کرمانشاه- حدود ۲۵ درصد ناوگان حمل و نقل استان کرمانشاه فرسوده بوده و عمر بالای ۳۰ سال دارد.
کد خبر: ۶۹۱۹۴۱
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۶ 17 December 2018

به گزارش تابناک به نقل ازخبرگزاری مهر، مسیر قدری طولانی است و خودرویی هم که سوار شده چندان راحت نیست، از صندلی های زوار در رفته تا دود و دمی که هنگام باز کردن پنجره ماشین به داخل می آید، همه و همه دست به دست هم داده اند تا مسافر را کلافه کنند.

شاید بارها و بارها صحنه ای که توصیف شد برای شما هم پیش آمده باشد و پس از اتمام سفری چندساعته با خود تصمیم گرفته باشید که دفعه بعدی را با قدری هزینه بیشتر سفر، راحت تری تجربه کنید و دیگر به این خودروهای فرسوده و زوار دررفته اعتماد نکنید.

فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی برون شهری یکی از معضلاتی است که این روزها گریبان برخی از مسافران (به ویژه مسافرانی که در مسیرهای شهرستانی سفر می کنند) را گرفته است و در اکثر موراد به دلایلی چون نبود خودروی جایگزین در مسیر سفر و نداشتن درآمد کافی برای کرایه خودرویی مناسب‌تر مجبور به سفر با این ناوگان فرسوده می شوند.

ناوگان حمل و نقل عمومی برون شهری استان کرمانشاه نیز از قاعده فوق مستثنی نیست و با توجه به عمر طولانی برخی از خودروهای موجود در این ناوگان، تا حدی دچار فرسودگی شده است.

پرداخت تسهیلات نوسازی از جمله راهکارهایی بود که طی سالهای اخیر برای رفع این مشکل پیشنهاد شد، اما با توجه به شرایط پرداخت تسهیلات که برای اغلب دارندگان خودروهای فرسوده قدری مشکل است، چندان مورد استقبال آنها قرار نگرفت و هنوز هم خودروهایی چون مینی‌بوس‌های فرسوده با طول عمر بالای ۳۰ سال در جاده های کرمانشاه می تازند.

توانایی پرداخت اقساط نوسازی را نداریم

احمد کمری، یکی از رانندگان ناوگان حمل و نقل برون شهری کرمانشاه که در مسیر کرمانشاه - جوانرود و بالعکس مسافرکشی می کند در گفتگو با خبرنگار مهر در پاسخ اینکه چرا اقدام به نوسازی خودرویش نکرده است، اظهار داشت: ما درآمد چندانی نداریم و اگر بخواهیم این کار را انجام دهیم زیر بار اقساط وام نیز می‌رویم.

 

وی افزود: اکنون با این وضعیت و گرانی به وجود آمده به ویژه در تامین هزینه‌های خودرو، حتی قادر به تامین معیشتمان نیستیم چه برسد که بخواهیم وام نوسازی خودرو بگیریم و خودرو خود را تعویض کنیم.

این راننده مینی‌بوس کرمانشاهی تصریح کرد: در طرح نوسازی ناوگان فرسوده مینی‌بوس بخشی از آورده را باید متقاضی بپردازد که اغلب ما به دلیل شرایط نامناسب مالی و اینکه درآمد کافی نیز نداریم، قادر به تامین آورده نخواهیم بود.

کمری ادامه داد: از طرف دیگر نیز پرداخت اقساط وام نیز برای ما سنگین است و با درآمد فعلی قادر به پرداخت اقساط مذکور هم نیستیم و قطعا به صرفه نیست با این وضعیت خود را درگیر این موضوع کنیم.

خودروهای فرسوده و سرنشینان آنها در تصادفات صدمه بیشتری می‌بینند

سرهنگ محمد حیدری، رییس پلیس راه استان کرمانشاه نیز در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص اینکه خودروهای فرسوده چقدر در بحث تصادفات نقش دارند؟ اظهار داشت: فرسودگی خودروها به خودی خود نمی‌تواند عامل تصادفات باشد، اما اگر آن را در بحث ایمنی خودرو به عنوان یکی از آیتم های موثر در وقوع تصادفات قرار دهیم، این اتفاق می افتد.

وی افزود: با توجه به مستهلک بودن قطعات خودروهایی که فرسوده هستند، این خودروها در تصادفات آسیب بیشتری خواهند دید و توان و ایمنی این خودروها در حوادث نشان داده می شود.

رییس پلیس راه استان کرمانشاه تصریح کرد: در تصادفات راننده دارای خودروی فرسوده و سرنشینان این خودروها به دلیل کافی نبودن ایمنی این خودروها، صدمه بیشتری نسبت به راننده و سرنشینان خودروهای ایمن و مقاوم می بینند.

تاکید کرد: همانطور که ذکر شد، مقاومت و ایمنی خودرو با میزان آسیب وارده در تصادفات ارتباط مستقیمی دارد و چنانچه خودرو مقاوم باشد شدت حادثه کمتر و چنانچه از ایمنی کافی برخوردار نباشد، شدت حادثه افزایش خواهد یافت.

 

عمر ۵۱ درصد ناوگان مینی‌بوسی کرمانشاه بیش از ۳۰ سال است!

فریبرز کرمی، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمانشاه نیز در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص عمر ناوگان حمل و نقل عمومی برون شهری استان کرمانشاه اظهار داشت: هم اکنون ۹۶۳ دستگاه مینی بوس با میانگین سنی ۲۸.۱۵ سال در ناوگان حمل و نقل برون شهری استان فعالیت دارند.

وی افزود: ۲۱۵ دستگاه اتوبوس با میانگین سن ۷.۶۴ سال و ۸۰۶ دستگاه خودروی سواری کرایه با میانگین سنی ۱۰.۰۷ سال در این ناوگان فعال بوده و نسبت به جابجایی مسافران برون شهری کرمانشاه اقدام می کنند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمانشاه تعداد رانندگان شاغل در ناوگان حمل و نقل برون شهری کرمانشاه را ۳۳۶۶ نفر اعلام کرد و گفت: این رانندگان در قالب ۱۹۸۴ خودرو فعالیت دارند.

کرمی تصریح کرد: ناوگان مینی بوس ۴۹ درصد ناوگان حمل و نقلی استان را تشکیل می دهد و ۵۱ درصد باقی مانده مربوط به اتوبوس و خودروهای سواری کرایه است که در مسیرهای برون شهری فعالیت دارند.

این مسئول ادامه داد: در حال حاضر کل ناوگان اتوبوسی و سواری استان عمر زیر ۳۰ سال داشته اما ۵۱ درصد از ناوگان مینی بوس استان عمر بالای ۳۰ دارد.

 

کرمی در خصوص بحث نوسازی ناوگان فرسوده حمل و نقل عمومی برون شهری کرمانشاه و اینکه در این زمینه تاکنون چه اقداماتی صورت گرفته است نیز گفت: آخرین طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی فرسوده در سال گذشته ابلاغ شد و هم اکنون نیز در دست اجرا است، اما به علت نامناسب بودن شرایط تسهیلات مورد استقبال رانندگان قرار نگرفت.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمانشاه افزود: در سال جدید نیز تاکنون طرح جدیدی جهت جایگزینی با طرح قبلی ابلاغ نشده است.

وی در خصوص مراحل دریافت تسهیلات تصریح کرد: رانندگان علاقه‌مند به نوسازی خودرو فرسوده می بایست برای دریافت تسهیلات فوق ابتدا به انجمن صنفی رانندگان مراجعه و در این زمینه تشکیل پرونده دهند و پس از بررسی مدارک توسط انجمن، درخواست کننده به اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان معرفی شود.

این مسئول ادامه داد: پس از این مرحله نیز پرونده ها باید جهت بررسی شرایط اعطای تسهیلات به تهران ارسال شود و سپس اعطای تسهیلات صورت می گیرد، اما متاسفانه از آغاز اجرای این طرح تاکنون چندان مورد استقبال رانندگان کرمانشاهی قرار نگرفته است.

حضور خودروهای فرسوده در ناوگان حمل و نقل عمومی استان علاوه بر آلودگی صوتی و بصری ناشی از فعالیت آنها می تواند باعث آسیب‌ها و صدمات جبران ناپذیری به رانندگان و سرنشینان این خودروها در حوادث و تصادفات شود.

از سوی دیگر مالکان این خودروها به خاطر متناسب نبودن شرایط پرداخت تسهیلات با درآمدشان حاضر به دریافت وام نوسازی و تعویض خودروهای فرسوده خود نیستند؛ لذا این موضوع می طلبد مسئولین مربوطه در این زمینه تدبیری کنند که شرایط مذکور برای نوسازی این ناوگان فرسوده، قدری تسهیل و مشوق هایی نیز تعریف شود تا رانندگان نسبت به نوسازی خودروهایشان رغبت بیشتری نشان دهند.

 

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار