استاد تمام روابط بین الملل دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی تهران گفت: درایران هرروز شاهد نقدهای سیاسی بسیاری در نوشته ها، مجلات، روزنامه ها و ... هستیم، اما در هیچکدام راهکاری برای نقدهایی که می شود، ارائه نمی دهند.
کد خبر: ۶۸۷۰۷۰
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۵ 04 December 2018

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا منطقه کرمانشاه، سیدجلال دهقانی فیروز آبادی امروز(13 آذر) در نشست تخصصی وضعیت علوم سیاسی در ایران که در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه رازی برگزارشد، تولید دانش نظری، علم انتقادی و کاربردی بودن را سه کارکرد مهم علوم سیاسی خواند و اظهارکرد: زمانی در علوم سیاسی ایران شاهد تحول خواهیم بود که این سه کارکرد تکامل پیدا کنند.

وی گفت: بیشتر مطالعاتی که در زمینه علوم سیاسی در ایران انجام می گیرد، انتقادی است، بطوریکه در رسانه ها، مجلات، کتاب ها و ... فقط انتقاد می بینیم، بدون آنکه راهکاری برای خروج از این وضعیت نامطلوبی که به آن اشاره می کنند، ارائه دهند.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی اضافه کرد: از سوی دیگر علوم سیاسی باید مشکل گشا باشد، چراکه بخشی از رسالت علم این است که مشکلات جامعه و نهادهای مختلف را شناسایی و برای آن راه حل ارائه کند.

وی همچنین تولید، توزیع، تقاضا، تخصیص و تعلیم و آموزش را از عناصر مهم علوم سیاسی دانست و گفت: اگر این عناصر بصورت موازی و در یک راستا باهم توسعه پیدا کنند، به تحول در علوم سیاسی کشور کمک خواهند کرد.

دهقانی فیروز آبادی بابیان اینکه علوم به دو صورت درون علمی و برون علمی تحول پیدا می کنند، عنوان کرد: تاکنون بیشترین تحولاتی که در علوم سیاسی ایران رخ داده، عامل برون علمی یعنی تاثیر پذیری از بروز رخداد در حوزه های مختلف دیگر بوده است.

وی یادآورشد: اگر مسائل و مشکلات سیاست در ایران زیاد است، این مسئله به توسعه علوم سیاسی کشور و رشد آن کمک می کند.

همچنین در ادامه این مراسم، علی مرشدی زاد دانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه شاهد به تشریح تاریخچه و چگونگی شکل گیری اولین انجمن ها در ایران پرداخت و اظهارکرد: براساس مستندات تاریخی، اولین نهاد آموزشی مدرن که درایران شکل گرفت، مدرسه دارالفنون بود. دراین مدرسه به آموزش علوم طبیعی می پرداختند.

وی شکل گیری اولین مدرسه علوم سیاسی ایران را مربوط به سال 1278 هجری قمری در زمان مظفرالدین شاه قاجار دانست و گفت: عبدالله مستوفی اولین فارغ التحصیل علوم سیاسی در ایران بود.

دانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه شاهد تصریح کرد: اولین انجمن علوم سیاسی ایران نیز در دوره پهلوی شکل گرفت و در اواخر این حکومت نیز فعالیت آن متوقف شد.

وی بابیان اینکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1382 انجمن علوم سیاسی ایران تشکیل شد، گفت: همکاری بانهادهای اجرایی در زمینه ارزیابی و اجرای طرح ها، برنامه های مربوط به آموزش، پژوهش، تشویق و ترغیب پژوهشگران و تجلیل از محققان و اساتید ممتاز از جمله فعالیت های این انجمن در ایران است.

مرشدی زاد از برگزاری اولین همایش "دشواره های کنونی جامعه ایران" در اسفند ماه خبرداد و یادآورشد: علاوه براین راه اندازی مدرسه مهارت آموزش و برنامه ریزی برای برگزاری جایزه "بزرگمهر" را نیز در دستورکار داریم.

ادریس بهشتی نیا استادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه آزاد استان کرمانشاه دیگر سخنران این نشست بود که در بحث آسیب شناسی محتوای آموزش علوم سیاسی ایران؛ موانع و راهکارها مطالبی را ارائه کرد.

وی یکی از دغدغه های کنونی جامعه علمی کشور را مشکل تولید علم عنوان کرد و گفت: مجامع علمی ما در بحث تولید علم خصوصا علوم سیاسی توفیق چندانی نداشته اند.

استادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه آزاد کرمانشاه یادآورشد: تولید علم منحصر به دانشگاه نیست، چراکه دانشگاه یکی از مولفه های تولید علم است.

وی رویکرد تجربی، انتقادی و پست مدرن را سه رویکردی غالبی عنوان کرد که در حال حاضر درحوزه علوم سیاسی و اجتماعی کشور از آنها استفاده می شود و گفت: در بین این سه رویکرد، رویکرد انتقادی این پتانسیل را دارد که در آن امکان تلفیق بین سنت و مدرنیته را داشته باشیم. اگر قرار است که به سمت تولید علم برویم باید از رویکردی استفاده کنیم که امکان تلفیق به ما بدهد.

بهشتی نیا یادآورشد: علاوه بر مشکل تولید علم، در زمینه مناسبات اجتماعی و نهادی نیز مشکل داریم، لذا تا نهاد و تشکلی نداشته باشیم زمینه و ظرفیت تولید علم ایجاد نمی شود.

قدرت احمدیان استادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه رازی نیز به عنوان آخرین سخنران این نشست، گزارشی از وضعیت کنونی رشته علوم سیاسی در استان کرمانشاه داد و گفت: طی سالهای اخیر در دانشگاه های پیام نور و آزاد شاهد روند نزولی پذیرش دانشجویان در رشته علوم سیاسی بوده ایم، این درحالی است که تعداد دانشجویان پذیرش شده این رشته در دانشگاه رازی کماکان همانند گذشته است.

وی در ادامه سخنان خود عنوان کرد: زمانی که رشته علوم سیاسی در کرمانشاه راه اندازی شد، نگاه مثبتی نسبت به این رشته وجود نداشت و درک دقیقی از نظر محیط نسبت به آن نبود، اما اکنون این رشته در استان رشته ای پذیرفته شده است.

این استاد دانشگاه رازی همچنین عدم تقدم مسئله بر دانش، عدم تبدیل علم به ثروت، قدرت و مهارت، نگاه سوداگرایانه به علوم سیاسی در کرمانشاه توسط برخی دانشگاه ها و استقبال از بحث انتقادی در تئوری روابط بین الملل و دشواری در نظریه انتقادی نسبت به داخل را از مهمترین مشکلات حوزه علوم سیاسی در استان خواند.

وی در ادامه به تشکیل انجمن علوم سیاسی استان کرمانشاه اشاره کرد و گفت: پیشینه انجمن ها در کرمانشاه قدیمی است، بگونه ای که از زمان مشروطیت انجمن های سیاسی و قومی در کرمانشاه شکل گرفته اند و مجامع پرقدرتی در این استان داشته ایم.

احمدیان همچنین خواستار این شد که انجمن علوم سیاسی کرمانشاه در بحث گسترش ارتباط با جامعه، فعال بودن در مسائل پژوهشی، گره گشایی از مشکلات، مستقل بودن از قدرت، حاکمیت و دولت، کمک به حل مشکلات صنفی دانشجویان و کمبود به بهبود فرآیندها در مقالات موثر باشد.

 

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار