نماینده کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی گفت: پیمان‌سپاری ارزی برخی کارخانجات کرمانشاه را به قبرستان تبدیل کرده است.
کد خبر: ۶۷۹۹۸۸
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۵ 14 November 2018

به گزارش تابناک به نقل از  ایسنا منطقه کرمانشاه، عبدالرضا مصری در جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی برگزار شد، از مشکلات ناشی از طرح پیمان‌سپاری ارزی و لغو قراردادهای ریالی یاد کرد و گفت: کرمانشاه با اجرای این طرح ضرر زیادی کرده است.

این نماینده مجلس گفت: هم اکنون فقط بانک مرکزی با قوت پشت این طرح ایستاده و پنج وزیر موافق اصلاح آن هستند.

مصری با بیان اینکه باید دنبال مجوزی باشیم که کرمانشاه از این طرح مستثنی شود، خاطرنشان کرد: اکنون صحبت‌هایی مطرح شده که مبادلات تجاری با "دینار" پذیرفته شود.

وی از پیامدهای عدم اصلاح طرح پیمان‌سپاری ارزی هم یاد کرد و افزود: با ادامه این روند بسیاری از کارخانجات عمده صادراتی مانند سیمان، فولاد، کاشی و سرامیک و ... از گردونه صادرات حذف و مجبور به تعدیل نیرو می‌شوند.

مصری گفت: اکنون برخی از کارخانجات کاشی و سرامیک کرمانشاه که زمانی تولید زیاد داشتند و صادر می‌کردند به قبرستان تبدیل شده و تعداد نیروی کار آنها کاهش یافته است.

نماینده کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی درباره استدلال دولت برای اجرای طرح پیمان‌سپاری ارزی که بازگشت ارز به کشور است نیز اظهار کرد: نباید فراموش کنیم هدف صادرات فقط ارزآوری نیست، بلکه اشتغالزایی و رونق صنایع نیز می باشد.

تجارت در مرزهای کرمانشاه "خرد" شده است

وی در ادامه با اشاره به تکانه‌های ارزی اخیر که در کشور ایجاد شده، اظهار کرد: این شرایط الگوی تجارت را در کرمانشاه تغییر داده و اگر در گذشته 50 قلم کالای صادراتی عمده داشتیم، امروز به حدود 200 کالا افزایش یافته که بسیاری از آنها اقلام خرد هستند.

وی معتقد است، این شرایط که ناشی از کاهش ارزش پول ملی است باعث شده مغازه‌داران عراقی برای خرید کالای خود با قیمت ارزانتر لب مرزهای ما بیایند و خرده‌فروشان نیز اقلام مورد نیاز آنها را تهیه کنند.

این عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه تاکید کرد: در این حالت تجار خرد با محموله‌های کوچک از بازرگانان عمده و قدیمی با محموله‌های بزرگ پیشی گرفته‌اند.

مصری با اشاره به تسهیلات 100 میلیون تومانی که برای تجار مناطق زلزله زده در نظر گرفته شده، خاطرنشان کرد: این رقم می‌تواند تاثیر بسزایی در بهبود اشتغال و معیشت این خرده‌فروشان بگذارد.

تجار صفرکیلومتر را حمایت کنیم

وی بر لزوم حمایت از تجار نوپا و به عبارتی صفرکیلومتر در استان هم تاکید کرد و افزود: بانک توسعه صادرات نیز باید برای این امر همت کند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه باید بخشی از تجارت خرد استان را به تجار نوپا بسپاریم، خاطرنشان کرد: این امر باعث می‌شود واحدهای تولیدی کلان نیز بخشی از تمرکز خود که اکنون بر حوزه تجارت است را بر روی تولید و برندسازی قرار دهند.

مصری خواستار پرداخت تسهیلات بیشتر به تجار از سوی بانک توسعه صادرات شد و با بیان اینکه اکنون سهم تجار از تسهیلات پرداختی این بانک حدود پنج درصد است، گفت: پیشنهاد می‌دهیم هدفگذاری امسال بانک توسعه صادرات برای پرداخت تسهیلات به تجار به 10 درصد برسد.

 

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار