در جلسه شورای اداری خلجستان قم مشکل های مختلف این بخش اعم از عمرانی، کشاورزی و امنیتی تبیین و تشریح، و بر ضرورت تامین حداقل امکانات و تجهیزات بهداشتی و درمانی لازم برای ساکنان آن تاکید شد.
کد خبر: ۶۵۰۴۰۱
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۲ 02 September 2018

به گزارش تابناک قم، معاون سیاسی امنیتی اجتماعی استانداری قم در این جلسه که روز یکشنبه در سالن جلسه های بخشداری خلجستان قم برگزار شد، اظهار داشت: باید تمام کمبودها و نارسایی های درمانی مردم این بخش تا جایی که امکانپذیر است و قانون اجازه می دهد رفع شود.

محمد رضا هاشمی با اشاره به نبودن داروخانه شبانه روزی در این بخش افزود: در شرایطی که در این بخش مرکز خدمات درمانی وجود دارد، باید دست کم بخش تزریقات آن فعال بوده و مشکلات بیماران را برطرف کند‌، و پزشکان در هر زمان پاسخگوی مراجعه کنندگان باشند.

وی با اشاره به اینکه بر اساس قانون فعالیت داروخانه های شبانه روزی در بخش ها ممکن نیست افزود: نبودن داروخانه به صورت تمام وقت باید مدیریت شود، و مراکز درمانی 70نوع دارو که قانون تعیین کرده را همواره در اختیار داشته باشند.

معاون استاندار قم با تاکید بر ضرورت فراهم بودن تجهیزات دندانپزشکی و امکانات رادیولوژی دهان و دندان در خلجستان افزود: به گفته مرکز بهداشت شهرستان قم وجود متخصص دندانپزشکی به مدت پنج روز در هفته در دستور کار است و این موضوع باید به عنوان یکی از مصوبه های این جلسه عملی شود، و کیفیت خدمات آن نیز هیچ تفاوتی با خدماتی که توسط دانشکده دندانپزشکی در داخل شهر قم ارائه می شود، نداشته باشد‌.

هاشمی در واکنش به سخنان بخشدار خلجستان مبنی بر کمبود متخصص پزشکی در این بخش گفت: اینکه این متخصص در زمینه درمان چه نوع بیماری تخصص داشته باشد،

باید مشخص شده و بعد در مورد چگونگی تامین و به کارگیری آن تصمیم گیری شود.

همچنین در این جلسه مقرر شد، دانشگاه علوم پزشکی قم و بخشداری خلجستان جلسه مشترکی را به منظور اولویت بندی مشکلات مرتبط با بهداشت و درمان این بخش ترتیب داده، و در مورد استفاده از پتانسیل خیران سلامت برای رفع کاستی های موجود همفکری و تعامل کنند.

خلجستان مصداق بارزی از خدمات نظام اسلامی به مناطق محروم است

فرماندار قم نیز در این جلسه گفت: این بخش که در پیش از پیروزی انقلاب از کمترین امکانات زیرساختی و خدماتی برخوردار نبود، امروز پیشرفت و توسعه قابل توجهی پیدا کرده است.

رضا سیار گفت: به برکت انقلاب و خون شهیدان، خلجستان نمونه ای از خدمات نظام اسلامی به مناطق محروم و مستضعف محسوب می شود، و توقع مردم آن نیز روز افزون است.

وی بخش یاد شده را در گذشته یکی از مکان های مناسب برای کشاورزی و دامداری دانست و افزود: برغم اشباع شدن این منطقه به لحاظ اشتغال در بخش کشاورزی و دامداری اما به دلیل تغییری که در نوع بهره برداری از زمین های خرد و کوچک آن انجام شد مردم به شهرهای قم و تهران مهاجرت کردند.

سیار با بیان اینکه عمده نیازهای زیرساختی این بخش فراهم شده و یا در شرف تکمیل است، افزود: روستای قاهان که حدود 40درصد بخش خلجستان را شامل می شود، از نعمت گاز محروم بود، ولی با پیگیری های انجام شده عملیات انتقال خطوط گاز به آن با سرعت در حال انجام است.

فرماندار قم با اشاره رفع مشکل مستثنیات زمین و الحاق اراضی ملی به روستاها جهت ساخت مسکن روستایی گفت: در حال حاضر منابع طبیعی کار واگذار زمین به بنیاد مسکن را آسان تر انجام می دهد‌.

سیار با اذعان به اینکه در واگذاری زمین هیچ روستایی بر روستای دیگر مقدم نیست، افزود: با توجه به تعیین تسهیلات بانکی با نرخ سود 6درصد این آمادگی وجود دارد، که در یک فرایند سه ماهه تفکیک اراضی دولتی از زمین ای روستایی صورت گیرد.

طبق تصمیم و موافقت اعضای جلسه تمام اهالی بخش خلجستان باید اسناد و مدارک خود را در خصوص زمین های واقع در محدوده اراضی ملی ارائه کنند، تا برای واگذاری اقدام شود.

شبانه روزی نبودن مرکز خدمات جامع سلامت از مهمترین مشکلات درمانی خلجستان است

بخشدار خلجستان در ادامه این جلسه با برشمردن برخی از مشکل های درمانی این بخش گفت: عدم وجود مراکز رادیوگرافی، سونوگرافی،آزمایشگاه، رادیولوژی و پزشک متخصص و همچنین شبانه روزی نبودن داروخانه نیز از دیگر کمبودهای درمانی این بخش عنوان کرد.

احمد فرج اللهی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه خلجستان با وسعتی بالغ بر هزار و 100 کیلومتر و جمعیتی بالغ بر 10هزار تن دارای 52 روستا و مزرعه و دارای 2 روستای دارای شورا و 27 روستای دارای دهیاری و دهستان های دستجرد و قاهان در 70 کیلومتری قم واقع شده است، افزود: این بخش 321 شهید را تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.

وی با اشاره به فعالیت 2مرکز خدمات جامع سلامت، 14خانه بهداشت، 2پاسگاه انتظامی و حوزه مقاومت بسیج، چهار واحد خانه عالم، 17امامزاده، 10آثر تاریخی، 31 واحد اداره و نمایندگی در مرکز بخش است، گفت: 60 واحد رودخانه فعال و 350 رشته قنات در این بخش وجود دارد، که 90درصد آب کشاورزی از طریق آن تامین می شود.

فرج اللهی گفت: با توجه به تزریق اعتبارهای عمرانی به بخش های محروم در دولت تدبیر و امید خلجستان نیز از این اعتبارات بی نسیب نبوده و طرح هایی بالغ بر 21 میلیارد و 250میلیون ریال از محل اعتباری دهیاری ها در 11 روستای این بخش در حال اجرا است که در 6 روستا 100 درصد، سه روستا 80درصد و 2 روستا نیز بیش از 90درصد آن تکمیل شده است.

بخشدار سلفچگان با اشاره به اقدام های خوب امنیتی انجام شده در حوزه امنیتی و انتظامی در این بخش تصریح کرد: با تلاش و همکاری نیروهای انتظامی و بسیج سرقت منازل، خانه باغ ها و سیم و کابل برق که در گذشته وجود داشت، کاهش زیادی پیدا کرده است.

وی با اشاره به معضل سکونت اتباع بیگانه و غیر مجاز در برخی از روستاهای این بخش گفت: در برخی موارد تعداد اتباع از ساکنان بومی بیشتر است ولی باید فرهنگ مردم به گونه ای باشد، که جذابیت و مقبولیت کافی برای جذب اتباعی که بدون هیچ گونه کارتی قصد اقامت دارند، امکانپذیر نباشد.

وی گفت: با مرکز بهداشت هماهنگی های لازم برای تعیین آمار دقبق اتباع موجود در بخش به عمل آمده و طبق آماری که خود ما احصا کردیم، 1350 اتباع در خلجستان وجود دارند که حدود 500تن از آنها غیر مجاز هستند که باید طرد از مرز بشوند و به شوراها و دهیاری ها نیز اطلاع داده شده که در صورت مشاهده اتباع آنها را به نیروی انتظامی معرفی کنند.

خانه باغ ها امن ترین محل برای اتباع غیر مجاز است

مدیرکل دفتر امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری قم نیز دراین جلسه گفت: خلجستان جز مناطق ممنوعه برای اتباع نیست، اما فاصله زیاد آن تا قم موجب شده که اتباع غیر مجاز به این بخش وارد شده و برای دستگیر نشدن با کمترین هزینه در خانه باغ ها سکونت پیدا کنند‌.

مهدی رمضان پناهی با بیان اینکه اتباعی که فاقد کارت آمایش باشند غیر مجاز محسوب می شوند، افزود: دستورالعمل قانونی در خصوص ممنوعیت دادن هرگونه شغل و یا مسکن به اتباع غیر مجاز در داخل شهر قم به همه اصناف و دستگاه ها ابلاغ شده و در بخش ها نیز این قانون باید رعایت شود.

مدیرکل اتباع قم، دقت بیشتر نیروی انتظامی در شناسایی و دستگیری اتباع مذکور مورد تاکید قرار داد و افزود: سال گذشته در پاسگاه دستجرد 172 و در پاسگاه قاهان 87 تبعه غیر مجاز دستگیر و تحویل اردوگاه داده شد که این آمار زیادی نیست، چرا که ما می توانیم، روزانه تا هزار تبعه دستگیر شده را تحویل بگیریم.

راه اندزی طب اورژانس از نیازهای ضروری بخش خلجستان است

عضو شورای بخش خلجستان با اشاره به برخی دیگر از مشکلات درمانی بخش یاد شده، گفت: در این بخش نیاز به طب اورژانس به شدت احساس می شود.

مهدی اسکندری با بیان اینکه در برخی مواقع که شخص بیمار در وضعیت اورژانسی قرار دارد، امکان رسیدگی به وضعیت آن نیست، افزود: با توجه به مسافت 70کیلومتری شهر دستجرد تا قم هیچ بیمار اورژانسی نمی تواند این مسیر را برای استفاده از خدمات اورژانس طی کند.

عضو شورای اسلامی شهر خلجستان تصریح کرد: 20سال پیش هنگامی که دستجرد هنوز به شهر تبدیل نشده بود، دارای بیمارستان، زایشگاه و پزشک متخصص بود، اما امروز مردم از این امکانات محروم هستند.

اسکندری همچنین با اشاره به پرخطر بودن محور 18 کیلومتری دستجرد به قاهان افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون 80تصادف خطرناک در این مسیر رخ داده که نیازمند توجه بیش از پیش مسئولان به ساماندهی آن است.

نصب علائم راهنمایی و رانندگی و برج نوری در مسیر سه راهی باغیک به دستجرد و همچنین سامان دهی پل نیمه تمام مسیر سلفچگان به دستجرد نیز از دیگر مصوبه های این جلسه بود.

همچنین در این جلسه موضوع احداث سومین پاسگاه این بخش و ارتقاء دو پاسگاه موجود به کلانتری نیز مطرح و مقرر شد، که مدیرکل امنیتی و انتظامی آن را از طریق وزارت کشور پیگیری کند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار