مدیرکل منابع طبیعی کرمانشاه گفت:۱۴۰ گونه گیاهی در معرض انقراض در سطح استان شناسایی شده که با توسعه کشت این نوع گیاهان ضمن اینکه از انقراضشان جلوگیری می شود، زمینه اشتغالزایی نیز در استان فراهم خواهد شد.
کد خبر: ۷۲۲۲۴۳
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۰ 05 March 2019

به گزارش خبرنگار تابناک، انشاالله کولانی در نشست خبری که بمناسبت هفته منابع طبیعی در سالن جلسات این اداره برگزارشد ،افزود:در تلاش هستیم تا دیم زارهای کم بازده در استان را با همکاری مردم به سمت کشت گیاهان دارویی سوق دهیم، زیرا با این اقدام می‌توان ضمن بالا بردن درآمد بهره برداران، در کاهش فرسایش خاک هم اثرگذار باشد.

 وی خاطر نشان کرد:همانطور که شاهد هستیم در استان توسعه گیاهان دارویی خوب پیش می‌رود.

مدیرکل منابع طبیعی کرمانشاه اظهار داشت:با توجه به نگاه ویژه مقام معظم رهبری به موضوع آبخیزداری مبلغ ۲۰۰ میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی در سال جاری به سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور اختصاص یافت و پیرو آن مبلغ ۲۰ میلیارد تومان به استان تخصیص یافته است واختصاص این مبلغ جان تازه‌ای در کالبد منابع طبیعی و زاگرس‌نشینان این خطه دمیده است.

کولانی تصریح کرد:در سطح استان کرمانشاه ۲۰۰ هزار هکتار بنه‌زار و بیش از ۱۰۰ هزار هکتار گون زار داریم،و لازمه استان است صنایع تبدیلی وابسته به این محصولات را ایجاد کنیم زیرا خام‌فروشی و نبود زیرساخت‌ها سبب شده تا نتوان از این ظرفیت‌ها استفاده لازم را برد.

به گفته این مسئول؛استان کرمانشاه از مناظر و چشم اندازهای طبیعی فراوانی بهره می برد لذاباید از این ظرفیت‌ها به سود توسعه صنعت گردشگری استان بهره گرفت.

وی افزود:در استان کرمانشاه ۱۳ رودخانه و ۷۷۱ چشمه وجود دارد،که برخورداری از منابع آبی خوب سبب شده تا این استان شرایط آب و هوایی متنوع و پوشش گیاهی غنی و مناظر و چشم اندازهای منحصر به فرد داشته باشد.

کولانی ابراز داشت:عملیات آبخیزداری در چهار حوزه آبخیز با عقد ۶۲ قرارداد زمینه‌ساز شروع عملیات‌های مکانیکی، بیومکانیکی و بیولوژیک در عرصه کار و تلاش شبانه‌روزی کادر تخصصی و فنی با مشارکت همه جانبه مردم در راستای اقتصاد مقاومتی انجام شده است.

 

مدیرکل منابع طبیعی کرمانشاه در ادامه به تعداد دشت های موجود در استان اشاره نمود و عنوان کرد:در استان کرمانشاه ۲۲ دشت مناسب داریم که می توان پروژه های آبخیزداری و آبخوان داری را در آنها اجرا کرد وامسال پروژه های آبخیزداری و آبخوان‌داری در ۱۴ نقطه در ۱۰ شهرستان استان کرمانشاه انجام شده است.

وی گفت:استان کرمانشاه ۵۲۷ هزار هکتار جنگل و یک میلیون و ۱۹۲ هزار هکتار مرتع دارد.

کولانی ابراز داشت: طرح مدیریت جامع آبخیزداری شامل استفاده بهینه از نزولات آسمانی و روان آب‌ها، کنترل سیل به منظور حفاظت از سکونتگاه‌ها، تأسیسات زیربنایی، تقویت پوشش گیاهی، تغذیه آبخوان‌ها و کنترل رسوب ورودی به مخازن سدها و بهبود معیشت جوامع روستایی در راستای اهداف توسعه پایدار حفاظت خاک و کنترل فرسایش انجام شده است.

ایشان افزودند:تفاهم نامه بین سازمان جنگل‌ها و استانداری به منظور توسعه عملیات آبخیزداری برای ایجاد زمینه پرداخت ۱۵۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات استان منعقد شده است.

وی به عملیات آبخیزداری در استان اشاره ای داشت،گفت:این عملیات در مساحت ۶۴۳۴ هکتار در حوزه سدهای شهرستان‌های گیلان غرب، دالاهو، سنقر و سرپل ذهاب آغاز وعملیات آبخیزداری نیز به مساحت ۸۷۰۴ هکتار در حوزه سد کرخه در شهرستان‌های اسلام آباد غرب و کرمانشاه شروع شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه اذعان داشت:عملیات آبخیزداری به مساحت ۲ هزار و ۱۳۰ هکتار در حوزه‌های فاقد سد در شهرستان‌های پاوه و جوانرود انجام می شود .

به گفته کولانی، بهره‌برداران ۴۰ هزار اصله گونه آتریپلکس تولید شده را در عرصه‌های طبیعی کشت خواهند کرد.

وی بیان داشت: شهرستان‌های اسلام آباد غرب، دالاهو و کنگاور شاهد کشت مشارکتی نهال‌های مثمر جنگلی در سطح ۹۰ هکتار از عرصه‌های طبیعی به دست مردم خواهند بود و ۶۰۰ هزار اصله نهال نیز تولید می‌کنند.

کولانی با اشاره به کاهش میزان حریق در عرصه‌های منابع طبیعی استان افزود: امسال شاهد کاهش ۸۲ درصدی وقوع حریق در عرصه های جنگلی و مرتعی استان بودیم که این اتفاق با توجه به شناسایی نقاط بحرانی حریق و برنامه ریزی برای ورود به موقع در موضوع اطفاء حریق و با مشارکت مردم محقق شده است.

 

 

 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار