معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه گفت: دانشگاهیان استان به دلیل عدم تامین بودجه مورد نیاز پژوهش، نتوانسته اند برای رفع مشکل رکود صنایع استان ورود کنند.
کد خبر: ۶۹۱۹۳۵
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۹ 17 December 2018

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا،علی مهراس مهرابی به مناسبت هفته پژوهش ، بودجه اختصاصی به پژوهش را در کشور بسیار اندک دانست و اظهارکرد: در سال های گذشته دولت‌ها و مجلس به منظور افزایش سهم پژوهش از تولید ناخالص داخلی، دستگاه ها را مکلف کردند تا حدود چهار درصد از بودجه خود را به پژوهش اختصاص دهند، اما دستگاه ها تاکنون کمتر از یک درصد از بودجه خود را به این امر اختصاص داده اند.

وی همچنین با ناکافی خواندن اعتبارات دانشگاهی پژوهش، افزود: دانشگاه آزاد بعنوان دانشگاهی که بودجه دولتی ندارد، باید از محل درآمدهای خود برای پژوهش اعتبار اختصاص دهد که آن هم به دلیل کاهش تعداد دانشجویان و بالا رفتن سالانه حقوق کارکنان محقق نمی شود.

معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه تاکید کرد: هرچند در سال 95 بودجه پژوهشی دانشگاه آزاد بصورت کامل تحقق پیدا کرد، اما در سال 96 حدود 50 درصد این بودجه و در سال 97 نیزکمتر از 50 درصد اختصاص یافت.

وی یادآورشد: در این راستا نمی توانیم انتظار داشته باشیم درحالی که پژوهشگر دغدغه مالی دارد، با فکری آزاد به کار تحقیق بپردازد.

مهرابی همچنین به اثرات منفی تحریم ها بر انجام فعالیت های پژوهشی اشاره کرد و گفت: تحریم ها باعث شده تا نتوانیم تجهیزات و مواد آزمایشگاهی مورد نیاز را وارد کنیم که این مسئله به پژوهش های ما لطمه وارد کرده است. البته تمام تلاش خود را در این مدت بکار گرفته ایم تا رکود چندانی در ارائه مقالات و پژوهش ها نداشته باشیم، بطوریکه براساس آمارها میزان پژوهش های انجام شده دانشگاه در سالجاری به نسبت سال گذشته تفاوت زیادی ندارد.

وی متذکرشد: قطعا در سالهای آینده اثرات ناشی از بی توجهی به مقوله پژوهش و مشکلاتی که این حوزه اکنون دچار آن است، گریبان ما را می گیرد.

معاون پژوهش دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه در ادامه اضافه کرد: امروزه در تمام کشورهای پیشرفته دنیا، پیش از آنکه پروژه ای اجرا شود، از پژوهشگران دانشگاهی می خواهند تا در خصوص آن پروژه مطالعات تحقیقی انجام دهند، اما متاسفانه در استان ما پژوهشگران دانشگاهی در پروژه ها دخیل نیستند.

وی بابیان اینکه بین دانشگاه ها و صنایع کرمانشاه اتصال خوبی برقرار نشده، عنوان کرد: البته باید این مسئله را مورد توجه قرار دهیم که کرمانشاه یک استان صنعتی نیست و بخش زیادی از صنایع استان هم راکدند، لذا در چنین شرایطی صنایع ما نمی توانند کارفرمای کارهای تحقیقاتی باشند.

مهرابی افزود: اگر چه صنایع کرمانشاه دچار مشکل هستند، اما همین زمینه مناسبی است تا دانشگاهیان به این موضوع ورود کرده و پژوهش کنند تا راهکارهای برون رفت صنایع استان از این مشکلات پیدا شود، هرچند عدم تامین بودجه مورد نیاز در خصوص عدم ورود دانشگاهیان به این مسئله بی تاثیر نبوده است.

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار