رئیس اداره تحقیق، توسعه و آموزشهای مردمی معاونت غذا و دارو کرمانشاه گفت: ۶۷ درصد مراجعه به مراکز درمانی در استان کرمانشاه ناشی از مسمومیت بوده است.
کد خبر: ۶۷۶۱۶۴
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۲ 04 November 2018

به گزارش تابناک به نقل از مهر،وریا رحیمی اظهار داشت: ازمجموع کل مسمومیت های رخ داده شده در کشور مسمومیت‌های دارویی با ۷۰ درصد بیشترین حجم مسمومیت‌ها را در میان مراجعهکنندگان به مراکز درمانی به خود اختصاص داده‌اند و این آمار درسطح استان نیز ۶۷ درصد از مجموع کل مراجعه کنندگان به بیمارستان مسمومیت‌ها بوده است.

وی افزود: از مسمومیت‌های رخ داده شده در حوزه دارویی داروهای اعتیادآور و داروهای موثر بر سیستم مغز و اعصاب بیشترین مسمومیت دارویی را ایجاد کرده‌اند همچنین مسمومیت از طریق انواع گزیدگیها، مسمومیت با مواد شیمیایی و سموم کشاورزی، مسمومیت با انواع گاز مونوکسیدکربن مسمومیت غذایی از دیگر موارد شایع مسمومیت در استان کرمانشاه است.

رئیس اداره تحقیق، توسعه و آموزشهای مردمی معاونت غذا و دارو کرمانشاه گفت: امسال در استان‌های غربی شاهد مسمومیت با قارچ در سطح گستردهای بودیم که نسبت به سالهای قبل شیوع بیشتری داشته به طوری که در پنج ماهه نخست امسال شاهد گزارش ۴۶۱ مورد مسمومیت با قارچ در استان کرمانشاه با بیشترین آمار مسمومیت بودیم.

وی افزود: همچنین سه درصد از موارد مسمومیت منجر به مرگ و میر شده که ناشی از سوء مصرف مواد اعتیادآور بوده است.

به گفته رحیمی مسمومیت با الکل با وجود افزایش در سطح کشور در استان کرمانشاه کاهش یافته همچنین مصرف مسمومیت با قرص برنج نیز کاهش یافته است.

رحیمی تصریح کرد: به طور کلی در حوزه مسمومیتهای دارویی مسمومیتها اتفاقی و تعمدی رخ می‌دهد که معمولا موارد اتفاقی به دلیل اضافه مصرف در میان سالمندان و مصرف اتفاقی در میان کودکان رخ می دهد که آموزش در زمینه پیشگیری از مسمومیت بسیار تاثیرگذار است.

وی به شهروندان توصیه کرد داروها دور از دسترس کودکان قرار گیرد و مقدار توصیه شده آن به کودکان و سالمندان داده شود همچنین از جعبه های دارویی برای تعیین مقدار مصرف در ساعات مشخص روز استفاده شودداروهای مانده نیزبه طور کامل معلوم شود.

رئیس اداره تحقیق، توسعه و آموزشهای مردمی معاونت غذا و دارو کرمانشاه عنوان کرد: همچنین درباره مواد شویندههای خانگی و محلول های نفت و بنزین نباید در خانه نگهداری شود و نیز ظروف مواد شیمیایی و داروها عوض نشود زیرا این سبب می شود مقدار مصرف آنان نیز تغییر کندو ممکن است منجر به مرگ شود.

رحیمی با بیان اینکه کودکان،زنان باردار و سالمند بیش از دیگران در معرض مسمومیت قرار دارند گفت: همچنین باید درباره شویندگان خانگی هشدار داده شود چرا که با ترکیب جرم گیرها و سفید کنندهها امکان مسمومیت و خفگی با گاز کلر افزایش می‌یابد.

وی با عنوان اینکه نگهداری برخی از گیاهان آپارتمانی مسمومیت زا است است گفت:در فصل سرما مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن شایع است که در این میان برای پیشگیری باید این بخاری‌ها سرویس و در نصب آن دقت شود تا در مسیر دودکش و لوله بخاری مانعی وجود نداشته باشد همچنین در مناطق زلزله زده بعد از پس لرزه ها بخاری‌ها کنترل شود .

 

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار