نشست هم اندیشی فرصت ها و چالش های توسعه انرژی تجدیدپذیر با وزیر نیرو امروز در یازدهمین نمایشگاه بین المللی «انرژی های تجدیدپذیر، بهره وری و صرفه جویی انرژی ایران» در محل دائمی نمایشگاه بین المللی تهران برگزار شد.
کد خبر: ۷۱۸۶۷۸
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۲ 24 February 2019

صبح امروز فعالان بخش انرژی تجدیدپذیر نشستی با «رضا اردکانیان» برگزار کردند تا در این نشست انتظارات خود از وزارت نیرو را مستقیم به گوش وزیر برسانند.
جلسه هم اندیشی ساعت 9 صبح در سالن 35 نمایشگاه بین المللی تهران در حالی آغاز به کار کرد که یازدهمین نمایشگاه بین المللی انرژی های تجدیدپذیر، بهره وری و صرفه جویی انرژی ایران به صورت همزمان در حال برگزاری بود و پس از این نشست وزیر نیرو از نمایشگاه دیدن کرد.
پس از اعلام برنامه از سوی مجری، «اکبر ادیب فر» از انجمن انرژی های تجدیدپذیر ایران به پشت تریبون آمد تا از مشکلات این بخش ارائه گزارش کند.
وی گفت: عوارض هشت درصدی انرژی های تجدیدپذیر که از قبض های برق به خزانه واریز می شود، تا به دست فعالان این بخش برسد زمانی طولانی نیاز دارد.
ادیب فرافزود: دیر واریز شدن این مبالغ سبب می شود انگیزه برای سرمایه گذاری در زمینه انرژی های تجدیدپذیر کاهش یابد.
این کارشناس انرژی های تجدیدپذیر خواستار واریز شدن به موقع عوارض شد و عنوان کرد: هیچ شرکتی از شهریورماه امسال موفق به دریافت مطالبات خود در این باره نشده است.
وی از برخی روندها نیز گلایه کرد که مانع تحقق اهداف شده است.
ادیب‌فر گفت: در زمینه عوارض تجدیدپذیر شش تا هفت گام وجود دارد تا عوارض هشت درصدی از قبوض پرداختی برق از خزانه به توانیر و بازگشت دوباره به خزانه و از آنجا پس از تفکیک به شرکت‌های مرتبط پرداخت شود.
وی پیشنهاد کرد مشکل پرداخت عوارض از طریق سازمان برنامه و بودجه در سال 98 برطرف و در پرداخت مبالغ تسریع شود.
ادیب‌فر با اشاره به میزان تخصیص شرکت توانیر در سال 96 و 97 گفت: لازم است منابع تجدیدپذیر و روستایی از یکدیگر منفک شوند؛ به‌دلیل اینکه بالغ بر 40 درصد از پرداخت شرکت توانیر پس از تفکیک سازمان برنامه و بودجه در بهمن و اسفند انجام می‌شود. پارسال به‌دلیل تخصیص دیرهنگام مبالغ، فرصت دریافت مبالغ از سازمان برنامه و بودجه برای ما فراهم نشد.
صحبت های این کارشناس که به اتمام رسید وزیر نیرو خواست که بخشی از وقت سخنرانی خود درپایان مراسم را همین ابتدا استفاده کند.

** مشکلات کشور ناشی از رعایت نشدن مبانی اخلاقی است
اردکانیان تلاش در زمینه انرژی های تجدیدپذیر و پاک را مستلزم هماهنگی کامل بین دولت، نهادهای دیگر و محموعه های مرتبط در خارج از دولت دانست.
وی موفقیت در این امر را منوط به رعایت الزام هایی دانست که رعایت آنها نیز منوط به ریزه کاری هایی خواهد بود.
وزیر نیرو یکی از این ریزه کاری ها را رعایت مبانی اخلاقی دانست و اضافه کرد: اکنون هر آنچه از مشکلات و سختی ها در کشور داریم ناشی از رعایت نشدن مبانی اخلاقی در آن کار است اما رعایت نشدن آن دلیلی برای دیگران نیست که خود را موظف به رعایت نکنند.
این مسوول بر رعایت نظم و انضباط در کارها تاکید کرد و به دیگر سخنرانان گفت: برای توجه به رعایت نظم بهتر است سخنرانان از میزان وقتی که به آنها اختصاص داده شده عبور نکنند و سخن خود را در همین زمان اندک بیان کنند.
این رعایت زمان سخنرانی مورد توجه حاضران در نشست قرارگرفت و هر سخنرانی که کمتر از وقت تعیین شده صحبت های خود را انجام داد مورد تشویق قرار می گرفت.

** تجدیدنظر در چرخه معیوب پرداخت لازم است
'داود مددی' از انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر ایران، تجدیدنظر در چرخه معیوب پرداخت را خواستار شد که موجب شده است مطالبات این مجموعه 6 ماه به تاخیر بیفتد.
وی با اشاره به موضوع بهای پایین انرژی افزود: در شرایط فعلی، سرمایه‌گذاری‌ها به ارز و فروش به ریال انجام می‌شود و بر همین اساس اغلب سرمایه‌گذاران در 5-4 سال اخیر در پرداخت اقساط جذب خارجی یا صندوق توسعه ملی که باید با ارز یا نرخ معادل صورت گیرد، دچار مشکل شده‌اند.
مددی افزود: پیش از این، انرژی فسیلی 1200 دلار پر کیلووات هزینه داشت و اکنون تکنولوژی بهای آن را به 850 یورو رسانده است.
وی ادامه داد: در بخش انرژی بادی از 1600 یورو به 1300 یورو کاهش یافته و در بخش پسماند 4800 یورو پر کیلووات هزینه سرمایه‌گذاری داریم اما قیمت برق تغییر نکرده است. اکنون قیمت‌های خرید تضمینی در بخش خورشیدی 58 درصد، در بادی 64 درصد و در بخش پسماندسوز 66 درصد کاهش یافته است.
این فعال بخش انرژی تجدید پذیر ادامه داد: قیمت‌هایی را با کمک ساتبا از جمله برای خورشیدی 854 تومان و 2 ریال، بادی 874 تومان و 2 ریال و پسماندسوز 1628 تومان و 5 ریال بر مبنای نرخ ETS آن زمان تعیین و پیشنهاد کرده‌ایم.
محمدحسن غفوری، عضو انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر نیز حیات این بخش را وابسته به تعرفه‌های فروش برق دانست و عوارض هشت درصدی قبوض برق را رقمی مناسب اما ناکارآمد عنوان کرد.
وی درباره نتیجه طرح مشترک انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر با انجمن انرژی بادی با موضوع اصلاح یارانه انرژی پیشنهاد کرد یارانه از ورودی نیروگاه‌ها حذف شود و به خروجی نیروگاه‌ها تعلق گیرد.
بتولی یکی دیگر از اعضای انجمن انرژی های تجدیدپذیر هم خواستار اصلاح تعرفه ها شد .

** پاداش صاحبان صنایع و کشاورزانی که کاهش مصرف انرژی داشته اند
مدیرعامل شرکت توانیر در این نشست گفت: امسال 2 هزار میلیارد ریال پاداش برای صاحبان صنایع و کشاورزانی که کاهش مصرف انرژی داشته اند پرداخت شد.
محمدحسن متولی زاده افزود: اختصاص این پاداش ادامه خواهد یافت؛ اگرچه کفایت نمی کند و باید به دنبال راهکارهای دیگری بود.
وی اضافه کرد: اجرای تبصره ۱۲ در راستای استفاده از سوخت صرفه‌جویی شده یکی از راهکارهاست که می توان از این طریق نیز بسیاری از چالش‌ها و مشکلات را حل کرد.
متولی زاده وابسته کردن انرژی های تجدید پذیر به عوارض برق را کاری اشتباه توصیف کرد؛ زیرا در آینده مشکلات را چند برابر خواهد کرد.
مدیرعامل توانیر بر استفاده از سوخت صرفه جویی شده به عنوان یک راهکار مناسب برای تجدیدپذیرها تاکید کرد و مشارکت دادن مردم را راهکار دیگر توسعه انرژی های تجدید پذیر توصیف کرد و گفت: نباید در این باره فقط خود را به منابع محدود دولتی مقید کرد.

** مصرف انرژی دستگاه های سرمایشی
متولی زاده بهینه سازی مصرف انرژی را بهترین راهکار برشمرد که هزینه ها را کاهش می دهد و در زمان کمتری اجرایی می شود؛ ضمن آنکه به سرمایه کمتری نیاز دارد و اشتغالزایی آن نیز بیشتر است.
وی به توزیع 200 میلیون لامپ کم مصرف در کشور اشاره کرد که سبب کاهش 2 هزار مگاوات ساعت در اوج مصرف شب شده است.
مدیرعامل توانیر گفت: روند کاهش مصرف انرژی در شب با توزیع این لامپ ها بهبود یافته اما آنچه اکنون مشکل ساز است مصرف انرژی توسط دستگاه های سرمایشی است.
متولی زاده میزان مصرف انرژی توسط این دستگاه ها را 40 درصد ارزیابی کرد و ادامه داد: سالانه 850 هزار کولر گازی با مصرف 2 هزار مگاوات به چرخه وارد می شود که بسیار زیاد است.
این مسئول به روند مصرف انرژی توسط کولرهای آبی اشاره کرد و گفت: می توان با استفاده از سیستم عایق بندی مناسب این میزان را کاهش داد.
وی درباره اصلاح تعرفه‌های مشترکان پرمصرف اعلام کرد: برای اصلاح تعرفه‌های پرمصرف تلاش می شود قیمت‌ها را به قیمت‌های انرژی‌های تجدیدپذیر تبدیل کنیم و پیشنهاد ما این است که مشترکان از این طریق، برق خود را خریداری کنند.
مدیرعامل توانیر درباره تخصیص اعتبارات، گفت: ۹۱۷ میلیارد تومان بابت دریافت قبوض آب و برق پیش بینی شده است که از این میزان ۸۴۰ میلیارد تومان را به خزانه پرداخت کردیم و به دلیل همین فرآیند پیچیده یک هزار و 700 میلیارد تومان از منابع ما در دست سازمان هدفمندی یارانه‌ها باقی مانده و تاکنون نیز وصول نشده است.
متولی زاده گفت: تاکنون ۴۴۰ میلیارد تومان تخصیص یافته است که ۱۱۰ میلیارد تومان بابت برق‌رسانی روستایی و بقیه برای تجدیدپذیرها بوده و توانیر از اختیار و توان محدود خود برای این مساله استفاده کرده است.
وی با بیان اینکه در بودجه سال ۱۳۹۷، گردش سرمایه این بخش از سازمان هدفمندی یارانه‌ها خارج شده است، ادامه داد: باید به این مساله توجه کرد که هیچ اقدام و فعالیتی بدون همکاری دولت و بخش خصوصی موفق نخواهد بود به همین دلیل باید به این مساله توجه ویژه‌ای شود.

** افزایش سرمایه انرژی های تجدیدپذیر از طریق سوخت صرفه جویی شده
رییس سازمان انرژی‌های تجدید پذیر و بهره وری انرژی برق (ساتبا) نیز در این نشست درباره راهکارهای افزایش منابع سرمایه انرژی‌های تجدیدپذیر گفت: با بررسی‌های صورت گرفته، هفت منبع را در نظر گرفته‌ایم که یکی از این منابع، استفاده از سوخت صرفه‌جویی شده است که اگر این مساله عملیاتی شود، مشکلی برای پرداخت نرخ خرید تضمینی برق برای تجدیدپذیرها نخواهیم داشت.
محمد صادق‌زاده افزود: این مساله امسال در مجلس شورای اسلامی مطرح شد که متاسفانه با یک اختلاف کوچکی رای نیاورد، پیش‌بینی می‌شود سال آینده این مساله تحقق یابد، علاوه بر این افزایش نرخ خرید تضمینی برق نیز مورد بررسی قرار گرفت اما باید به این موضوع توجه کرد که اگر منابع کافی برای آن تامین نشود، شرکت‌های تجدیدپذیر متضرر خواهند شد.
وی ادامه داد: برای حل این مساله پیشنهاد ما این است که با اخذ یک مجوز کلی از شورای اقتصاد و هیات دولت، بتوانیم سرمایه موجود از طریق اخذ عوارض برق را تفکیک کرد.

** پیامدهای اصلاح الگوی مصرف
سپس وزیر نیرو در ادامه وقت خود گفت: رایگان بودن تعرفه آب و برق برای مدارس اقدام خوبی است اما با اصلاح الگوی مصرف تطبیق نمی کند و پیامد هزینه های سنگین را دارد.
اردکانیان افزود: چگونه ممکن است از ضرورت اصلاح الگوی مصرف برای دانش آموزان سخن گفت؛ در حالی که آب و برق رایگان است.
وی موضوع افزایش چندین مگاواتی مصرف برق در ماه های گذشته را یادآور شد و گفت: این امر ناشی از رایگان بودن تعرفه آب و برق برای مدارس است.
وی مشکلات بودجه ای این وزارتخانه را خاطرنشان ساخت و افزود: انتظار می رود مشمول کمک های خوب مجلس در بودجه سال آینده شویم.

** وزارت نیرو؛ یک وزارتخانه فرهنگی
وزیر نیرو با فرهنگی خواندن این وزارتخانه، جامعه ایرانی را دارای مشخصه مصرفی توصیف کرد که چنانچه روند فعلی مصرف انرژی در آن تداوم یابد با مشکلات زیادی روبرو می شود.
اردکانیان شانه خالی کردن از اصلاح الگوی مصرف را برای همه آسیب زا دانست و گفت: این نقطه ضعفی است که باید درست شود.
به اعتقاد وی، تحریم ها از راه همین نقطه ضعف ها گسترش پیدا می کند و باید نسبت به برطرف ساختن نقاط ضعف به شکل جدی اقدام شود.
وزیر نیرو موضوع انرژی های تجدیدپذیر را یادآور شد و مهمترین سرمایه آنها را نیروی انسانی دانست.
«نیروی انسانی ماهر ایرانی چنانچه فارغ از همه مشکلات باشد می تواند نه تنها منطقه را از بحران ها نجات دهد، بلکه به فکر توسعه همه جانبه باشد و بنابراین خیلی ها با آگاهی از این موضوع تلاش دارند برای نیروی انسانی مشکل ایجاد کنند».
وی نگرش بخشی را یکی از مهمترین نقاط ضعف دانست و گفت: راهکار رهایی از این نقطه ضعف ایجاد تابع هدف مشترک است که شرط تحقق آن هم توجه به عرصه های میان بخشی است.
به گفته وی، تا زمانی که عرصه های میان بخشی به رسمیت شناخته نشود، مسایل و مشکلات به درستی حل نمی شود.
اردکانیان ادامه داد: اتصال وزارت نیرو به ظرفیت های خارج از دولت و کمک از آنها برای پیشبرد اهداف یک گام اساسی دولت است که به شکل جدی دنبال می شود.
وزیر نیرو از تلاش برای تشکیل یک گروه کاری مشترک بین فعالان بخش انرژی های تجدید پذیر و وزارت نیرو در رابطه با چگونگی اقدام های مشترک خبر داد و اضافه کرد: موضوع انرژی های تجدید پذیر توسط این وزارتخانه به شکل جدی پیگیری می شود، زیرا راهکاری اساسی برای کشور به شمار می رود؛ هرچند مشکلات ارزی بر آن سایه افکنده است.

ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار