یک متخصص ژنتیک سندرم "فریاد گربه" را اختلال ژنتیکی عنوان کرد که به راحتی با انجام آزمایش کاریوتایپ، می‌توان از تولد نوزادان مبتلا به این اختلال پیشگیری است.
کد خبر: ۶۸۹۶۵۶
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۲ 11 December 2018

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا،دکتر علی بخشی، با بیان اینکه سندرم فریاد گربه اختلال ژنتیکی است، گفت: این بیماری ارثی نیست و امکان دارد پدر و مادر هر دو سالم باشند و فرزند آنها بر اثر اختلال ژنتیکی به این سندرم مبتلا شود.

وی افزود: این نوع سندرم در اثر حذف بازوی کوتاه کروموزم شماره پنج رخ می دهد که متاسفانه موجب اختلالات اسکلتی و ذهنی در نوزاد متولد شده می شود.

بخشی تصریح کرد: نوزادان مبتلا به سندرم فریاد گربه دچار عقب ماندگی های ذهنی و اسکلتی شده، حالت صورت آنها تغییر کرده و چانه های آنها کوتاه می شود و صدایی زیر شبیه "صدای گربه" دارند که به همین علت این نوع سندرم به سندرم فریاد گربه نام گرفته است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: متاسفانه این نوزادان با توجه به مشکلات بسیار این اختلال، عمر زیادی ندارند و در زمان حیات آنها نیز هزینه های نگهداری و حمایت آنها بالا است.

بخشی راهکار موثر در خصوص این نوع اختلال را پیشگیری از تولد نوزادان مبتلا به این نوع سندرم دانست و بر انجام آزمایشات ژنتیک پیش ازتولد تاکید کرد.

وی افزود: مادران باردار باید در سه ماه اول بارداری آزمایش کاریوتایپ جنینی بدهند که با انجام این آزمایش اختلالات کروموزومی قابل تشخیص است و می توان از تولد این نوزادان پیشگیری کرد.

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار