کتاب «رستاخیز عاشقی» با حضور جمعی از مسئولین و نویسنده این کتاب "محمد سرشار" تحلیل و بررسی شد.
کد خبر: ۶۸۷۹۹۳
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۰ 07 December 2018

به گزارش تابناک به نقل ازایسنا، ، معصومه حسنی خونسار مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه با اشاره به غیربومی بودن نویسنده این کتاب گفت: در سالهای اخیر موفق شدیم نویسندگان خوبی را با کرمانشاه آشنا کنیم و متقابلا کتابخوانان کرمانشاه هم با این نویسندگان بیشتر آشنا شوند و امیدواریم در این مراسم هم این آشنایی دو طرفه محقق شود.

وی افزود: محمد سرشار که هم اکنون به عنوان مدیر شبکه پویا فعال است، توانسته در این شبکه تحولی ایجاد کند و برنامه های فعلی این شبکه بیشتر با فرهنگ بومی و اسلامی سازگار است و خوشحالیم علی رغم مشغله فراوان دغدغه کتاب و کتابخوانی از مدیران ما دور نشده است.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه با اشاره به خاص بودن رمان «رستاخیز عاشقی»، گفت: سرشار یک رمان متفاوت را نوشته که در برخی جنبه‌ها بی سابقه است و شاید همین خط شکنی ها مورد نقد برخی خوانندگان قرار بگیرد. البته نباید خط شکنی ها و روشهای جدید را زود رد نکنیم و باید به این توجه داشته باشیم که برخی کارهای تازه موجب حل مشکلات گذشته خواهد شد.

وی تصریح کرد: بهترین راه برای محک زدن طرحها و روشهای نو این است که جلسات تحلیل و بررسی برگزار شود و خوانندگان و مخاطبین به صورت اصولی و با سعه صدر دور هم گفت و گو کنند.

در ادامه این جلسه محمد هادی صحرایی از نویسندگان و منتقدین کرمانشاهی در خصوص این کتاب، گفت: پرداختن به زندگی یک طلبه روحانی از نقاط قوت این کتاب است، اما ادبیات و تعابیر آن به راحتی قابل درک نیست و سبب می شود خواننده حین مطالعه از کتاب احساس دوری کند.

صحرایی گفت: طلبه ای که به عنوان رهبر جنبش اعتراضی معرفی شده است منطقی نیست که در دوران زندان تغییر کند و در مبارزه کم بیاورد.

مهوش کهریزی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نیز در مورد کتاب «رستاخیز عاشقی»، گفت: این اثر به بیان موضوعات حساس زوجین پیش از آغاز زندگی مشترک می پردازد که در بعضی فرهنگ ها هنوز پذیرفته نیست، اما نمی توان آن را غیرشرعی دانست.

وی در ادامه به انتقادات بی سابقه کتاب از اوضاع مدیریت کشور اشاره کرد و افزود: سؤال من از نویسنده این است که آیا نویسنده بین خواننده انقلابی و خواننده عمومی که برداشت متفاوتی از این انتقادات دارد، فرقی نمی‌گذارد؟

رضاکریمی معاون اداره کل کتابخانه های عمومی و مدرس دانشگاه نیز در تحلیل این اثر گفت: این کتاب به دنبال رستاخیز در انقلاب است و نویسنده تلاش می کند تا خوانش انقلابی از اسلام را زنده کند.

کریمی خیزش را مهم ترین واژه این رمان دانست و گفت: این واژه در عنوان تمام فصل ها تکرار می شود و همچنین رستاخیز عنوان مناسبی برای کتاب است چرا که فراتر از یک خیزش را القا می‌کند و نویسنده می‌خواهد بگوید هر انقلاب و قیام باید همراه با یک رستگاری باشد، آنجا که استاد طلبه به او می گوید که چقدر شب زنده داری کردی برای این قیام بهترین جای کتاب برای تبیین ضرورت معنوی برای یک رستاخیز است.

کریمی افزود: بیشترین عامل انگیزه و قوت طلبه عدالتخواه در این داستان، همسر و روابط عاشقانه با اوست و از این جهت رمان رستاخیز عاشقی نام گرفته است و نقش زنان در این رمان پررنگ و حتی بی سابقه است.

کریمی در پایان تصریح کرد: نقش و قدرت یهودی توسط نویسنده بسیار است. این نظریه که یهود در جامعه و حکومت ما این قدرت گسترده را دارد باید اثبات شود. چنانچه که برخی پژوهشگران استدلال کرده اند که بعضی از افراد مفسد اقتصادی و فراری از کشور یهودی بودند.

محمد سرشار، مدیر شبکه پویا و نویسنده کتاب نیز در این جلسه اظهار کرد: در کتاب من یک منطق داستانی در روایت و رسم الخط وجود دارد و باید بررسی کنید که نویسنده به منطق خودش وفادار بوده است یا نه. اما در برخی نقدهای منتقدین هنوز منطق داستانی بررسی نشده است.

سرشار هچنین به برخی نقدها به شخصیت پردازی پاسخ داد و گفت: شخصیتهای داستان من ثابت و ایستا نیستند بلکه دچار تحول می شوند، برخی دیگر از نقدها هم به این برمی‌گردد که بین نثر راوی و نثر شخصیتها تفاوت هست و تفاوت تعابیر به این علت می تواند توجیه شود.

نویسنده کتاب «رستاخیز عاشقی» افزود: در کتاب من همه مسئولین مفسد نیستند، بلکه بیشتر آنها بی اعتنا یا ساکت هستند و فقط دو نفر از آنها دچار فساد شده اند.

سرشار درخصوص بیان روابط زناشویی در کتاب گفت: قبول دارم که اثر من برای نوجوانان مناسب نیست و اصولا تا زمانی که توصیفات منجربه گناه نشود اشکالی ندارد ولی در عوض، بیان این نکات موجب می شود که مهربانی در خانواده بسیار ترویج داده شود.

نویسنده کتاب در پاسخ به پرسش از جلد دوم کتاب گفت: خوشبختانه امسال با کش و قوس های فراوان چاپ دوم کتاب منتشر شد و منتظر بازتاب اثر در بین خوانندگان و در فکر نوشتن ادامه داستان هستم، ولی فعلا منتظر بازتاب اثر و بهبود شرایط اقتصادی کاغذ و هزینه های نشر هستم.

در پایان این جلسه لوح یادبود به نویسنده کتاب و یک زوج فعال فرهنگی اهدا و جشن امضای کتاب‌های حضار در حاشیه جلسه برگزار شد.

«رستاخیز عاشقی» اثر محمد سرشار با مضمونی عاشقانه و عدالتخواهانه است که در آن مسئله مبارزه با مفاسد اقتصادی مطرح می شود.

محمد سرشار در حال حاضر مدیر شبکه کودک (پویا) است و چاپ چند داستان کوتاه و ترجمه کتاب را در کارنامه خود دارد.

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار