در بازار خشکبار کرمانشاه پسته هر کیلو ۲۰۰ هزار و گردو ۱۰۰ هزار تومان به‌عنوان محصول تولیدی داخل و براساس قیمت دلار عرضه می‌شود.
کد خبر: ۶۷۶۷۸۸
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۱ 05 November 2018

به گزارش تابناک به نقل از تسنیم ، خشکبار یا خشکه‌بار یا میوه خشک به میوه‌های خشک شده و برخی مغز دانه‌ها گفته می‌شود؛ مغز دانه‌هایی مانند پسته، گردوی خشک، بادام، فندق و میوه‌های خشک مانند کشمش، کشمش سبز،کشمش سبز تیزابی، برگه آلو بخارا، برگه هلو، انجیر خشک، خرما و برخی دیگر که مصرف آنها از گذشته در فرهنگ این سرزمین وجود داشته است و متخصصان تغذیه نیز در دوران جدید بر مصرف آنها اصرار دارند.

اما این روزها حضور خشکبار در سبد غذایی مردم کرمانشاه ناپیدا است و با گشت و گذاری در بازار خشکبار قیمت‌های نجومی خشکبار مشاهده می‌شود تا اقشار متوسط و ضعیف جامعه که درآمد کمتر و بنیه مالی ضعیف‌تری نسبت به اقشار مرفه جامعه دارند، امکان خرید این محصولات که سرشار از مواد مورد نیاز بدن هستند را نداشته باشند و با وجود توصیه‌های متخصصان تغذیه مبنی بر مصرف خشکبار، این مواد غذایی از مصرف روزانه مردم حذف شده است.

یکی از فروشندگان خشکبار در کرمانشاه با بیان اینکه قیمت پسته نسبی است و بستگی به نوع پسته دارد اظهار داشت: نسبت به چند ماه گذشته قیمت آجیل و خشکبار بیش از اندازه بالا رفته است که دلیل اصلی این افزایش قیمت کمبود این اقلام در داخل کشور است.

یخچالیان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با اشاره به اینکه آجیل و خشکبار اجناسی هستند که صادر می‌شوند، خاطرنشان کرد: اجناسی که از ایران صادر می‌شود به همان قیمت دلار به مردم فروخته‌ می‌شود و به این دلیل قیمت خشکبار در داخل سر به فلک کشیده است.

وی با بیان اینکه سفره مردم نسبت به ماه‌‌های قبل کوچک‌تر شده است، عنوان کرد: مردم در چند ماه پیش با 50 هزار تومان یک کیلو پسته خریداری می‌کردند اما اکنون باید چند برابر این مبلغ را برای خرید یک کیلو پسته پرداخت کنند.

این فروشنده عنوان کرد: درآمد مردم به صورت قابل ملاحظه‌ای کاهش پیدا کرده است و به دنبال همین توان خرید مردم کاهش پیدا کرده و همه این عوامل سبب کاهش فروش آجیل فروشی‌ها شده است.

یخچالیان با اشاره به اینکه متاسفانه دولت به صورت مستقیم در این افزایش قیمت‌ها دخیل است، بیان کرد: آجیل و خشکبار جزو موارد کشاورزی محسوب می‌شود و باید معاف از مالیات بر ارزش افزوده باشند اما متاسفانه سازمان امور مالیاتی از آجیل فروشان مالیات می‌گیرد.

افزایش 100 درصدی قیمت آجیل و خشکبار

یک فروشنده خشکبار در بازار سنتی کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه اظهار داشت: امسال نسبت به سال گذشته قیمت آجیل حدود 100 درصد افزایش یافته است.

وی که خود را نوری معرفی کرد افزود: قیمت هر کیلو پسته 190 هزار تومان است ولی سال گذشته هر کیلو 50 هزار تومان به فروش می‌رسید؛ همچنین قیمت انواع میوه خشک نیز‌ متغیر است اما قیمت‌ها نسبت به سال گذشته 100 درصد افزایش داشته است.

این فروشنده خشکبار با اشاره به اینکه عمده فروش ما آجیل مخلوط است، عنوان کرد: این آجیل متشکل از پسته، گردو، بادام، نخودچی کشمش، شاهدانه، کنجد و گندم برشته است و همچنین انجیر خشک، مویز، برگه خشک میوه‌ها و کشمش نیز از جمله اقلامی است که برای دورهمی‌ها به فروش می‌رود.

وی خاطرنشان کرد: قیمت‌های گفته شده مربوط به قیمت‌های مصوب تنظیم بازار است و در برخی موارد افراد سودجو اقلام گفته شده را حدود 15 تا 20 هزار تومان بیشتر می‌فروشند.

مردم عادی ناتوان در خرید خشکبار و آجیل

یکی دیگر از فروشندگان آجیل و خشکبار اظهار داشت: امسال به‌علت سرمازدگی تولید محصولات کشاورزی نسبت به سال‌های گذشته با کاهش چشمگیری روبه‌رو شده است که 80 درصد پسته به‌طور بوته بوده و تنها 20 درصد محصولات وارد بازار شده است.

منصوری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه، با بیان اینکه مردم بیشتر بیننده هستند تا مشتری خاطرنشان کرد: مردم به مغازه مراجعه می‌کنند، قیمت می‌‌گیرند و می‌روند و اکثراً نظاره‌گر قیمت‌ها هستند زیرا توانایی خرید ندارند.

وی با اشاره به اینکه بازار امسال آجیل با سال‌های قبل اصلا قابل قیاس نیست عنوان کرد: مشتریان به دنبال جنس ارزان قیمت هستند و اکثرا با دیدن قیمت پسته 190 هزار تومان مغازه را ترک می‌کنند این حقیقت بازار ما کاسبان است که خواسته و ناخواسته با رکود و کاهش قدرت خرید مردم گره خورده است.

این فروشنده با بیان اینکه در سال‌های قبل برای کمک نیرو می‌آوردیم ولی الان ساعتی دو تا سه مشتری داریم، عنوان کرد: خرده‌ای به مشتریان نیست زیرا همه بازار به این صورت است و شلوغی بازار بیشتر ناشی از مشتریانی است که بیننده اجناس هستند اما قدرت خرید ندارند.

وظیفه دولت ساماندهی بازار است

یکی از شهروندان کرمانشاهی که در حال قیمت آجیل و خشکبار در مغازه بود اظهار داشت: هیچ حرفی ندارم به مسئولان بگویید نظارتشان را بیشتر کنند چرا قیمت تمام اجناس آنقدر بالا است که مردم قشر ضعیف قدرت خرید ندارند و وضعیت قیمت‌ها فقط برای مسئولان نجومی بگیر خوب است.

وی با بیان اینکه دخل و خرج خانواده‌ای که درآمدش ماهیانه دو میلیون تومان است، با هم نمی‌خواند گفت: قشر متوسط و ضعیف سعی می‌کنند اقلام مهم زندگی را خریداری کنند و دیگر هزینه‌ای برای آجیل و خشکبار پرداخت نمی‌کنند و مصرف این محصولات به عید نوروز یا شب یلدا محدود می‌شود.

این شهروند با بیان اینکه افزایش لحظه به لحظه قیمت‌ها بسیار برای مردم نگران‌کننده شده است، عنوان کرد: قدرت خرید مردم کم شده و همه باید به رونق اقتصادی مردم کمک کنند و این وظیفه دولت است که این وضعیت را سامان‌دهی کند زیرا مردم و فروشنده‌ها از وضعیت راضی نیستند.

بسیاری از کشورها بازار داخلی را بر بازار خارجی ترجیح می‌دهند که با وضعیت تولید خشکباری همچون پسته باید این سیاست در ایران اجرا شود و از سوی دیگر نیز عرضه محصول ایرانی همچون پسته و گردو بر اساس قیمت دلار سبب قیمت نجومی این محصولات شده که به مردم ضرر می‌رساند.

نظارت بر بازار نیز به داستان افسانه‌ها تبدیل شده است زیرا براساس گزارش خبرنگار تسنیم از وضعیت بازار کرمانشاه مشاهده می‌شود که قیمت‌ها متفاوت است ولی این تفاوت در آمارها و ادعاهای ناظران بازار وجود ندارد.

 

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار