مدیر انجمن حمایت از بیماران دیابتی استان کرمانشاه گفت: ۱۰ درصد کرمانشاهی‌ها دیابت دارند و در مرکز تحقیقات دیابت در استان ۲۰ هزار پرونده مربوط به این بیماران تشکیل شده است.
کد خبر: ۶۷۸۹۰۰
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۰ 12 November 2018


به گزارش تابناک به نقل از مهر،فاطمه رضوان مدنی با بیان اینکه دیابت نوعی بیماری است که در اثر ناتوانی بدن در تولید انسولین با کاهش یا عدم تولید آن ایجاد می شود، اظهار داشت: ابتلا به دیابت ممکن است بدون علامت یا دارای علائمی نظیر پرنوشی، پرخوری و پر ادراری باشد و در حین خوردن غذا فرد به سمت لاغری پیش برود.

وی افزود: ممکن است فرد مبتلا این علائم را هم نداشته باشد و با انجام آزمایش به طور اتفاقی از بیماری خود مطلع شود.

مدیر انجمن حمایت از بیماران دیابتی استان کرمانشاه گفت: در حالت ۸ ساعت ناشتا قند خون در ۱۱۰ میلی‌گرم در دسی‌لیتر طبیعی و ۱۱۰ تا ۱۲۶ قبل دیابتی و بالاتر از این عدد دیابتی ارزیابی می شود همچنین دو ساعت بعد از غذا تا عدد ۱۴۰ میلی گرم در دسی لیتر طبیعی از ۱۴۰ تا ۱۶۰ قبل دیابتی و از ۱۶۰ بالاتر نیز فرد دیابتی ارزیابی می‌شود.

وی با بیان اینکه در هر ساعت از شبانه روز اگر قند فرد بالای ۲۰۰ میلی‌گرم در دسی‌لیتر باشد باز هم این فرد دیابتی است، بیان کرد: یک مرکز تحقیقات دیابت در سطح استان فعال است که بیش از ۲۰ هزار پرونده دیابتی در آن وجود دارد.

رضوان‌مدنی دیابت را به سه دسته نوع یک نوع، دوم و بارداری تقسیم بندی و عنوان کرد: در دیابت نوع یک پنج تا ۱۰ درصد افراد به آن مبتلا هستند و علت آن نیز ناشناخته است بین افراد کمتر از ۲۵ سال شایع بوده و درمان آن با انسولین انجام می شود.

وی تصریح کرد: همچنین ۸۵ تا ۹۰ درصد افراد دیابتی نیز که سن بالای ۲۵ سال دارند به دیابت نوع دو مبتلا هستند علت آن ممکن است عوامل نظیر عدم رعایت رژیم غذایی، چاقی، چربی خون بالا، استرس، استعمال دخانیات و سیگار، مشکلات قلبی، وراثت و مصرف برخی داروهای کورتون‌دار یا حتی دیابت بارداری و نیز برخی دیگر از داروها باشد.

مدیر انجمن حمایت از بیماران دیابتی استان کرمانشاه بیان کرد: معمولا سعی می شود این بیماران دیابتی با استفاده از داروی خوراکی درمان شوند اما در مواردی ممکن است از انسولین هم استفاده شود.

وی تصریح کرد: به طور میانگین در کرمانشاه و نیز در سطح کشور ۱۰ درصد افراد جامعه دیابتی هستند زیرا نیمی از این افراد از دیابت خود بی‌اطلاع هستند.

رضوان مدنی افزود: برای بیماران مبتلا به دیابت در مرکز تحقیقات دیابت پرونده تشکیل و اقداماتی نظیر کلاس‌های آموزش تغذیه، آموزش انسولین، پای دیابتی در قالب جمعی و فردی به صورت رایگان برگزار می شود و مردم تنها هزینه ویزیت را آن هم به صورت دولتی در این مرکز می پردازند.

 

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار