جمعی از دوستداران طبیعت عصر جمعه برای پاک نگه داشتن محیط زیست و فرهنگ سازی برای شهروندان ، فیلتر های سیگار را از گلستان نوشیروانی بابل جمع آوری کردند.
کد خبر: ۷۱۷۹۴۹
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۸ 23 February 2019

فیلتر سیگار از الیافی به نام ' استات سلولز ' ساخته می شود که نوعی پلیمر غیر قابل تجزیه و سمی است.
فیلترهای سیگار وقتی در طبیعت رها می شوند به خاطر تجزیه‌پذیری در آنجا باقی می مانند و بر اثر بارندگی سم آن وارد خاک شده و آن را به صورت افقی و عمقی آلوده می کند.
انجام آزمایشات مختلف نشان داده است در داخل فیلتر سیگار پس از مصرف بین 2 تا سه هزار ماده خطرناک اعم از فلزات سنگینی چون کروم، مس و سرب وجود دارد که با رهاسازی آن در طبیعت ، حیات وحش هم به خاطر استفاده از آن در معرض تهدید قرار گرفته و به مرور زمان تنوع زیستی به خطر می افتد.
همچنین فیلترهای سیگار در صورتی که در آب رها شوند مورد مصرف آبزیان قرار گرفته و سم موجود در آن وارد چرخه غذایی انسان ها می شود.
مازندرانی های دوستدار طبیعت بر با توجه به شناختی که از این ماده خطرناک داشتند در قالب سازمان مردم نهاد به نام ' رفتگران طبیعت مازندران ' طرح پاکسازی طبیعت از فیلترهای سیگار را در دستور کار قرار دادند و عصر امروز در سلسله اقداماتشان برای این منظور به گلستان نوشیروانی بابل رسیدند.
** پیوند دوستی ها
ماکان جواد نژاد یکی از اعضای گروه در حاشیه جمع آوری فیلتر سیگار در محوطه پارک نوشیروانی بابل به خبرنگار ایرنا گفت: امروز جمعی از اعضای 150 نفره رفتگران طبیعت مازندران با هدف فرهنگ سازی و آگاهی بخشی به شهروندان در این برنامه حضور یافتند و فیلترهای سیگار این محوطه را جمع کردند.
وی افزود : سازمان مردم نهاد رفتگران طبیعت مازندران در سال 91 تاسیس شد و در سال 1395 به شماره 1245 به ثبت رسید.
این دوستدار طبیعت مازندرانی اظهار داشت : اعضای این گروه از سراسر مازندران هستند و برابر برنامه در تمامی شهرها حضور می یابند و با جمع آوری زباله از ساحل دریا، پارک های جنگلی، مناطق گردشگر پذیر و همچنین حاشیه جاده ها به پاکسازی طبیعت کمک می کنند.
وی افزود : اعضای گروه تاکنون با جمع آوری درب بطری ها از طبیعت ، 19 دستگاه ویلچر برای افراد نیازمندی که خود اعضای گروه شناسایی می کنند، تهیه کرده و در اختیار آنان قرار دادند.
جوادنژاد گفت : به طور تقریبی با 300 کیلو گرم درب باطری یک ویلچر برای نیازمندان تهیه می کنیم.
** چرخه میکروب ساز تا عمق زندگی
پروفسور قاسم نجف پور عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل نیز به خبرنگار ایرنا گفت: فیلتر سیگار از خود سیگار خطرناک تر است و رها کردن آن تبعات جبران ناپذیری را به طبیعت وارد می کند.
وی افزود : اگر فیلتر سیگار در طبیعت رها شود ، با بارش باران مواد سمی آن وارد چرخه غذایی شده و سپس باعث بروز چهار هزار میکروب می شود.
این استاد ممتاز بیوتکنولوژی شمال کشور اظهار داشت : این میکروب ها هر کدام ناقل بیماری های مختلفی است که می تواند باعث تهدید سرطان های مختلف برای انسان شود.
ایرنا
اخبار تبریز

اخبار اردبیل

اخبار البرز

اخبار اصفهان

اخبار ایلام

اخبار تهران

اخبار خراسان جنوبی

اخبار خراسان رضوی

اخبار خراسان شمالی

اخبار مازندران

اخبار خوزستان

اخبار فارس

اخبار قزوین

اخبار قم

اخبار کردستان

اخبار کرمانشاه

اخبار کهکیلویه و بویراحمد

اخبار گیلان

اخبار همدان

اخبار یزد

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار