با توجه اوضاع نابه سامان مسکن، برای روشن تر شدن فضای مسکن در شیراز، گفتگویی با سید احسان اصنافی، مهندس و کارشناس راه و ساختمان و عضو سابق شورای اسلامی شهر شیراز در دوره چهارم را داشته ایم.
کد خبر: ۶۶۰۰۳۴
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۹ 26 September 2018

تابناک فارس به نقل ازعلم و فناوری: بازار مسکن شیراز د‌‌‌ر رکود‌‌‌ تورمی شد‌‌‌ید‌‌‌ی به سر می‌برد‌‌‌، از یک سو آپارتمان نوساز با قیمت هر متر کمتر از 3 میلیون تومان د‌‌‌ر هیچ نقطه شیراز پید‌‌‌ا نمی‌شود‌‌‌ و از سوی د‌‌‌یگر صاحبان واحد‌‌‌های آپارتمانی و خانه‌ها تن به فروش املاک خود‌‌‌ نمی‌د‌‌‌هند‌‌‌.

به گفته رئیس اتحادیه مشاورین املاک شیراز در سه ماهه گذشته، قیمت مسکن در شیراز با افزایشی 30 درصدی مواجه شده است و با توجه به اوضاع و شرایط موجود، هیچ یک از صاحبان املاک حاضر به فروش ملک خود نیستند و بیش از پیش بر تورم موجود بر بازار مسکن می افزایند.

 برای روشن تر شدن فضای مسکن در شیراز، گفتگویی با سید احسان اصنافی، مهندس و کارشناس راه و ساختمان و عضو سابق شورای اسلامی شهر شیراز در دوره چهارم را داشته ایم که در ادامه می خوانید:

 

 

 

** افزایش قیمت مسکن در شیراز چیزی قابل لمس می باشد و حتی ارقام بزرگی را برای این افزایش بازگو می کنند، لطفا درمورد این افزایش قیمت مسکن در شیراز توضیح بفرمایید.

موضوع مورد نظر ما دارای دو بخش است، یکی حوزه ساخت و ساز و دیگری زمین. دربخش ساخت و ساز با افزایش قیمتی نزدیک به 100 درصد روبرو هستیم. در قسمت هایی مانند تجهیزات، تاسیسات و آسانسور و امثالهم چیزی حدود 150 تا 200 درصد افزایش قیمت داشته و معدودی از موارد هم با افزایش قیمت 6 برابری روبرو شده اند و حتی روی دلار را نیز سفید کرده است. این افزایش قیمت مسکن، رقمی نزدیک به افزایش قیمت کلی مصالح می باشد اما نقدینگی موجود در بازار تعیین کننده قیمت مسکن است. البته حبابی که طی چندماه اخیر در بازار مسکن ایجاد شده به نحوی افزایش قیمت مصالح را پوشش داده است. با این اوصاف افزایش قیمت مسکن و ساخت وساز چیز قابل توجیهی بوده و انکارناپذیر است.

 

 

 

** نقش نقدینگی در بازار و تاثیر آن بر مسکن را چگونه می بینید؟

موضوع مهم در بازار بحث نقدینگی بیش از حد است که هر لحظه تنه بر چیزی می زند، یک بار دلار، یک بار سکه و یک بار هم به مسکن و املاک و به قول بازاریان باعث گیجی بازار می شود. دو عامل افزایش هزینه ساخت و گیجی بازار باعث نوسان بازار شده است که در تابستان امثال مسبب افزایش 35 تا 40 درصدی قیمت املاک و مسکن شده است اما در ادامه آیا بازار می تواند این رقم افزایش را تحمل کند یاخیر قابل پیش بینی نیست. دوره هایی را داشته ایم که هزینه ساخت بالا رفته اما قیمت فروشبه آن میزان بالا نرفته است و تضمینی وجود ندارد که افزایش هزینه ساخت در قیمت فروش تامین شود.

 

 

 

** پیش بینی شما از آینده مسکن و قیمت های آن چیست؟

با نقدینگی سرگردان در بازار، پیش بینی کامل و دقیقی نمی توان از آینده مسکن و املاک داشت و فرمولی برای آن وجود ندارد اما اگر به یک نورم عادی برسد، افزایش قیمت مصالح باعث افزایش قیمت مسکن خواهد شد. قابل ذکر است که بازار مسکن تا یک حدی کشش افزایش قیمت را دارد.

 

** افزایش قیمت مسکن آیا باعث ترغیب صاحبان املاک به فروش می شود؟

طبق تجربه سالیان گذشته، گران شدن مسکن باعث رکود بازار مسکن و تورمی شدن آن می شود که نتیجه آن عدم فروش مسکن توسط صاحبان املاک می باشد.

 

** آیا طرح اجاره اجباری مسکن در شیراز قابل اجرا می باشد؟

سیستم کشور ما بر پایه عرضه و تقاضا می باشد مالیات بر خانه های خالی قابلیت اجرایی بیشتری دارد. برای اجرای طرح اجاره اجباری مسکن های خالی، ابراز کافی و لازم در اختیار نیست.

 

برچسب ها: افزایش ، اجاره بها ، شیراز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار