یک مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه یک خبرنگار باید بازگوکننده واقعیت باشد، اما هر واقعیتی را نباید گفت، تصریح کرد: برای پوشش خبری برخی از تکنیک‌ها شامل پیش‌زمینه و پیشینه اخبار و دروغ بزرگ است که برخی رسانه‌ها بی‌رحمانه از این روش اسفتاده می‌کنند چرا که آنان بر این باورند «هر چه دروغ را بزرگتر جلوه دهیم باورپذیری آن بالا می‌رود» همچنین برخی رسانه‌ها از تکنیک قطره‌چکانی استفاده می‌کنند.
کد خبر: ۶۸۸۴۵۶
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۱ 08 December 2018
مسعود ویژه گفت: درباره رسانه تعاریف متعددی وجود دارد، اما یکی از ساده‌ترین و کاربردی‌ترین تعریفی که برای رسانه گفته شده این است که «هر چیزی که پیامی را منتقل کند، رسانه نام دارد»؛ در نگاه اول رسانه وسیله‌ای است که پیامی را منتقل می‌کند، اما در نگاه عمیق‌تر خود پیام یک رسانه است.

به گزارش ایسنا، ویژه به مناسبت سالروز تأسیس خبرگزاری ایسنا با حضور در جمع خبرنگاران این رسانه به جریان‌سازیرسانه‌ای پرداخت و به انواع رسانه اشاره کرد و افزود: با توجه به گسترش روزافزون فناوری در دنیا، تعداد رسانه‌ها به طور مداوم رو به گسترش است که در دسته‌بندی و گروه‌های گوناگونی قرار می‌گیرند که در دو دسته متعارف «تلویزیون، رادیو، سایت و ...» و غیرمتعارف «شعارها، رنگ‌ها، نوشته‌هایی بر روی ماشین‌ها و...» است.

وی با تأکید بر اینکه هر ابزاری می‌تواند رسانه باشد، اظهار کرد: نیازسنجی و نیازآفرینی نوع دیگری از رسانه است؛ در بحث نیازسنجی رسانه‌ها بر اساس نیاز مخاطب اقدام به تولید محتوا می‌کنند، اما در بحث نیازآفرینی رسانه محتوایی را تولید کرده و مخاطب را نیازمند آن می‌کند و بعد از اینکه مخاطب نیازمند می‌شود دوباره براساس نیازمندی آن خبر تولید می‌کند.

ویژه به توازن بین رسانه و قدرت اشاره کرد و یادآور شد: این دو ارتباط دوسویه و تنگاتنگ با یکدیگر دارند؛ کسی که رسانه‌ای را در اختیار دارد خواه یا ناخواه دارای قدرت است همچنین کسانی‌که قدرتمند هستند به دنبال به دست آوردن رسانه‌اند چرا که از این طریق می‌توانند بسیاری از پیام‌های خود را به مخاطبان منتقل کنند.

وی با تأکید بر اینکه خبر، درون‌مایه رسانه است، خاطرنشان کرد: خبر رویدادی است که بر مبنای واقعیت شکل می‌گیرد، اما امرزه این خبر‌ها هستند که واقعیت‌ها را شکل می‌دهند.

این کارشناس رسانه با اشاره به اینکه گاهی دیده می‌شود افراد از ابزار رسانه سوءاستفاده می‌کنند، یادآور شد: طی تحقیقات صورت گرفته بیش از ۷۰ درصد مردم بر شبکه‌های مجازی استناد بیشتری دارند حتی اگر منبع موثقی نداشته باشد.

ویژه در بحث جریان‌سازی رسانه‌ای به پوشش خبری اشاره کرد و گفت: در پوشش خبری دو تعبیر تعریف شده که تعبیر اول یعنی استفاده از تمام ظرفیت‌ها برای تولید و انتشار خبر و تعبیر دوم به گفته یکی از کارشناسان رسانه‌ای یعنی مجموعه اقداماتی که یک رسانه برای بزرگنمایی و یا کوچک‌نمایی یک خبر انجام می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه یک خبرنگار باید بازگوکننده واقعیت باشد، اما هر واقعیتی را نباید گفت، تصریح کرد: برای پوشش خبری برخی از تکنیک‌ها شامل پیش‌زمینه و پیشینه اخبار و دروغ بزرگ است که برخی رسانه‌ها بی‌رحمانه از این روش اسفتاده می‌کنند چرا که آنان بر این باورند «هر چه دروغ را بزرگتر جلوه دهیم باورپذیری آن بالا می‌رود» همچنین برخی رسانه‌ها از تکنیک قطره‌چکانی استفاده می‌کنند.

ویژه تکنیک حذف و تکثیر را از دیگر روش‌ها عنوان و خاطرنشان کرد: بی. بی. سی در استفاده از این روش استاد است چرا که با تظاهر به بی‌طرفی و نشان دادن برخی واقعیت‌ها اهداف خود را دنبال می‌کند.

وی برجسته‌سازی را از دیگر تکنیک‌ها عنوان کرد و یادآور شد: استفاده از کلمه «بازهم» و از این موراد در برجسته‌سازی مطرح است؛ در کنار این روش تکنیکی به نام مبالغه یعنی افزودن دروغ به خبر وجود دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار