محوطه تاریخی معبد آناهیتا کنگاور به همت و تلاش پایگاه پژوهشی معبد آناهیتا پاکسازی شد.
کد خبر: ۶۴۳۴۳۹
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۸ 14 August 2018

به گزارش تابناک به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه؛ روز سه شنبه 23 مرداد مدیر پایگاه پژوهشی معبد آناهیتا اظهار کرد: علف های هرز و انباشت زباله ها در این محوطه تاریخی باعث خدشه دار شدن اصالت بنا و نمای بصری آن شده بود، که از هرگونه زباله پاکسازی شد.

صامت اجرایی، هدف از این اقدام را جذب مشارکت مردمی در امور پایگاه های جهانی و پایگاه های ملی میراث فرهنگی، فرهنگسازی ها و ترغیب جامعه محلی، انجمن های مردم نهاد و بخش خصوصی در حفاظت و صیانت از آثار دانست.

وی با اشاره به اینکه معبد آناهیتا در مرکز شهر کنگاور قرار گرفته است، بیان کرد: با توجه به دسترسی های ساده به این محوطه، برخی ها متاسفانه زباله و دور ریزهای مختلف خود را درون معبد می ریزند که نشان می دهد چقدر به فرهنگ سازی در این منطقه نیاز داریم.

اجرایی ادامه داد: حتی پاکسازی های محوطه معبد آناهیتا به 24 ساعت هم نمی رسد که دوباره شاهد زباله هایی هستیم که اطراف نرده پیرامونی می ریزند و این از عدم کار فرهنگی در این منطقه حکایت دارد.

وی خاطرنشان کرد: در این راستا، تابلوهایی با مضامین فرهنگی مبنی حفاظت و صیانت از شناسنامه فرهنگی کشور وظیفه هر ایرانیست، در اطراف معبد آناهیتا نصب خواهد شد.

برخی مورخان این بنا را معبدی برای الهه آناهیتا دانسته اند. آناهیتا به معنای پاک و دور از آلودگی در اعتقاد ایرانیان باستان الهه آب، فرشته نگهبان چشمه‌ها و باران و همچنین نماد باروری، عشق و دوستی بوده است.

برخی دیگر از محققان به تبعیت از نوشته های مورخان ایرانی و عرب سده سوم ه.ق به بعد، معبد آناهیتا را کاخی ناتمام برای خسرو پرویز معرفی کرده اند. عده ای نیز زمان ساخت آن را به اواخر سده سوم و آغاز سده دوم ق.م و عده دیگر آن را به سده اول ق.م نسبت می دهند.

سیف الله کامبخش فرد، کاوشگر بنا، آن را به سه دوره هخامنشی، اشکانی و ساسانی نسبت می دهد و مسعود آذرنوش کاوشگر دیگر بنا، آن را کاخ ناتمامی از خسرو پرویز در اواخر دوره ساسانی می داند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار