بازی «باخت ـ باخت» شهرداری کرمانشاه در ماجرای مجتمع «فیروزه» پایش را به دادگاه باز کرد و با خواب چندساله این پروژه هزینه ۲۴ میلیارد تومانی را روی دست شهر گذاشت.
کد خبر: ۶۸۷۴۴۶
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۱ 05 December 2018

به گزارش تابناک به نقل ازمهر ماجرای مجتمع تجاری «فیروزه» که سالهاست با نمای اسکلت بِتُنی‌اش به تَن قواره شهر زار می‌زند به یک کلاف سردرگم تبدیل شده است.

شهرداری کرمانشاه با شروع یک بازی دو سر باخت برای خود و شریکش دردسرهایی ایجاد کرده که نهایتا یک هزینه ۲۴ میلیارد تومانی را روی دست این کلانشهر باقی گذاشته است.

شاید این رقم در برابر حیف و میل‌های این سازمان عریض و طویل رقم چندانی نباشد، اما همین مبلغ برای رفع مشکلات عمرانی شهرک‌های حاشیه شهر که شهرداری به بهانه نبود بودجه از آنها چشم‌پوشی می‌کند رقم قابل توجهی است و می‌تواند بخشی از مشکلات آنها را رفع کند.

خبرگزاری مهر در گزارش قبلی خود با عنوان «فیروزه ۱۶ ساله شد /بزرگترین مجتمع تجاری غرب در اغماء» به این موضوع پرداخت و صحبت‌های سرپرست شهرداری کرمانشاه مبنی اختلاف شهرداری با شریکش در این مجتمع که بر صدور رای در دادگاه به نفع شهرداری شده با واکنش شریک شهرداری مواجه شد و آنها با مراجعه به خبرنگار مهر خواستار درج توضیحاتشان در این خصوص شدند.

بر اساس اسناد و موجود ظاهرا در دادگاه رای از این قرار صادر شده که جهت تکمیل پروژه باید به نسبت ۲۰ به ۱۹ میلیارد تومان کار را ادامه بدهند و ظاهرا شریک شهرداری دیگر رغبتی برای ادامه کار ندارد.

حالا با این اوصاف شهرداری باید ۲۴ میلیارد تومان جریمه دیرکرد تسهیلاتی که برای این پروژه اخذ کرده را پس بدهد و این همان هزینه ای است که شهرداری به شهروندان وارد کرده و لازم است نهادهای بازرسی به این موضوع ورود جدی داشته باشند.

 

مهمترین سد پیشبرد کار تغییرات مکرر استانداران و شهرداران است

احمد مهدیان مدیرعامل شرکت توسعه عمران و آبادانی کرمانشاه که شریک شهرداری در این پروژه هستند به خبرنگار مهر گفت: شرکت توسعه عمران و آبادانی کرمانشاه (سهامی عام) در سال ۱۳۸۷ توسط افراد خبره و مجری با همکاری مستقیم مسئولین استاندار وقت کرمانشاه با نیت شناسایی فرصتها و پتانسیل های بالقوه استان و با رویکرد تامین نقدینگی جهت سرمایه گذاری در پروژه های استان ثبت شد.

وی افزود: در همان مقطع یکی از دغدغه های استان بلاتکلیف بودن پروژه فیروزه بوده که با اصرار مدیران وقتی استانداری جهت حل و فصل و به سرانجام رساندن پروژه، این شرکت حاضر به همکاری شد.

مدیرعامل شرکت توسعه عمران و آبادانی کرمانشاه گفت: در همین راستا قرار داد مشارکتی فی مابین شرکت توسعه عمران و آبادانی کرمانشاه و سازمان بهسازی و نوسازی در سال ۹۰ منعقد شد که به دلیل مشکلات عدیده حقوقی مالکیتی و پیرامونی خصوصا توافق و تفاهم با مالکان ساختمان مجاور –کنیسه،مسجد جامع و ساختمان قدیمی میراث فرهنگی - عملا اجرای پروژه تا اوایل سال ۹۲ به تعویق میافتد و افزایش افسار گسیخته قیمتها و تورم غیرمنطقی مصالح ساختمانی در آن سالها قرارداد مشارکت را دچار پیچیدگی‌های خاصی می‌کند.

مهدیان بیان داشت: بزرگترین معضل و سد محکم جهت پیشبرد اهداف پروژه قرارداد مشارکت، تغییرات گسترده و پی در پی مدیریتی در سطح کلان استان و شهرداری بوده که مطمئنا با نگاهی گذرا به آمار تغییرات، صحت مطالب عنوانی مورد تایید است.

وی افزود: ضمن توجه به ضوابط خاص سازمانهای متبوعه شهرداری و استانداری که منجر به کند شدن فرایند تصمیم گیری و تایید مصوبات می‌شود، تغییرات مدیریتی یاد شده نیز مشکلات مضاعفی را در این خصوص ایجاد نموده بود.

مهدیان ادامه داد: نکته قابل توجه پروژه این موضوع بود که سازمان بهسازی و نوسازی وقت از سازمانهای زیرمجموعه شهرداری بوده ولی در خصوص پروژه فیروزه، تمامی تصمیم گیریهای تعهدآور که بعضا هم جای سوال دارند باید در معیت مدیران وقت استانداری تنظیم و تصویب می‌شد و متاسفانه مدیریت دوگانه شریک در این موارد همچنان مبهم است، حال اینکه در این برهه حساس هیچ مسئولی در استان رغبت به حل و فصل مشکلات طرفین را ندارد.

وی اظهار کرد: با همه این تفاسیر سرانجام در بهمن ماه سال ۹۵ شرکا توافق کردند که پروژه از طریق مزایده واگذار شود که این نشست منجر به مصوبه شورای شهر وقت جهت واگذاری پروژه شده تقسیم وظایف و پیگیری‌ها در توافق مذکور یکی از موسسات مالی اعتباری به عنوان احدی از خریداران در فروردین سال ۹۶ نشستی را با مدیران شرکا در یکی از ساختمان های شهرداری برگزار کرد که می توانست در کمترین زمان ممکن منتج به واگذاری پروژه گردد.

مدیرعامل شرکت توسعه عمران و آبادانی کرمانشاه گفت:در همان زمان شریک وارد یک فرایند حقوقی پر شائبه و مبهم شده که تا مدتها مسیر خصوصی طی شده نقل محافل بوده است و اینکه تاکنون هم پروژه تعطیل و هم شرکا بلاتکلیف بوده است.

وی خاطرنشان کرد: در خصوص این پروژه ذکر چند نکته الزامی است اولا اینکه قرار بر این بود نحوه همکاری و مشارکت شرکت توسعه عمران در پروژه فیروزه الگویی برای سرمایه‌گذاری و مشارکت بخش خصوصی در استان باشد که در حال حاضر به عبرتی برای فعالین اقتصادی تبدیل شده است شاهدش هم نرخ پایین سرمایه‌گذاری و همچنین افزایش بیکاری در استان است.

مدیرعامل شرکت توسعه عمران و آبادانی کرمانشاه تصریح کرد: در خصوص ادعاهایی مبنی بر عدم انجام تعهدات توسط این شرکت در پروژه فیروزه با ذکر این نکته که پس از مکاتبات و پیگیری‌های فراوان سرانجام در اواخر سال ۹۶ پروانه ساختمانی پروژه توسط شریک صادر گردیده است و حال آنکه آیا پروژه تجاری در سطح شهر بدون اخذ پروانه ساختمانی امکان فعالیت دارد؟

مهدیان بیان داشت: این شرکت همچنان معتقد است که شرکا باید مشکلات و ادعاهای خود را از طریق مذاکره حل و فصل کنند ولی در صورت عدم تمایل مدیران شهرداری جهت جلوگیری از زیانهای فراوان مالی و کاهش جرائم دیرکرد تسهیلات بانکی، این شرکت هم مطمئنا موارد اعتراضی خود را از طریق دستگاه قضایی پیگیری کرده که در این صورت تعطیلی چند سال آینده پروژه دور از ذهن نیست.

مدیرعامل شرکت توسعه عمران و آبادانی کرمانشاه تاکید کرد: مفاد قرارداد مشارکت و پایبندی به آن، تعهدات و دیون گسترده ای را برای این شرکت نسبت به پیمانکاران پروژه بهمراه داشته است و از مدیران محترم شهرداری و استانداری انتظار دارد ضمن بررسی مواضع و مشکلات پیش روی شرکا، نسبت به مرتفع کردن آن اقدامات جدی تر را مد نظر قرار دهند.

 

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار