دانشیار گروه اقتصاد دانشگاه رازی کرمانشاه بااشاره به نشست رییس جمهور با جمعی از اقتصاددانان، گفت: اقتصاددانان نشان دادند هم دلسوزی کافی و هم تسلط علمی و کارشناسی کافی به مسائل اقتصادی کشور دارند و لازم است تا مدیریت ارشد کشور بیشتر از این ظرفیت استفاده کند.
کد خبر: ۶۶۸۵۶۸
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۱ 16 October 2018

به گزارش تابناک،دکتر سهراب دل انگیران که در جلسه روز گذشته(دوشنبه) رییس جمهور و جمعی از اقتصاددانان حضور داشت، در خصوص این نشست به خبرنگار ایسنا منطقه کرمانشاه گفت: اینکه رئیس جمهور تمایل به شنیدن نکته نظرات، انتقادات و پیشنهادات اقتصاددانان به صورت مستقیم داشتند کاری پسندیده بود که شخصا از ایشان تشکر می کنم. خصوصا اینکه در این نشست نظرات و انتقادات شدید و تندی مطرح شد که رییس جمهور با صبر و حوصله شنوا بود.

دل انگیزان با بیان اینکه در ابتدای این نشست رییس جمهور نکاتی بیان کرد که نشان دهنده تسلط نسبی‌شان به مسائل اقتصادی و مشکلات موجود بود، اظهار کرد: از سوی دیگر افراد دعوت شده از همه طیف‌های فکری و نظری متفاوت در حوزه نحله های فکری اقتصاد بودند که خود نشان از ترکیب مناسب دعوت‌شدگان بود و می توانست ابعاد متفاوتی از شرایط کنونی اقتصاد جامعه را بیان کند.

وی افزود: بخشی از بحث های ارائه شده در این نشست زیرساختی و نهادی بود که عمیقاً شرایط اقتصادی کشور را به شیوه‌ای نهادی و ساختاری به تحلیل می کشید. عدم توجه به این نکات توسط دولت و نظام می‌تواند خسارتهای بالایی در آینده به بار بیاورد که خود رییس جمهور هم بخشی از این مسائل را پذیرفت.

این کارشناس مسائل اقتصادی عنوان کرد: بخش دیگری از موضوعات تحلیل شرایط موجود بازار پول و ارز و کمتر بازار کالا و کار بود که با توجه به تخصصی بودن موضوعات و پیچیدگی مباحث، انتظار نمی‌رفت از این مباحث نظری در یک جلسه عمومی بتوان نتیجه خاصی گرفت و بیشتر تنوع تحلیل ها و ابعاد پیچیده موضوع را نشان می داد. البته به نظر نمی‌رسد رییس جمهور تنها برای گرفتن راهکارها این جلسه را تشکیل داده باشد، چرا که می داند مسائل کشور آنقدر پیچیده است که نمی توان در یک جلسه عمومی به صورت کامل موشکافی و تحلیل شوند و یا بیان راهکار در این جلسات تنها می تواند به صورت کلی باشد.

دل انگیزان تصریح کرد: در مجموع اقتصاددانان و رییس جمهور جمهور متوجه شدند که برای رسیدن به یک نظر قابل اجرا، راهکار در تاسیس تشکیلاتی ثابت برای اخذ نظر اقتصاددانان به صورت قاعده‌مند است و نمی توان با جلسات اتفاقی نتیجه قابل قبولی گرفت.

وی گفت: اقتصاددانان نشان دادند که هم دلسوزی کافی و هم تسلط علمی و کارشناسی کافی به مسائل اقتصاد کشور دارند و لازم است تا مدیریت ارشد کشور بیشتر از این ظرفیت استفاده کند.

عضو هیات علمی دانشگاه رازی کرمانشاه در ادامه چند پیشنهاد برای بهبود استفاده از ظرفیت اقتصادانان کشور ارائه داد و گفت: معتقدم باید شورای مشاوران اقتصادی ریاست جمهوری شکل گرفته و به صورت رسمی این نهاد را در خدمت اقتصاد کشور قرار داد. البته لازم است این شورا همه گروه ها و نحله های فکری اقتصاددانان موجود کشور و حتی خارج کشور منتخب و مدعو را در بر بگیرد.

وی افزود: همچنین لازم است در درون این شورا کمیته های تخصصی و فنی برای تحلیل، چکش کاری و یافتن راهکار و سیاستهای اجرایی تشکیل و اقتصاددانان منتخب شورا و حتی بیرون از شورا در این کمیته ها عضو باشند.

دل انگیزان ادامه داد: لازم است تا مسائل اصلی اقتصاد کشور مانند اصلاح نظام پولی و بانکی، اصلاح نظام ارزی، اصلاح نظام تامین مالی دولت، اصلاح بازار کار، اصلاح در حکمرانی و... همه در ابتدا به صورت مسأله شناسی مورد بررسی قرار گیرند و پس از مسأله یابی و تشریح و نگارش مسأله، در کمیته های تخصصی مورد بحث و بررسی قرار گیرند و نتایج این کمیته ها پس از طرح در شورای مشاوران اقتصادی ریاست جمهوری، به عنوان یک پیشنهاد در اختیار دولت قرار گیرد.

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار