چندی است مشکلات خط راه‌آهن کرمانشاه به معظلی اساسی تبدیل شده که بهره‌گیری از افراد غیربومی درادامه احداث راه آهن غرب مسیر کرمانشاه - اسلام آبادغرب بارزترین آن‌ها است.
کد خبر: ۶۹۶۸۷۷
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۲ 29 December 2018

به گزارش تابناک به نقل ازخبرگزاری فارس ، ماجرا از خطبه‌های نماز جمعه اسلام آبادغرب و سخنان سریع حجت‌الاسلام محمد‌طه مهری شروع شد.

وی در جمع نمازگزاران اسلام‌آباد غربی، به شدت از اخراج ۱۰۲ نفر از کارگران بومی خط راه‌آهن ابراز ناراحتی کرد.

براساس این گزارش، طی سفر ریاست جمهوری به استان کرمانشاه پروژه‌های بسیاری در دست اقدام قرار گرفت که مهمترین آن‌ها ادامه احداث راه آهن غرب مسیر کرمانشاه - اسلام آبادغرب با یک‌هزار میلیارد تومان اعتبار است که طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته پایان سال ۱۳۹۸ قرار است سوت قطار در اسلام آبادغرب به صدا در‌آید.

یکی از کارگران اخراج شده که در جمع نمازگزاران حضور داشت در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بغضی از بیکار شدنش و شرمندگی در تامین مایحتاج زندگی برای همسر و فرزندانش، اظهار داشت: اخراج کارگران از راه‌آهن زندگی و آرامش خانوادگی‌مان را از هم پاشیده است.

س.م افزود: بعد از سال‌ها تلاش در بخشی از راه‌آهن، با تحمل مشکلات و سختی‌های بسیار این شغل از جمله شب‌کاری‌های زیاد، دوری از خانواده و فرزندان با کمترین حقوق و مزایا و هر روز تهدید به اخراج و تعدیل نیرو؛ در حال کار بودیم.

این کارگر اخراجی با کشیدن آهی سوزناک، ادامه داد: از تیرماه سال ۱۳۹۶ در این موسسه با بسته شدن قرداد مشغول کار شدم البته تمامی نیروهای اخراجی راه آهن با قرارداد بدون هیچگونه امتیاز خاصی و با تحمل برخورد تبعیضی و پارتی‌بازی در حال کار بودند.

وی با گله‌مندی از مسؤولان شهرستانی، تصریح کرد: باید تاسف خورد بابت اینکه یکی از مسؤولان شهرستان اسلام آبادغرب غیرت و تعصب این برخورد با بومی‌ها را نداشته است.

س.م با اشاره به شروع اخراج‌ها با تغییر مدیرعامل، گفت: مدیر‌عامل جدید رویکرد استفاده از نیروهای غیربومی را دارد.

وی اظهار داشت: استفاده از کارگران غیربومی هزینه بیشتری برای مجموعه در راستای تامین خوابگاه، صبحانه، نهار، شام و... دارد طی یک ماه گذشته حدود 100 نفر نیروی بومی و باتجربه را اخراج کردند درصورتی که از تبریز، لرستان، اهواز، ارومیه و شهرستان‌های کرمانشاه... نیروهای زیادی در این کارگاه مشغول به‌کار هستند.

وی بیان کرد: تنها مسؤولان حفاظت اطلاعات و دفتر فنی و مالی بومی هستند که شنیده‌ها حاکی از آن است می‌خواهند آن‌ها را هم اخراج کنند.

این کارگر اخراجی با طرح این سوال که چرا شهرستان اسلام‌آباد غرب باید در سطح کشور رتبه نخست بیکاری را داشته باشد درصورتی که پروژه‌ای با این وسعت در حال جذب نیروی غیربومی است از مسؤولان (فرماندار و نماینده اسلام آبادغرب و دادستان) خواستار رسیدگی به این موضوع شد.

وی تاکید کرد: البته درخواست‌های بسیاری داده شد، اما اکثریت مدیران به فکر منافع خود هستند، مسؤول حوزه نمایندگی کارگاه به صراحت اعلام کرد که باید نیروهای بومی اخراج شوند.

در ادامه این گزارش به سراغ امام جمعه شهرستان اسلام آبادغرب رفتم که به شدت بر توجه به این کارگران تاکید داشت و گفت: مسؤولان باید فکری به حال کسب و کار، اشتغال جوانان، آمار بیکاری و بزه‌های اجتماعی داشته باشید.

حجت الاسلام محمد‌طه مهری افزود: طبق آماری که به من داده‌اند، پروژه راه آهن در شهرستان اسلام آبادغرب توسط «موسسه عمران نینوا» در حال هدایت است که طی یک ماه گذشته ۱۰۲ نفر را اخراج کرده است که اکثرا از نیروهای بومی این شهرستان بوده است.

وی ادامه داد: ده‌ها نفر از بچه‌های بومی این شهرستان را طی یک ماه اخیر اخراج کردید و ماه آینده گفتید ده‌ها نفر دیگر را هم اخراج خواهیم کرد، چرا بومی‌های شهرستان را اخراج می‌کنید؟.

مهری تاکید کرد؛ عمران نینوا هستی که باش در درون این شهر کار می‌کنید و با آرامش مردم شهر ضربه می‌زنید و رفت و آمد در این شهر دارید و جوانان ما رفتند در عسلویه و پارس‌های جنوبی توافق بین مسؤولان شده بود که به هیچ وجه نیروی غیربومی را راه ندهید تا از نیروهای بومی استفاده کنند.

امام جمعه اسلام‌آباد غرب تاکید کرد: متاسفانه نه تنها کارگران بومی اخراج شده بازگردانده نشدند، بلکه مشکل استفاده از افراد غیربومی همچنان ادامه دارد.

خبرنگار فارس موضوع را از فرماندار این شهرستان هم پیگیر شد، افشین کریمی، فرماندار اسلام‌آباد غرب در این خصوص، گفت: طی پیگیری‌هایی که صورت گرفت از شهریور ماه تعداد ۴۰ نفر اخراج که ۱۸ نفر از این افراد بومی شهرستان اسلام‌آباد غرب بوده‌اند و از بین این ۱۸ نفر سه نفر به صورت داوطلبانه از کار انصراف دادند.

افشین کریمی با بیان اینکه ۷۹درصد کارگران این پروژه بومی استان هستند، ادامه داد: با این وجود تعداد اخراجی بسیار است، اما باید توجه داشته باشیم کار کارگران به صورت مقطعی و زمانبندی است و گفته‌اند که فصل بتن‌ریزی تمام و عذر تعدادی از کارگران خواسته شده و این قرارداد‌ها با قرارگاه خاتم و به وسیله پیمانکاران موسسه عمرانی نینوا اداره می‌شود.

وی تاکید کرد: اولویت کار باید به بومی‌ها داده شود و ما در تلاشیم که این ۷۹درصد بومی را به ۸۹ درصد برسانیم و شرایط بازگشت کارگران بیکار شده را فراهم کنیم و به جای دعوا حق بازگشت به کار شکل گیرد.

 

 

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار