حالا دو سالی از واگذاری جنجالی پالایشگاه کرمانشاه می‌گذرد. واگذاری که به گفته نمایندگان عملا به یک حراج ناعادلانه شباهت داشت و طی آن قدیمی‌ترین پالایشگاه غرب کشور که بیش از دو هزار میلیارد تومان ارزش گذاری شده بود، تنها به قیمت 210 میلیارد تومان واگذار شد!
کد خبر: ۶۹۰۹۷۷
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۷ 15 December 2018

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا،ها راه افتاد و همه از حراج این سرمایه ارزشمند استان گفتند، اما درنهایت و به یکباره همه چیز تمام شد و سکوتی عجیب بر رسانه ها و فضای خبری استان در خصوص این واگذاری حاکم شد.

پرونده پالایشگاه هنوز بسته نشده که خبر "حراجی" دیگر افکار عمومی را متوجه خود کرد. این بار چوب حراج به سیلوهای کرمانشاه زده شد و سه سیلوی قدیمی استان که 100 میلیارد تومان قیمت گذاری شده بودند تنها به قیمت 23 میلیارد تومان حراج شدند!

شوک این پرونده هنوز تمام نشده که خبر خصوصی سازی پتروشیمی بیستون مطرح شد و این نگرانی وجود دارد که سرنوشت خصوصی سازی پتروشیمی بزرگ استان هم به سرنوشت پالایشگاه و سیلوهای قدیمی دچار شود.

در اصل خصوصی سازی تردیدی نیست و بسیاری اقتصاددانان آن را راه نجات اقتصاد کشور می دانند، کما اینکه این کار در بسیاری کشورهای دیگر نیز جواب داده و اقتصاد رونق گرفته.

اما خصوصی‌سازی هایی اینچنینی که به "حراج" شباهت دارند تا انجام یک فرآیند قانونی و سالم، موجب شده تا واژه خصوصی سازی در ذهن مردم کرمانشاه معادل واژه هایی چون حراج، غارت و بی اعتمادی باشد

به گزارش خبرنگار ایسنا منطقه کرمانشاه، در همین راستا سراغ هوشنگ بازوند مدیر ارشد استان رفتیم تا بفهمیم در استان چه خبر است و پشت پرده این واگذاری های عجیب و غریب چیست و اینکه سرنوشت هریک از این سرمایه های ارزشمند استان چه می‌شود؟

اسم خصوصی سازی که می آید مردم کرمانشاه یاد حراج می افتند، قبول دارید؟

در رابطه با خصوصی سازی بنده خودم به اصل خصوصی سازی اعتقاد دارم و اعتقاد دارم کار بسیاری خوبی است و می تواند اقتصاد را رونق دهد، اما خصوصی سازی باید به نحوی باشد که بتواند در اقتصاد کشور ایجاد تحول کند.

اگر بنا باشد خصوصی سازی بدبینی و بی اعتمادی به وجود بیاورد که در واگذاری برخی پروژه های استان متاسفانه این امر صورت گرفته، به نظر من خصوصی سازی انجام نشود بهتر است

پرونده پالایشگاه هنوز در ذهن مردم کرمانشاه باز است، پیگیری در این زمینه داشته اید، سرنوشت پالایشگاه چه می‌شود؟

قبل از اینکه من به استان بیایم پالایشگاه کرمانشاه که یکی از قدیمی ترین پالایشگاه های کشور است واگذار شده بود و زمانی که به استان آمدم مجلس طرح تحقیق و تفحص در خصوص این واگذاری را داده بود.

هرچند پرونده خصوصی سازی پالایشگاه بسته شده، اما قبول دارم پرونده مطرح شده در خصوص نوع واگذاری آن و سرنوشت پالایشگاه کرمانشاه هنوز در ذهن مردم استان باز است.

تا آنجا که می‌دانم طرح تحقیق و تفحص مجلس هنوز ادامه دارد و قرار است نتایج آن از طریق مجلس به قوه قضاییه اعلام شود و چنانچه نتایج به دست آمده تخلف در واگذاری را نشان دهد، این خصوصی سازی ابطال می شود. من هم مثل مردم کرمانشاه منتظر نتیجه این تحقیق و تفحص هستم.

خصوصی سازی اخیر سیلوهای کرمانشاه هم عملا به حراج شباهت دارد، سرنوشت این سیلوهای قدیمی چه می شود؟

در رابطه با بحث سیلوهای استان خودم از سیلوی کرمانشاه بازدید کردم و آنچه که در ظاهر دیدم، هرچند اصل قرارداد را ندیده ام که به چه شکل است، اما قیمت تعیین شده برای واگذاری بسیار پایین تر از قیمت واقعی سیلوهاست.

در همین راستان بنده هم اعتراض کردم و خوشبختانه وزیر صمت هم اعتراض کردند و جالب این است که خود معاون وزیر و مدیر شرکت غله کشور هم به این واگذاری معترض است.

به عنوان خدمتگزار مردم استان با این واگذاری مخالف هستم و به جد دنبال می کنم که این واگذاری صورت نگیرد و اگر قرار است این کار انجام شود بگذارند چند سال بعد و به قیمت واقعی کار خصوصی سازی سیلوها انجام شود.

از خصوصی سازی پتروشیمی بیستون چه خبر؟

پتروشیمی بیستون یکبار به بخش خصوصی واگذار شده و روال خصوصی سازی را طی کرده است، اما مالک خصوصی آن نتوانسته تعهدات خود را عمل کند و باید مالک دیگری برای آن پیدا کرد. امکان بازگشت آن به دولت نیست چون یک بار خصوصی سازی در مورد آن انجام شده است.

قرار است این پتروشیمی مجدد به فرد دیگری واگذار شود و کارهایش در حال انجام است و خود پتروشیمی هم فعال است و مالک آن تنها نتوانسته برخی تعهدات را انجام دهد. البته به این معنی نیست که مثلا حقوق کارگران را پرداخت نکرده، اما با توجه به عدم انجام برخی تعهدات قرار است مالک جدیدی برای پتروشیمی پیدا کنند.

مردم کرمانشاه همچنان از خصوصی سازی سرمایه هایشان نگرانند، چه باید کرد؟

این قول را به مردم استان می دهم که اجازه حراج سرمایه هایشان را نمی دهیم و هرجا که خصوصی سازی با تخلف و شبهه همراه باشد با تمام توان جلوی آن را خواهیم گرفت. از مردم کرمانشاه می خواهم که دغدغه و نگرانی در این زمینه به خود راه ندهند.

 

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار