یک دکترای آموزش بهداشت، فعالیت بدنی، تغذیه سالم، مدیریت استرس و عدم مصرف دخانیات را از مولفه‌های اصلی دانست که رعایت آنها روند پیرشدن بدن را کُند می‌کند.
کد خبر: ۶۶۷۵۶۱
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۶ 14 October 2018

به گزارش تابناک،دکتر فرزاد جلیلیان  با بیان اینکه روند پیرشدن بدن از همان بدو تولد آغاز می‌شود، گفت: سالمندی یک فرآیند زیست شناختی است که از بدو تولد شروع می‌شود و با افزایش سن شتاب بیشتری می‌گیرد، اما اگر فرد زندگی سالمی داشته باشد می‌تواند این روند را کُند کند.

وی دوران سالمندی را با مشکلات و مخاطرات بسیاری همراه دانست و افزود: دوران سالمندی برای هر فرد متفاوت با دیگری است، اما به طور کلی با توجه به تغییرات فیزیولوژیکی که در بدن اتفاق می افتد که به تبع روی عملکرد بدن هم تاثیر می‌گذارد، مشکلاتی از جمله مشکلات روانشناختی مانند اختلال خواب، اضطراب، افسردگی و یا افزایش بیماری‌های جسمی مانند افزایش فشار خون و پوکی استخوان در افراد بروز می‌کند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به لزوم برنامه ریزی برای دوران سالمندی گفت: فعالیت بدنی، تغذیه سالم، مدیریت استرس و عدم مصرف دخانیات مولفه‌های اصلی برای داشتن سالمندی پویا و فعال است.

وی افزود: هرچه رعایت این موارد از سنین پایین تر صورت گیرد، تاثیرگذاری آن بیشتر خواهد بود و افراد دیرتر پیر می‌شوند.

جلیلیان توجه به سلامت سالمندی را ضروری دانست و اظهار کرد: اهمیت سلامت سالمندی به حدی است که از سال ۱۹۸۲ شورای جهانی سالمندی تشکیل شده است و در این شورا هر ساله شعاری برای سال پیش رو تعیین شده و اهدافی به منظور دستیابی به سالمندی موفق تعیین می‌شود.

وی یادآور شد: سالمندان مانند هر قشر دیگر یک سری حقوق دارند که لازم است به آن دست یابند، از جمله مواردی که حائز اهمیت است احترام به آنان است.

جلیلیان از افزایش آمار سوء رفتار با سالمندان در کشور ایران خبر داد و گفت: مقالات و پژوهش هایی که در این زمینه صورت گرفته نشان می‌دهد در کشور ایران آمار سوءرفتار با سالمندان بالاست و بیشترین سوء رفتارها از نظر عاطفی است که لازم است افراد احترام گذاشتن به بزرگترها را در نظر داشته باشند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه از سالمند شدن جمعیت ایران خبر داد و افزود: متاسفانه بر اساس آمار جمعیتی در حال حاضر ایران کشوری سالمند محسوب می شود.

وی افزود: طبق تقسیم بندی سازمان ملل، کشورهایی که نسبت سالمندان آن به جمعیت کل کشور زیر چهار درصد باشد کشور جوان، کشورهایی که نسبت سالمندان آن به جمعیت کشور بین چهار تا شش درصد باشد کشور بزرگسال و کشورهایی که این نسبت در آن‌ها بالای شش درصد باشد جزو کشورهای سالمند به حساب می‌آیند که متاسفانه این نسبت در کشور ایران با توجه به سرشماری های صورت گرفته بیش از شش درصد است.

 

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار