رئیس دانشگاه رازی کرمانشاه گفت: اگر صنایع و دستگاه‌های استان نیازهای خود را در حوزه‌های مختلف به دانشگاه اعلام کنند، پژوهش‌های دانشگاهی را مرتبط با نیاز صنایع خواهیم کرد تا پاسخگوی نیازهای استان باشد.
کد خبر: ۶۸۶۶۳۲
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۴ 03 December 2018

به گزارش تابناک به نقل زا ایسنا،دکتر محمدابراهیم اعلمی آل آقا ، با اشاره به گذشت 40 سال از انقلاب اسلامی ایران، اظهار کرد: یکی از دستگاه هایی که در طول این چهار دهه از انقلاب عملکرد مثبتی داشته نهاد دانشگاه بوده، اما درعین حال مظلوم واقع شده است.

وی با انتقاد از سهم حداقلی آموزش عالی از بودجه کشور، ادامه داد: از 351 هزار میلیارد تومان بودجه کشور تنها 3 درصد یعنی 10 هزار میلیارد تومان سهم آموزش عالی است که رقم بسیار اندکی از این بودجه به تحصیلات تکمیلی اختصاص می‌یابد.

رئیس دانشگاه رازی کرمانشاه تاکید کرد: هرچند دانشگاه ها بودجه کمی دریافت می کنند، اما از نظر کیفی در شاخصی قرار داریم که فارغ التحصیلان دانشگاهی ما در گرفتن پذیرش در بهترین دانشگاه‌های خارج از کشور با مشکلی مواجه نمی شوند.

اعلمی آل آقا اضافه کرد: دانشگاهیان در این 40 سال هرجا در جبهه علمی نیاز بوده، ورود داشته و موفق عمل کرده‌اند.

وی به نوسانات قیمت ارز در ماه‌های گذشته اشاره کرد و افزود: در این شرایط مشکل عدم خوداتکایی صنایع و واحدهای تولیدی داخل و وابستگی به خارج خود را بیشتر نشان داد.

وی با بیان اینکه دانشگاه این توانایی را دارد که نسبت به رفع نیاز بخش‌های مختلف پاسخگو باشد، اما تقاضایی از سوی دستگاه های مختلف ارائه نمی شود، گفت: متاسفانه نیازها به دانشگاه اعلام نمی شود تا خروجی دانشگاه ها را به سمت رفع این نیازها سوق دهیم.

اعلمی آل آقا خاطرنشان کرد: اگر شاهد ارتباط مستقیم دانشگاه و صنعت باشیم، شاهد توسعه پایدار در کشور و رفع بخش عمده نیازها خواهیم بود. حاکمیت باید با رایزنی با صنایع آنها را تشویق کند تا به جای وابستگی به خارج با دانشگاه ها ارتباط بگیرند. این مسئله همچنین کمک خواهد کرد تا اعضای هیات علمی دانشگاه ها در فعالیت های عملیاتی ورود داشته و با تجربه‌تر شوند و در نهایت صنعت نیز انتفاع آن را ببرد.

رئیس دانشگاه رازی بابیان اینکه در این دانشگاه سالانه قریب هزار پروپزال ارشد و 100 پروپزال دکتری داریم، اعلام کرد: اگر تقاضا داشته باشیم این پژوهش ها را به صنایع وصل خواهیم کرد.

این مسئول با تاکید بر اینکه اصلی‌ترین نگاه دانشگاه رازی در حوزه پژوهش به سمت حوزه نفت و پتروشیمی است، گفت: اصل اقتصاد ما مبتنی بر نفت و پتروشیمی است و بسترهای فعالیت و پژوهش در این زمینه را نیز در استان داریم.

اعلمی آل آقا به نقش دانشگاه ها در ایجاد اشتغال در جامعه نیز اشاره کرد و گفت: برای ایجاد هر شغل حدود 300 تا 400 میلیون تومان اعتبار نیاز است، درحالیکه با راه اندازی شرکت های دانش بنیان که بصورت اقماری در اطراف دانشگاه ها شکل می گیرند، 50 تا 60 میلیون تومان برای هر شغل صرف می شود.

 

 

 

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار