رییس اداره فرهنگ وارشاد اسلامی شهرستان اسلام آبادغرب از افتتاح خانه هوره در این شهرستان در هفته آینده خبر داد.
کد خبر: ۷۰۱۶۰۸
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۶ 09 January 2019

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا،خسرو تمری ، "هوره" را یکی از ابتدایی ترین و اصیل ترین موسیقی مردمان کُردزبان عنوان کرد و افزود: این نوع موسیقی به ویژه در میان ایل کلهر از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

وی با اشاره به قدمت بسیار این نوع موسیقی گفت: برخی قدمت هوره را به دوران قبل از اسلام و حتی برخی قدمت آن را به دوران زرتشت پیامبر نسبت داده‌اند.

تمری با بیان اینکه هوره هم در مراسم شادی و هم در مراسم غم کاربرد دارد، گفت: عمده موارد استفاده این نوع موسیقی در میان کُردزبانان در مراسم شادی بوده است، این نوع موسیقی عمدتا مضمون و محتوایی مذهبی داشته و اشعار آن نیایش گونه بوده و در سالهای بعد داستانهای عاشقانه هم دستمایه اشعار این نوع موسیقی قرار گرفت.

تمری با اشاره به جایگاه ویژه هوره در شهرستان اسلام آبادغرب، گفت: تقریبا روستایی در این شهرستان نیست که هنرمندانی شاخص در زمینه هوره نداشته باشند و خوشبختانه نسل جوان این شهرستان هم این نوع موسیقی را با علاقه دنبال می‌کنند و در همین راستا تصمیم بر این گرفته شد که خانه ای برای حفظ این موسیقی اصیل کردی و احیا و رونق آن در اسلام آبادغرب دایر شود.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اسلام آبادغرب افزود: برنامه داریم با راه اندازی این خانه، کار گردآوری و آثار هنرمندان و اساتید هوره را انجام دهیم که این کار نیازمند تامین اعتبار حدود 50 میلیون تومانی است تا بتوانیم به تمام مناطق کُردزبان سفر کرده و آثار هنرمندان را ضبط و جمع آوری کنیم.

تمری از افتتاح خانه هوره در روز دوشنبه هفته آینده(24 دی) خبر داد و افزود: برای حضور در این برنامه از استاندار کرمانشاه نیز دعوت شده است.

 

 

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار