معاون سلامت دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: کشتار غیرمجاز در سطح شهر کرمانشاه بسیار کم شده اما هنوز هم رضایت کامل ایجاد نشده است.
کد خبر: ۶۶۵۱۵۱
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۵ 08 October 2018

به گزارش تابناک،علیرضا امیری، در استان کرمانشاه نزدیک به 200 هزار رأس کشتار دام در سال انجام می‌شود اظهار داشت: 165 هزار رأس گوسفند و 35 هزار رأس گاو در سال کشتار انجام می‌شود و از این میزان 0.64 درصد از دام‌ها یا اجزا و قسمت‌های آلوده در کشتارگاه‌ها ضبط می‌شود.

وی با بیان اینکه سه میلیون رأس دام سبک شامل گوسفند و بز، 220 هزار رأس گاو و گوساله، 300 هزار کلنی زنبورعسل و 16 هزار تن تولید آبزی‌پروری در استان وجود دارد عنوان کرد: حدود 10 میلیون و 500 هزار قطعه جوجه‌ریزی در سال در استان انجام می‌شود.

امیری با بیان اینکه براساس گزارش بهداشت جهانی بیش از نیمی از 1500 بیماری دامی شناخته شده بین انسان و دام مشترک است گفت: 73 درصد از 167 مورد بیماری‌های نوظهور و نوپدید نیز بین انسان و دام مشترک است.

وی افزود: در حوزه طیور هشت میلیون و 100 هزار قطعه در طول سال کشتار می‌شود و 45 هزار و 120 قطعه طیور یعنی نزدیک به 0.5 درصد این کشتارها در داخل کشتارگاه ضبط می‌شود و دامپزشکی بر مابقی طیور مهر سلامت می‌زند و بعد از گذراندن پیش‌سرد اجازه مصرف صادر می‌شود.

معاون سلامت دامپزشکی استان کرمانشاه با اشاره به اینکه در راستای نظارت‌های دامپزشکی اقداماتی همچون بازدید‌های سرزده، نمونه‌برداری و آزمایشات در مراحل مختلف انجام می‌شود بیان کرد: بر کشتارهای دیگر که در سطح شهر انجام می‌شود هیچگونه نظارتی وجود ندارد و بسیاری از بیماری‌ها توسط افراد غیرکارشناس از روی ظاهر دام مشخص نیست.

وی با بیان اینکه کشتار غیرمجاز در سطح شهر کرمانشاه بسیار کم شده اما هنوز هم رضایت کامل ایجاد نشده است افزود: در مبارزه با عرضه مرغ زنده توفیقات کامل نیست و مشکلات بسیاری وجود دارد و مردم می‌توانند شکایات و گزارشات خود را از طریق سامانه 1512 یا 100010001512 اعلام کنند.

امیری با اشاره به اینکه 6 کشتارگاه طیور، 11 کشتارگاه دام سنتی و یک مورد صنعتی فعال در استان کرمانشاه وجود دارد عنوان کرد: غیر از دامپزشکان ناظران شرعی نیز بر ذبح شرعی دام و طیور نظارت مستمر دارند.

وی با بیان اینکه روند برقراری پیش‌سرد در شهرستان‌ها کند است گفت: یکی از مهمترین بیماری‌های مشترک بین انسان و دام که در استان کرمانشاه نیز مطرح است تب‌مالت یا تب مواج است که چنانچه فردی به آن مبتلا شود چند ماه درگیر آن است.

 

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار