مدتی است که برخی در روستاهای استان کرمانشاه قند و شکر را از مغازه ها و فروشگاه به صورت عمده خریداری می‌کنند و همین موضوع موجب افزایش قیمت شکر و کمیابی آن شده است.
کد خبر: ۷۲۱۹۵۰
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۴ 04 March 2019

به گزارش تابناک به نقل از مهر،در این روزها و وضعیت نابه‌سامان بازار که به حال خود رها شده و متولیان تنظیم بازار خود همه‌کاره شده‌اند و از واردات تا توزیع و نظارت را همه با هم انجام می‌دهد، هر روز باید شاهد کمیاب و یا نایاب شدن یک کالا باشیم؛ دیروز گوشت، امروز شکر و فردا یک کالای دیگر.

تب و تاب شیرینی‌پزها برای تدارک شیرینی شب عید مردم معمولاً در ماه اسفند بیشتر است و بازار فروششان هم اتفاقاً به همین ایام برمی‌گردد و قاعدتاً با این افزایش تقاضا برای شکر در صورتی که عرضه مناسبی صورت نگیرد قیمت‌ها افزایش خواهد یافت؛ مسئله‌ای که این روزها گریبان کشور و به تبع استان کرمانشاه را گرفته است.

برخی‌ها در سطح بازار صحبت از احتکار قند و شکر می‌کنند و پایش میدانی گزارش خبرنگار مهر هم حکایت از افزایش قیمت شکر و کمیاب شدن قند و شکر در بازار دارد و در مراجعه به فروشندگان مشاهده شد که آنها هم با دست خالی از قند و شکر و موجودی قبلی فروش می‌کنند.

برخی از فروشندگان علت این افزایش قیمت را کمیابی این کالا در بازار عنوان می‌کردند و معتقد بودند این کمبود تصنعی است و صرفاً ناشی از احتکار است که اجازه ورود این کالا به بازار و برقراری جریان عادی عرضه و تقاضا را به بازار نمی‌دهد.

آنها می‌گفتند مسئولان استان مدام در تریبون‌ها و رسانه‌ها اعلام می‌کند کمبود کالاهای اساسی نداریم و انبارها به اندازه کافی کالا ذخیره دارند، اما در عمل با شبکه توزیع بسیار نامناسبی که دارند و دلال‌بازی‌ها صورت گرفته می‌بینیم که کالاها به دست توزیع‌کنندگان خرد نمی‌رسد و مردم هم ما را مقصر این افزایش قیمت می‌دانند که به دور از انصاف است.

 

ماجرای جمع کردن قند و شکر از روستاها!

موضوع وقتی جالب‌تر می‌شود که برخی‌ها از کمبود کالاهای اساسی به ویژه قند و شکر در روستاها صحبت می‌کنند و اینکه برخی افراد ناشناس با مراجعه به روستاها اقدام به خرید و جمع‌آوری قند و شکر از سطح مغازه‌ها و فروشگاه‌ها کرده‌اند.

این موضوع را از مدیرکل جهاد کشاورزی استان کرمانشاه که جویا شدیم وی نیز این موضوع را تأیید کرد و گفت: در مورد قند هم می‌گویند افرادی قند را از مغازه‌داران روستایی خریداری می‌کردند تا کمبود ایجاد شود.

خسرو شهبازی در ادامه در مورد چرایی کمبود قند و شکر در بازار استان اظهار داشت: در دو هفته قبل ۸۴۰ تن شکر با قیمت مصوب دولتی در بین مردم توزیع کردیم که ۴۰۰ تن آن‌را در اختیار فروشگاه‌های بزرگ شهرستان‌ها قرار داریم.

وی افزود: در حال حاضر هم ۱۰۰۰ تن سهمیه شکر داریم که در اختیار آنها قرار دهیم و از نظر میزان شکری که در استان نیاز است هیچ کمبودی نداریم و تا آنجا که بازار نیاز داشته باشد تأمین می‌کنیم، اما گاهی دست‌هایی پشت پرده است که اجازه توزیع مناسب نمی‌دهد.

مدیرکل جهاد کشاورزی استان کرمانشاه تصریح کرد: تا حدود یک ماه پیش هیچ درخواستی برای شکر نداشتیم، اما نوسانات بازار موجب افزایش ناگهانی تقاضا شده است.

شهبازی با بیان اینکه در حال حاضر ۷۰۰۰ تن شکر در انبارها داریم که نیاز یک‌ساله هم تأمین شده است، ادامه داد: از فردا باز هم توزیع را شروع می‌کنیم و از نظر تأمین مشکلی نداریم.

وی در مورد چرای این کمبود ایجاد شد در بازار هم تصریح کرد: ما فقط تأمین کننده هستیم.

 

کالاهای اساسی نباید در انبارها بماند

هدایت حاتمی، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کرمانشاه در جلسه اخیر ستاد تنظیم بازار که در استانداری کرمانشاه برگزار شد، اظهار داشت: بر اساس تصمیم‌گیری انجام شده در جلسات ستاد تنظیم بازار ۱۶۰۰ تن پرتقال و سیب برای توزیع در ایام عید در استان کرمانشاه در نظر گرفته شد.

وی از برپایی نمایشگاه بهاره برای عرضه محصولات مورد نیاز مردم در شب عید خبر داد و افزود: در این نمایشگاه‌ها کالاهای مورد نیاز مردم توزیع می‌شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کرمانشاه تصریح کرد: از امروز توزیع ۱۰۰۰ تن شکر در سطح استان آغاز می‌شود و می‌توان گفت برای تأمین شکر مورد نیاز مردم استان مشکلی نداریم.

وی همچنین به توزیع گوشت قرمز و مرغ منجمد در بین مردم اشاره کرد و بیان داشت: امیدواریم بتوانیم با این تدابیر بخشی از نیاز مردم را برآورده کنیم.

حاتمی با تاکید بر لزوم اصلاح ساز و کار توزیع برخی از کالاهای اساسی تصریح کرد: کالاهای اساسی مردم نباید در انبارها بماند و مدیران حق ندارند خودسرانه نسبت به نگهداری کالاها و عدم توزیع آن اقدام کنند.

 

عرضه متناسب با تقاضا نیست

مجتبی صفایی سخنگوی اتاق اصناف ایران هم در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: آفت بازار که می‌تواند عامل نابه سامانی در سیستم توزیع کشور باشد هم ورود شرکت‌های دولتی در این قصه است؛ چه دلیلی وجود دارد که شرکت‌های دولتی می آیند برای توزیع اقدام به خرید و ذخیره سازی و پشتیبانی می‌کنند، اما در زمان نیاز از توزیع آن امتناع می‌کنند علت آن برای انتفاع خودشان است و برای آنها سوددهی شرکت‌ها و از بهم ریختگی بازار مهم‌تر است.

سخنگوی اتاق اصناف کشور بیان داشت: تا وقتی که شرکت‌های دولتی و خصولتی بزرگ در اقتصاد کشور نقش اساسی دارند باید منتظر این نابه‌سامانی ها و این دلال بازی‌ها بود و این مسئله استمرار دارد.

وی در مورد کمیاب شدن شکر هم گفت: که به طور مثال برای نان‌برنجی‌پزها و شیرینی‌پزها سهمیه‌ای را در نظر گرفته‌اند که با توجه به اوج فعالیت آنها برای شب عید این سهمیه متناسب نیست و این خودش موجب افزایش قیمتها می‌شود.

این کمبود ایجاد شده در بازار به نظر تصنعی است و مشکل از شبکه توزیع است که در زمان اوج تقاضا نمی‌تواند عرضه متناسبی داشته باشد؛ همان شرکت‌های دولتی که مسئول ذخیره‌سازی، توزیع و نظارت بر بازار هستند!

 

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار