مدیرعامل شرکت قند بیستون گفت: جذابیت کشت گوجه‌فرنگی برای کشاورزان افزایش یافته و در مقابل رغبت به کشت چغندرقند که قیمت آن امسال تغییر چندانی با سال قبل نداشته، کاهش یافته است.
کد خبر: ۷۰۳۵۴۴
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۵ 14 January 2019

به گزارش تابناک به نقل از فارس،محسن علی‌حسینی در خصوص وضعیت کشت چغندرقند در استان، اظهار داشت: به دلیل برخورداری از شرایط اقلیمی مناسب، کشت چغندرقند با کیفیت مطلوب در استان کرمانشاه سابقه چندین ساله داردو

*جایگزین کردن کشت گوجه‌فرنگی به جای چقندرقند

مدیرعامل شرکت قند بیستون افزود: از چند ماه قبل و همزمان با افزایش نرخ ارز، صادرات محصولات کشاورزی و غذایی به‌خصوص صادرات گوجه‌فرنگی و رب گوجه‌فرنگی رشد قابل توجه داشت و همین سبب افزایش قیمت گوجه‌فرنگی در بازار داخل کشور شد، البته با وجود ممنوعیت صادرات در مقطعی، در حال حاضر صادرات گوجه‌فرنگی و رب‌گوجه به صورت رسمی و غیررسمی انجام می‌شود.

وی گفت: جذابیت کشت گوجه‌فرنگی برای کشاورزان افزایش یافته و در مقابل رغبت به کشت چغندرقند که قیمت آن امسال تغییر چندانی با سال قبل نداشته، کاهش یافته است. در نتیجه جایگزین کردن گوجه‌فرنگی به جای چغندرقند که نتیجه سطحی‌نگری و بی‌توجهی به صنعت تولید شکر صورت گرفته، در سال‌های آینده تبعاتی در پی خواهد داشت.

علی‌حسینی تاکید کرد: شکر جزو کالاهای استراتژیک بوده و قیمت شکر و چغندرقند توسط دولت تعیین می‌شود، عدم تمایل به کشت چغندرقند منجر به کاهش عرضه این محصول که ماده اولیه صنعت تولید قند و شکر است خواهد شد.

وی ادامه داد: شکر علاوه بر مصارف خانگی، در صنایع مختلف و متعددی هم کاربرد دارد و علت استراتژیک قلمداد شدن این محصول هم وابستگی صنایع مختلف به شکر است، بنابراین با کاهش حجم عرضه چغندرقند، بازار داخل با کمبود شکر مواجه شده و تامین نیاز بازار داخل به شکر در گرو واردات خواهد بود و بدون شک در معادله ارزی صادرات گوجه و رب گوجه‌فرنگی و واردات شکر، تراز ارزی منفی خواهد بود؛ واردات شکر، هم هزینه سنگینی به دولت تحمیل خواهد کرد و هم تعادل بازار این محصول استراتژیک را به هم خواهد زد.

مدیرعامل شرکت قند بیستون با گلایه از قیمت‌گذاری دستوری چغندرقند و شکر، اظهار داشت: در شرایطی که هزینه‌های تولید به شدت افزایش یافته، الزام کشاورزان به فروش چغندرقند با قیمت دستوری که به لحاظ منطق اقتصادی نیز توجیه ندارد، نتیجه‌ای جزو عدم رغبت کشاورزان به کشت چغندرقند نخواهد داشت.

*زحمات خودکفایی شکر به هدر می‌رود

وی گفت: در حالی که کشور با برنامه‌ریزی و تلاش چند ساله، در سال‌های اخیر به خودکفایی در زمینه تولید شکر رسیده بود این سیاست موجب می‌شود زحماتی که برای خودکفایی شکر کشیده شده به هدر رود.

علی‌حسینی افزود: چنانچه ناچار به واردات شکر بشویم نیروی شاغل در این حوزه هم کاهش خواهد یافت، از سوی دیگر نرخ شکر هم تکلیفی است و با توجه به قیمت ۳ هزار تومانی شکر، خرید چغندرقند با قیمت بالاتر برای شرکت‌های قندی مقرون به صرفه نیست، ضمن اینکه نرخ تکلیفی و غیرمنطقی شکر هم موجب رانت برای دلالان شده و عملا مصرف کنندگان شکر را با قیمت بالاتری خریداری می‌کنند.

وی پیشنهاد داد، بهتر بود دولت به جای الزام چغندرکاران به فروش محصولات خود با نرخ غیرواقعی و غیرمنطقی، با پرداخت یارانه منافع کشاورزان را تضمین می‌کرد.

مدیرعامل شرکت قند بیستون اضافه کرد: در شرایط فعلی، منطقی‌سازی قیمت شکر مانع بسیاری از مشکلات می‌شد، اگر امسال از افزایش قیمت منطقی شکر و چغندرقند جلوگیری شود، قطعا در سال آینده شاهد افزایش قیمت سنگین‌تری در بازار شکر خواهیم بود.

وی افزود: افزایش قیمت ۳۰ درصدی شکر در این وضعیت، بهتر از واردات شکر در سال آینده و پرداخت قیمت‌های بالاتر خواهد بود، نتیجه تداوم این وضعیت، شکر حداقل ۷ هزار تومانی در سال آینده خواهد بود، کما اینکه نتیجه قیمت‌گذاری دستوری را در بازار خودرو و بورس کالا و... مشاهده کردیم.

علی‌حسینی در پایان، گفت: امیدواریم قبل از آنکه بازار شکر دچار مشکل حادی شود، تدبیری اندیشیده شود و علاج واقعه قبل از وقوع صورت گیرد.

 

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار