«خانه هوره» با حضور هنرمندان غرب کشور در شهرستان اسلام‌آباد غرب افتتاح شد.
کد خبر: ۷۰۳۵۴۱
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۲ 14 January 2019

به گزارش تابناک به نقل از خبرگزاری فارس مراسم افتتاح «خانه هوره» اسلام‌آباد غرب از سلسله برنامه‌های «بهار مهربانی» به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی عصر امروز با حضور هنرمندان غرب کشور و مسؤولان استانی، شهرستان و مردم کرد منطقه در تالار بزرگ این شهرستان برگزار شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه در ابتدای مراسم ضمن تشکر از استقبال گرم مردم کرد، اظهار داشت: این آوا با هویت، حماسه، غیرت، جوانمردی و اصالت مردم کرد و غرب کشور سرکار دارد.

حجت‌الاسلام رحیم جعفری با بیان اینکه به وعده تشکیل خانه اصالت و هویت مردم کرد در شهرستان‌ها عمل کرده‌ایم، ادامه داد: خانه تنبور در گواور، خانه دف در اورامانات و شهر پاوه، خانه هوره در هرسین و امروز چهارمین خانه به نام هوره در اسلام‌آباد غرب افتتاح شد.

وی از افتتاح خانه سیاه‌چاوانه در شهر پاوه در آینده نزدیک خبر داد و افزود: مهم‌ترین امر تقویت بنیان‌های اساسی و اصیل فرهنگ بومی، منطقه‌ایی نباید فراموش شود، چرا که به شدت در روح و روان مردم تاثیرگذار است.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اسلام‌آباد غرب نیز در ادامه این مراسم، گفت: زنده نگهداشتن آواهای ویژه منطقه از اهداف مهم افتتاح این خانه است که در قالب آن آواهای فرهنگ کرد را گردآوری و زندگینامه بزرگان این آواها را به همه نشان خواهیم داد.

خسرو تمری هوره را اصیل‌ترین آوا منطقه معرفی و بیان کرد: این آوا ویژه ایل بزرگ کلهر و از جایگاه ویژه‌ایی در بین مردمان منطقه برخوردار است، این آوا با محتوایی مذهبی، نیاش‌وار و همراه با داستان‌های قدیمی بیان می‌شود.

وی اسلام‌آباد غرب را شهر آوای کهن هوره دانست و افزود: این آوا در میان شهرستان‌ها و استان‌های همجوار جایگاه خوبی پیدا کرده و برای رشد و شناخته شدن بیشتر آن با تمام توان پیش خواهیم رفت.

تمری در پایان، اظهار داشت: هوره در حال حاضر آوایی است که در بین مردمان استان‌های کرمانشاه، کردستان، ایلام و لرستان رشد کرده و در آینده نمونه کشور خواهد شد.

 

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار