شنیدن سوت قطار در استان کرمانشاه شاید تحقق یکی از شیرین‌ترین خواسته‌های مردم این استان بود، کمی کمتر از یک قرن طول کشید تا جاده آهنی اما پرسود قطار کم‌کم خودش را به کرمانشاه نزدیک کند. اما این تازه اول ماجراست!
کد خبر: ۶۹۱۵۹۴
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۶ 16 December 2018

به گزارش تابناک به نقل از خبرگزاری فارس شنیدن سوت قطار در استان کرمانشاه شاید تحقق یکی از شیرین‌ترین خواسته‌های مردم این استان بود، کمی کمتر از یک قرن طول کشید تا جاده آهنی اما پرسود قطار کم‌کم خودش را به کرمانشاه نزدیک کند و آخرین روز سال 96 حسن روحانی ایستگاه ناتمام راه آهن کرمانشاه را افتتاح کرد تا یکی از دلخوشی‌های مردم این استان رنگ واقعیت به خودش بگیرد.

اما افتتاح فانتزی روحانی تازه شروع یک ماجرای تازه‌تر بود، از دسترس خارج شدن قطار کرمانشاه به مشهد یکی از جالب‌ترین اتفاقاتی بود که همان ابتدا رخ داد؛ هرچند مسئولین استانی علت را تست گرم و مسائل فنی عنوان کردند اما سرگردانی مسافران کرمانشاهی و اعزام آنها به ملایر و عدم بازگرداندن بخشی از پول‌های آنها از اولین مشکلاتی بود که مردم با آن مواجهه شدند.

اما حالا و پس از گذشت یک سال و 9 ماه از زمان افتتاح این پروژه بحث دیگری موجب شده که افکار عمومی نسبت به راه آهن کرمانشاه حساس شوند و آن هم انتقال اداره کلی راه آهن غرب کشور به استان همدان است.

به صورت کلی راه آهن کشور دارای چهار اداره کل است که بر اساس جهت‌های جغرافیایی تقسیم شده است. اداره کل راه آهن شمال، شرق، جنوب و حالا هم غرب!

این اداره کل‌ها به صورت کلی سرپرستی خط ریلی مناطق را دارند و اساساً مدیریت و برنامه‌ریزی این مسائل هم با آنهاست، در حال حاضر اداره کل راه آهن شمال کشور در استان مازندران و شهرستان ساری مستقر است، اداره کل راه آهن شرق نیز در خراسان جنوبی است، اندیمشک در خوزستان نیز اداره کلی راه آهن جنوب را بر عهده دارد و نهایتاً «همدان» نیز 5 روز پیش اداره کلی راه آهن غرب کشور را از آن خود کرد!

اداره کلی راه آهن غرب کشور به همدان رسید

5 روز پیش اداره کل راه آهن غرب کشور با حضور محمدسعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری و دکتر سعید محمدزاده مدیرعامل شرکت راه آهن در همدان راه اندازی شد.

در این مراسم که در سالن استانداری استان همدان برگزار شد «روح الله تقی زاده» به طور رسمی به عنوان مدیرعامل راه آهن غرب کشور معرفی شد.

مدیرعامل راه آهن غرب کشور نیز در این مراسم گفت: غرب کشور از خط ریلی ضعیف برخوردار است و توسعه ریلی استان های این منطقه مهم به شمار می رود.

 

عکس|مراسم رسمی اعطای اداره کلی راه آهن غرب کشور به همدان. در این مراسم «روح الله تقی زاده» به طور رسمی به عنوان مدیرعامل راه آهن غرب کشور معرفی شد.

استانداری کرمانشاه: تکذیب می‌کنیم، ما اداره کل می‌شویم!

البته انتشار این خبر توسط رسانه‌های مستقل در استان کرمانشاه، چند روزی بدون واکنش خاصی دست به دست می‌شد تا اینکه نهایتاً هوشنگ بازوند در تماس تلفنی خطاب به وزیر راه مراتب اعتراض خود را اعلام و خواستار تعجیل در تاسیس اداره کل راه آهن کرمانشاه شد.

هرچند رسانه‌های نزدیک به استانداری و دولت، انتقال مدیرکلی راه آهن غرب کشور به همدان را «شایعه» عنوان کردند!

مهندس سالاری، معاون عمرانی استانداری در گفت‌وگویی که با فارس داشته در خصوص وضعیت انتقال گفت: «این مسئله در مجمع نمایندگان با حضور استاندار مطرح شد و در همین خصوص نامه نگاری هم با وزیر صورت گفته ایشان عنوان کرده که این اداره کل مربوط کرمانشاه نیست.»

سالاری ادامه داد: شاید منظور مسئولین همدان این است که چون قرار است که بخش‌هایی از اداره راه آهن زنجان نیز به این استان محول شود از عنوان اداره کلی غرب استفاده کرده‌اند.

معاون عمرانی استانداری هم چنین عنوان کرد: اداره کل برای هر استان است، اما گویا سیاست بر این است تا زمانی که اداره کل یک تاسیس شود استان دیگر امور مربوط راه انجام دهد، کما اینکه در حال حاضر امور مربوط به راه آهن کرمانشاه را استان مرکزی انجام می‌دهد، اداره کلی راه آهن کرمانشاه از همان روز اول پیگیری شده و می‌شود.

معاون عمرانی استانداری: فعلاً اداره راه آهن کرمانشاه با استان مرکزی است

سالاری در پاسخ به سوال خبرگزاری فارس مبنی بر اینکه آیا رسانه‌ها در این خصوص اشتباه کرده‌اند هم گفت: به نظر می رسد نماینده همدان که در این خصوص مصاحبه کرده خیلی با چهارچوب و قوانین مربوط به این بخش آشنا نیست.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا قرار است که همدان مدیریت راه آهن کرمانشاه را بر عهده داشته باشد، گفت: خیر، از ابتدا نیز همدان مسئولیت راه آهن کرمانشاه را بر عهده نداشته است، به نظر می رسد چون همدان قرار است که بخشی از اداره راه آهن زنجان و چند استان دیگر را در اختیار داشته باشد از این عنوان استفاده کرده است!

وی ادامه داد: از ابتدای راه اندازی قطار ما به دنبال اداره کل مستقل بودیم و این پیگیری وجود داشته و دارد، اما در حال حاضر سرویس و نگهداری خطوط ریلی کرمانشاه را استان مرکزی انجام می‌دهد و اینطوری نیست که سرویس و خدمات ریلی ما را از استان مرکزی بگیرند و به همدان بدهند، اینطوری نیست

فارس: چرا مرکزیت به کرمانشاه نرسید؟/ معاون استاندار: نمایندگان همدان زرنگ‌تر بوده‌اند!

سالاری در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا اداره راه آهن این چند استان به کرمانشاه نرسید و همدان توانست این کار را انجام دهد، گفت: به هر حال نمایندگان این استان فعال‌تر بودند و این مسئله را پیگیری کردند.

وی ادامه داد: پروسه اداری تشکیل اداره کلی راه آهن دارای زمان مشخصی است و چون تاسیس راه آهن در استان زودتر رخ داده پروسه ایجاد اداره کلی راه آهن این استان نیز جلوتر از کرمانشاه است.

اداره کلی کرمانشاه شاید دو الی سه ماه دیگر!

معاون عمرانی استانداری هم‌چنین در خصوص زمان تاسیس اداره کلی راه آهن کرمانشاه هم گفت: از ابتدای اسفند ماه سال گذشته مکرراً مسئله اداره کلی راه آهن کرمانشاه را پیگیری کردیم و به نظر می‌رسد دو الی سه ماه دیگر به نتیجه برسیم، قرار است که راه آهن استان که تا مرز خسروی امتداد پیدا خواهد کرد و تامین اعتبار هم شده است زیر نظر اداره کل کرمانشاه فعالیت داشته باشد.

کرمانشاه فقط خط راه آهن خودش را مدیریت می کند!

سالاری احتمال مدیریت راه آهن سایر استان‌های همجوار کرمانشاه را خیلی ضعیف دانست و به فارس گفت: «فکر نمی کنم این اتفاق بیفند، حوزه راه آهن کرمانشاه آنقدر وسیع هست که بعید است این اتفاق رخ دهد!»

به گزارش فارس، اداره کلی راه آهن غرب کشور به استان همدان داده شده است و صحبت‌های معاون عمرانی نیز این مسئله را به صورت ضمنی تائید می‌کند، برخلاف صحبت‌های سالاری اداره کلی راه آهن غرب کشور به در یک مراسم کاملاً رسمی با حضور مسئولین راه آهن کشور و معاون وزیر به استان همدان واگذار شد و روح الله تقی زاده نیز مسئول راه آهن غرب کشور شده است، لذا به نظر نمی‌رسد که کرمانشاه دارای اداره کل راه آهن شود، مگر اینکه نمایندگان و مسئولین استانی بکوشند همانند لرستان که خودش را از اداره کلی راه آهن جنوب تفکیک کرد، راه آهن کرمانشاه را از اداره کلی راه آهن غرب با محوریت همدان خارج کند!

باید دید و منتظر ماند.

گزارش از: رضا حیدری



منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار