمات عظیم ارائه شده در جمهوری اسلامی با شرایط پیش از انقلاب از جمله اقدام های رسانه ای برای خنثی کردن توطئه دشمن برای تطهیر رژیم سابق و نیز ایجاد ناامیدی و نارضایتی در مردم است.

اسماعیلی طبا، اجتناب از انتشار هر مطلبی که موجب ایجاد اختلاف و ناامیدی در کشور می شود را در شرایط کنونی ضروری دانست و گفت: حضور نسل جدید از جوانان با استعداد در حوزه خبر از جمله ظرفیت های مثبت حوزه رسانه ای کشور است و باید این استعدادها به کمک آموزش شکوفاتر شود.

وی با بیان اینکه برنامه آموزشی دقیق، منسجم و به روز ضرورت ارتقای کیفیت مطبوعات است ادامه داد: غفلت از آموزش به طور مستقیم بر کیفیت مطبوعات کشور اثر خواهد گذاشت به همین دلیل مسئولان باید نسبت به آموزش و به روز شدن جامعه خبری بیشتر همت کنند.

هفدهم مرداد ماه سال 1377، محمود صارمی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی، به همراه هشت تن از اعضای کنسولگری ایران در مزار شریف افغانستان به دست گروهک تروریستی طالبان به شهادت رسید. به همین مناسبت، شورای فرهنگ عمومی، هفدهم مرداد ماه هر سال را به عنوان «روز خبرنگار» نامگذاری کرد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار