رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه بر ضرورت حفاظت از منابع خاک تاکید کرد و گفت: باید جلوی فرسایش خاک را بگیریم.
کد خبر: ۶۸۷۳۶۲
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۲ 05 December 2018

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا،خسرو شهبازی به مناسبت روز جهانی خاک(5 دسامبر) ، با بیان اینکه آب را می توان از خارج وارد کرد، اما خاک را نه، ظهار کرد: اهمیت حفاظت از منابع خاک تا جایی است که مقام معظم رهبری نیز همواره بر ضرورت حفاظت از این منابع تاکید دارند.

شهبازی اضافه کرد: با شرایط اقلیمی کشور ما برای تشکیل یک سانتیمتر خاک به ۱۰۰ سال زمان نیاز است که این موضوع ضرورت حفاظت از منابع موجود را نشان می دهد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در ادامه میزان فرسایش خاک در کشور را حدود ۱۵ تن در سال عنوان کرد و افزود: در استان کرمانشاه هم تقریبا به همین میزان فرسایش خاک داریم، هرچند در برخی از شهرستان ها مثل قصرشیرین و گیلانغرب بواسطه نوع خاکشان که ترکیبی از انیدرید و مارن است، میزان فرسایش سالانه خاک بالاتر است.

شهبازی گفت: متاسفانه فرسایش خاک در کشور ما از متوسط دنیا بیشتر است.

وی سپس انجام عملیات آبخیزداری را بر کاهش میزان فرسایش خاک اثرگذار ارزیابی و بر لزوم اجرای پروژه های آبخیزداری برای جلوگیری از فرسایش خاک تاکید کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه ادامه داد: همچنین انجام پروژه های حفاظت از خاک در عرصه های جنگلی و کشاورزی برای کاهش میزان فرسایش خاک اهمیت دارد.

شهبازی استفاده از روش های آبیاری بارانی و تیپ در اراضی کشاورزی را در ‌کاهش میزان فرسایش خاک اثرگذار ارزیابی کرد و گفت: در استان اجرای سیستم های نوین آبیاری در بخش کشاورزی به خوبی دنبال می شود.

شهبازی پوشش گیاهی غنی را در کاهش میزان فرسایش خاک اثرگذار دانست و افزود: باید پوشش گیاهی عرصه های منابع طبیعی را غنی کنیم.

وی یادآور شد: پوشش گیاهی غنی مانع از سیلابی شدن عرصه های منابع طبیعی در هنگام بارندگی ها خواهد شد که این اقدام نقش مهمی در کاهش فرسایش خاک خواهد داشت.

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار