واقف: سند زمین را به نام من بزنید/ مسئولین: نمی‌شود، دولتی است
کد خبر: ۶۸۵۲۱۰
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۸ 28 November 2018

به گزارش تابناک به نقل از فارس،مدتی هست که بحث عدم بازگشایی کتابخانه مرحومه «رکسانا میناشی» به نقل اکثریت فعالین فضای مجازی در این شهرستان تبدیل شده اما چون مادر این مرحومه، خارج از کشور زندگی می‌کند، عدم دسترسی به این خیّر باعث مشکلاتی شده است.

ماجرای 6 ساله و لاینحل یک موقوفه در اسلام‌آبادغرب

واقف: سند زمین را به نام من بزنید/ مسئولین: نمی‌شود، دولتی است

هیچ وقت به این شکل «وقف» نکنید!

مدتی هست که بحث عدم بازگشایی کتابخانه مرحومه «رکسانا میناشی» به نقل اکثریت فعالین فضای مجازی در این شهرستان تبدیل شده اما چون مادر این مرحومه، خارج از کشور زندگی می‌کند، عدم دسترسی به این خیّر باعث مشکلاتی شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از اسلام آبادغرب، مدتی هست که بحث عدم بازگشایی کتابخانه مرحومه «رکسانا میناشی» به نقل اکثریت فعالین فضای مجازی در این شهرستان تبدیل شده اما چون مادر این مرحومه، خارج از کشور زندگی می‌کند، عدم دسترسی به این خیّر باعث مشکلاتی شده است.

مرحومه رکسانا میناشی فرزند آقای «جک میناشی» و خانم «شمسی گل‌محمدی» در لندن به دنیا آمد و موفق به اخذ مدرک لیسانس مدیریت بین‌الملل در لندن شد، رکسانا در سن 19 سالگی دیده از جهان فرو بست و دار فانی را وداع گفت، خانم شمسی گلمحمدی مادر رکسانا برای زنده نگه داشتن نام دخترش، چند مکان و یک کتابخانه در شهرستان اسلام‌آبادغرب احداث کرد، اما این وقف کم دردسر هم نبوده است.

براساس این گزارش کتابخانه میناشی ۱۳ مهر ماه سال ۱۳۹۱ در این شهرستان افتتاح شد، اما مدتی پس از افتتاح این ملک وقفی، تعطیل و حالا بیش از 6 سال است که همچنان تعطیل است و از آن هیچ استفاده‌ای نمی‌شود!

ماجرا چیست؟

خبرنگار فارس این موضوع را از رییس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان اسلام آباد غرب پیگیر شد. «خلیل بسامی» در مورد عدم بهره‌برداری از این موقوفه گفت: هزینه‌های احداث این کتابخانه از سوی شمسی گل‌محمدی، خیّر کتابخانه‌ساز ساکن انگلیس پرداخت شد، کلنگ احداث زیربنای 550 متری این کتابخانه در فروردین ماه سال ۱۳۹۰ به زمین زده و سه میلیارد و 350 میلیون ریال اعتبار برای ساخت این کتابخانه از سوی این خیر کتابخانه‌ساز در نظر گرفته و پرداخت شد.

بسامی ادامه داد: با معرفی زمین از سوی اتحادیه مسکن مهر این شهرستان، زمینی در نزدیکی منطقه مسکن مهر فراهم و این زمین به صورت دولتی خریداری و هزینه های ساخت کامل کتابخانه را خیر انجام داد، اما بعد از مدتی شمسی محمدی درخواست سند شدن زمین به اسم خود را کرد!

رییس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان اسلام آباد غرب مشکل این موقوفه را دولتی بودن زمین ملک عنوان کرد و گفت: بر اساس قانون کشور، سندزنی زمین دولتی به شخص امکان پذیر نیست و علت عدم بازگشایی بر سر این موضوع است.

در همین خصوص رئیس اداره اوقاف‌وامور خیریه اسلام آباد‌ غرب به فارس گفت: در زمان افتتاح کتابخانه نماینده‌هایی از ادارات اوقاف،کتابخانه و فرمانداری حضور داشتند و در آن زمان تعیین و تکلیفی برای زمین صورت نگرفت.

وی ادامه داد: دو نوع وقف داریم، «وقف انتفاعی» یعنی اگر واقف نظرش از وقفی که کرده تحصیل و بدست آوردن درآمد نباشد و «وقف منفعتی» یعنی منظور واقف از وقف مال یا اموال تحصیل یا بدست آوردن درآمد باشد، مشخصاً در این وقف انتفاع و بهره برداری کتابخانه توسط بخش کتابخانه‌ها صورت می‌گیرد.

«حمید خسروانی» با بیان اینکه حل این مشکل در دست مسئولین استانی است،گفت: کتابخانه زمینش دولتی و قابل انتقال به غیر نیست، ساختمان نیز وقف گردیده و سندیت ندارد، مگر اینکه مسئولین کشوری و یا استانی اقدامی در خصوص حل این مسئله انجام دهند.

 

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار