مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه با تاکید بر اینکه ارشاد استان به هیچ عنوان کم کار نشده، گفت: تنها گسترده کارمان را از مرکز استان به کل شهرستانها وسعت داده‌ایم.
کد خبر: ۶۹۹۵۹۲
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۹ 05 January 2019

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا،حجت الاسلام رحیم جعفری در پاسخ به انتقادات صورت گرفته از وضعیت منفعل و رکود فعالیت های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گفت: عمده انتقاداتی که در فضای مجازی مشاهده کرده ام انتقاداتی عمدتا از نوع مدیریتی است که آن هم از سوی افرادی مطرح می شود که یا می خواستند مدیرکل شوند و نشدند و یا یکی از بستگان آنها قرار بوده به این سمت برسد که نرسیده است. همچنین برخی انتقادات از سوی افرادی مطرح می شود که یا دنبال مجوزی و کاری در اداره ارشاد هستند که به آنها داده نشده و شروع می کنند نقدی علیه ارشاد می نویسند.

جعفری با بیان اینکه هیچ کس از کار کردن و اینکه رزومه پر و پیمانی داشته باشد و به این رزومه افتخار کند بدش نمی آید، اظهار کرد: ما هم متناسب با اعتباراتی که داریم فعالیت می کنیم. کارهایی هم که طی این دوسال شده نشان می دهد کم کاری صورت نگرفته است. شاید اطلاع رسانی آنطور که باید در مورد این اقدامات نشده است.

 

سرانه "فضای فرهنگی" استان از متوسط کشور بیشتر می شود/ افتتاح 7 پروژه فرهنگی سال آینده

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه تصریح کرد: از همان ابتدای شروع به کارم تقویت زیرساخت های فرهنگی استان را در دستور کار قرار دادم. البته به نظرم زیرساخت های فرهنگی به دو دسته تقسیم می شود، یکی بحث زیرساخت های عمرانی که خوشبختانه استان در این زمینه متاثر از سفر مقام معظم رهبری و تعریف پروژه های متعدد در این سفر وضعیت خوبی دارد.

وی افزود: در حال حاضر هفت پروژه عمرانی شامل مجتع فرهنگی و هنری دانش در شهر کرمانشاه، مجتمع فرهنگی و هنری بیستون، نگار خانه کرمانشاه، دو مجتمع فرهنگی و هنری در سرپل ذهاب و گواور و نیز دو مجتمع فرهنگی و هنری در شهرستان های هرسین و سنقر در حال انجام است.

جعفری تصریح کرد: میانگین پیشرفت این پروژه ها حدود 85 درصد است که امسال یا نهایتا سال آینده به بهره برداری می رسند.

وی با بیان اینکه سرانه فرهنگی و هنری کشور نیم متر است گفت: با بهره برداری از این پروژه ها سرانه فضای فرهنگی و هنری استان از متوسط کشور بیشتر می شود.

جعفری خاطرنشان کرد: امسال نیز دو پروژه عمرانی دیگر تعریف کرده ایم که شامل ساخت دو مجتمع فرهنگی و هنری در شهرستان ثلاث باباجانی و سرپل ذهاب است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: در ساخت این پروژه ها تمام تلاش این بوده که نوع نگاه صرفا عمرانی نباشد و نگاه هنری هم در ساخت این پروژه ها اعمال شود و با بهره برداری از آنها وضعیت سرانه فضاهای فرهنگی استان تا حد مطلوبی بهبود می یابد.

جعفری در ادامه با بیان اینکه زیرساخت های روانی هم بخش دیگری از زیرساخت های فرهنگی استان به شمار می رود گفت: ایجاد فضای همدلی و همنوایی میان اصحاب فرهنگ وهنر یک زیرساخت روانی است که شاید دیده نشود، اما به تقویت زیرساخت های فرهنگی استان کمک بسیاری میکند.

وی افزود: درهمین راستا تلاش کردیم ارتباط با اصحاب فرهنگ و هنر را به اشکال مختلف از جمله بحث راه اندازی انجمن های هنری مختلف در شهرستان ها و نیز تجلیل از چهره های شاخص فرهنگی و هنری برجسته تقویت کنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یادآور شد: در همین راستا از حدود 60 چهره شاخص فرهنگی و هنری استان طی این دو سال تجلیل شده تا از این طریق بتوانیم فضای صمیمی و همدلی میان اصحاب فرهنگ و هنر استان ایجاد کنیم.

راه اندازی خانه "هوره" تا 2 هفته دیگر

جعفری بومی گرایی و تقویت برنامه های فرهنگی شهرستان ها را از اولویت های کاری خود عنوان کرد و افزود: استان علی رغم پیشینه و تاریخ غنی که دارد به ظرفیت های آن توجه چندانی نشده و در همین راستا از ابتدای شروع به کارم افتتاح چهار خانه هنری سنتی استان را در دستورکار قرار دادم.

وی افزود: راه اندازی خانه تنبور در گهواره، خانه دف در اورامانات، خانه مور در هرسین و خانه هوره در اسلام آباد غرب در دستور کار قرار گرفت که خوشبختانه تاکنون خانه تنبور و خانه دف راه اندازی شده و هفته پیش هم خانه مور در هرسین افتتاح شد.

جعفری تصریح کرد: تا دو هفته دیگر هم خانه هوره در اسلام آباد غرب راه اندازی میشود که راه اندازی این خانه ها در راستای هویت سازی و توجه به ظرفیت های بومی و تاریخی و آیینی استان است.

برنامه‌های فرهنگی را از مرکز استان به دل شهرستان‌ها بردیم

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه با اشاره به تمرکز زدایی برنامه های فرهنگی استان گفت: تا پیش از این عمده برنامه های فرهنگی استان در مرکز و شهر کرمانشاه متمرکز بود و عملا شهرستان ها در این زمینه تعطیل بودند و برای همین سعی کردیم تمرکززدایی کرده و برنامه ها را به دل شهرستان ها ببریم.

وی افزود: در حال حاضر در هر شهرستان حداقل دو تا سه برنامه فرهنگی اجرا می‌شود و برخلاف روال سالهای گذشته سعی کردیم بیش از 50 درصد اعتبارات فرهنگی استان را به شهرستان ها بدهیم.

وی افزود: در گذشته اعتبار کمی به شهرستان ها در سال داده می شد، اما در این دوره تنها برای برگزاری جشنواره مرصاد و راه اندازی خانه تنبور 250 میلیون تومان اعتبار به اسلام آبادغرب و دالاهو کمک شد.

جعفری خاطرنشان کرد: شاید یکی از دلایلی که برای کم کاری ارشاد مطرح می شود این باشد که برنامه ها بصورت متمرکز در کرمانشاه برگزار نمی شود، اما به واقع ما گسترده کاری خود را افزایش داده ایم و تمام شهرستان ها در اجرای برنامه های فرهنگی سهیم شده اند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه تقویت جایگاه نیروی انسانی را از دیگر اولویت های کاری خود عنوان کرد وافزود: تا پیش از شروع کارم حدود چهار تا پنج شهرستان توسط سرپرست اداره می شدند و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اسلام آبادغرب حدود 15 سال بود که سرپرست داشت، بنابراین در اولین اقدام مدیرانی برای این چند شهرستان انتخاب کردم تا بتوان کارها را بصورت جدی تری پیش برد و الان شهرستانی نداریم که سرپرست داشته باشد.

واگذاری "تئاتر شهر" به انجمن نمایش غیرقانونی بود/ "تالار انتظار" به این انجمن اجاره داده شده

جعفری در ادامه تقویت درآمد انجمن های هنری را از اولویت های دیگر خود عنوان کرد و افزود: تمام تلاش ما این بوده که تالارهای شهر که مزایده گذاشته شده به خود انجمن ها اجاره داده شود و تلاش کردیم در مزایده ها حتی اگر انجمن ها شرایط خاص را نداشتند، به آنها کمک شود که بتوانند تالارها را در اختیار خود داشته باشند.

وی به واگذاری تئاتر شهر به انجمن نمایش استان در سالهای گذشته اشاره کرد وافزود: این کار تنها بر اساس یک توافق نامه بود که مبنای قانونی نداشت.

جعفری تصریح کرد: در حال حاضر مزایده اجاره مجموعه تالار انتظار انجام و هم اکنون این تالار به انجمن نمایش استان اجاره داده شده و مبلغ اجاره بهای آن هم سالانه بیش از 100 میلیون تومان تعیین شده و این قرارداد سالانه قابل تمدید است.

وی افزود: قطعا با این منبع درآمد اوضاع تئاتر استان متحول شده که میتوان در این زمینه از رییس انجمن نمایش پرس و جو کرد که چقدر کارتئاتر استان رونق گرفته است.

50 درصد مجوزهای کنسرت مربوط به "موسیقی سنتی" است/ ریالی از درآمد کنسرت به جیب ما نمی‌رود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه تقویت موسیقی سنتی را هم از دیگر اولویت های کاری خود عنوان کرد وافزود: متاسفانه در سالهای گذشته موسیقی سنتی به حاشیه رفته بود و تلاش ما احیای دوباره این موسیقی در استان بود. در همین راستا مقرر کردیم به ازای هر کنسرت پاپ دو تا سه کنسرت موسیقی سنتی برپا شود.

وی افزود: در حال حاضر بیش از 50 درصد مجوزهای کنسرت صادرشده مربوط به موسیقی سنتی است.

جعفری با بیان اینکه موسیقی سنتی اساس و پایه فرهنگ ایرانی است گفت: تقویت این نوع موسیقی در دستور کار قرار دارد و عمده تبلیغات سطح شهر هم مربوط به کنسرت های موسیقی سنتی و بومی و محلی است.

این مسئول در خصوص درآمدهای حاصل از برگزاری کنسرت ها، با تاکید بر اینکه ریالی از این درآمدها به جیب اداره ارشاد نمی رود گفت: تمام عایدی برگزاری کنسرت ها نصیب برگزارکنندگان آن می شود و ما چون دولت محسوب می شویم ریالی از آن در جیب ما نمی رود.

وی در خصوص برخی شنیده ها از واسطه گری ارشاد برای برگزاری کنسرت و اینکه مجوز کنسرت به کسانی داده می شود که سهمی از درآمد کنسرت را به ارشاد بدهند، با تکذیب این صحبت ها گفت: این بحث ها یک نوع تهمت و کذب محض است و ریالی از درآمد کنسرت ها نصیب ارشاد نمی شود. شاید بصورت موردی فردی در مجموعه ای تخلف کند، اما نمی توان این را به حساب کل آن مجموعه گذاشت.

"ایسنا" همواره از خبرگزاری‌های مرجع کشور است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه در ادامه با بیان اینکه ایسنا همواره جزو خبرگزاری‌های مرجع کشور محسوب می‌شود، گفت: این مرجع بودن در زمینه خبر هم به لحاظ تولید اخبار و هم به لحاظ کیفیت خبر است و کیفیت اخبار این خبرگزاری هم در کنار شیوه نگارش آن به خاطر مستند بودن و دقت آن است.

وی تصریح کرد: البته انتظار اینگونه عملکرد از خبرگزاری که وابسته به یک نهاد دانشگاهی است هم همین است که با دقت و مستند و با کیفیت بالا تولید خبر کند.

جعفری با بیان اینکه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) مانند ذات دانشجو مطالبه گر و پر جنب و جوش است، گفت: هویت دانشجو مطالبه گری و پرسش گری است و این را به خوبی میتوان در این خبرگزاری که بدنه آن از دانشجویان تشکیل شده مشاهده کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به آموزش خبرنگاری به دانشجویان در "ایسنا"ی کرمانشاه گفت: این اقدام ارزنده و قابل تقدیر توانسته تا حدی به ارتقا سطح کیفی رسانه ها کمک کند.

وی افزود: البته ایسنا وابسته به دانشگاه است و ذات دانشگاه آموزش است و ایسنا به خوبی در این زمینه گام برداشته است.

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار