یک دکترای روانشناسی سرکوب خشم را خطری جدی برای سلامتی دانست و گفت: خشم باید مدیریت شده و به شکلی مناسب بروز داده شود.
کد خبر: ۶۸۷۰۷۷
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۲ 04 December 2018

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا،جهانگیر کرمی  خشم را هیجانی معرفی کرد که در تمامی افراد وجود دارد و اظهار کرد: هر احساسی در فرد ناشی از برداشتی است که از اتفاقات محیط اطراف خود دارد. اگر فرد احساس کند شرایط آنطور که می خواهد نیست ممکن است این احساس بصورت خشم بروز پیدا کند.

وی گفت: بروز هیجانات در هر فرد متفاوت با دیگری است و این قاعده در مورد خشم هم وجود دارد و ممکن است افراد به شیوه های مختلف خشم خود را بروز دهند.

کرمی با تاکید بر اینکه همیشه خشم به پرخاشگری منجر نمی‌شود، گفت: افرادی که دچار خشم می شوند آن را به شیوه های مختلفی بروز می دهند. برخی افراد قادرند از طریق گفت و گو و یا شیوه های دیگر به صورت شجاعانه اعتراضشان را بیان کنند بدون اینکه به دیگران صدمه برسانند، اما برخی نمی توانند آن را کنترل کنند که تبدیل به پرخاشگری می شود و حتی ممکن است به خود، دیگران و اشیای اطراف آسیب برسانند.

این روانشناس وجود خشم در زندگی همه افراد را ضروری دانست و افزود: سرکوب هیجانات مناسب نیست، اما بروز بدون کنترل آن هم خطرناک است و لازم است افراد اگر از موضوعی خشمگین می‌شوند به شکل مناسب آن را بروز دهند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه رازی کرمانشاه عوامل فردی، خانوادگی، اجتماعی، محیطی، آموزش، یادگیری و... را از عوامل تاثیر گذار بر کنترل خشم عنوان کرد و افزود: فرد تحت تاثیر هر آنچه که یاد گرفته و شرایطی که در آن زندگی می کند تصمیم می گیرد چگونه رفتار کند، بنابراین لازم است افراد یاد بگیرند چگونه با شرایط کنار بیایند و رفتارشان را به صورت سازنده بروز دهند.

کرمی خاطرنشان کرد: اگر افراد نتوانند خشم خود را کنترل کنند و خیلی زود برانگیخته شوند علاوه بر اینکه بر کیفیت زندگی و روابط آن ها با دیگران تاثیرگذار است، امکان بروز بیماری‌هایی از جمله سکته‌های قلبی و مغزی، اختلال گردش خون و ... نیز در آن ها افزایش پیدا می کند.

این روانشناس سرکوب خشم را خطری جدی برای سلامتی دانست و اظهار کرد: اگر هیجانات از جمله خشم سرکوب شود، در بلند مدت زمینه ساز بروز بیماری‌های جسمی و روانی خواهد شد، بنابراین توصیه می‌شود بروز خشم به درستی مدیریت شود، طوری که هم هیجان تخلیه شود و هم به دیگران آسیبی نرسد.

کرمی با تاکید بر لزوم تغییر نگرش افراد خشمگین نسبت به جامعه و اطرافیان، گفت: اگر افراد واقع بینانه رفتار کنند و از اتفاقاتی که رخ می‌دهد برداشت منفی نداشته باشند، خشم و ناراحتی کمتری را تجربه می‌کنند.

وی در خصوص راهکارهای کنترل خشم توصیه کرد: بهتر است افراد برای کنترل خشم خود نفس عمیق کشیده، یک لیوان آب خنک بنوشند، تغییر موقعیت مکانی داشته باشند و اولین فکری که به ذهن آنها می‌رسد را انجام ندهند و سعی کنند زاویه دید خود را نسبت به دیگران و مسائل تغییر دهند و افکار واقع‌بینانه داشته باشند.

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار