به صدو شانزده میلیارد تومان نیارمندیم!
وزارت ورزش این روزها به خاطر تاخیر در پرداخت پاداش مدال‌آوران بازی‌های آسیایی قرار گرفته که با قیمت روز مجبور است ۱۱۶ میلیارد برای این مراسم هزینه کند!
کد خبر: ۷۲۲۳۱۹
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۸ 05 March 2019

وزارت ورزش این روزها به خاطر تاخیر در پرداخت پاداش مدال‌آوران بازی‌های آسیایی قرار گرفته که با قیمت روز مجبور است ۱۱۶ میلیارد برای این مراسم هزینه کند!

با گذشت حدود ۶ ماه از پایان بازی های آسیایی ۲۰۱۸ همچنان خبری از پرداخت پاداش های مدال آوران این مسابقات و البته بازی‌های پاراآسیایی نیست. با اینکه تصور بر این بود نهایتا این اتفاق در اسفندماه رخ خواهد داد و برخی از ورزشکاران حتی روی این پاداش حساب باز کرده بودند، اما صحبت های اخیر معاونان وزارت ورزش نشان داد مدال آوران تا چند ماه آینده نباید روی این مساله حساب باز کنند.

 شاید در مقطعی که ستاد عالی بازی‌های آسیایی با حضور مسئولانی همچون وزیر ورزش و رییس کمیته ملی المپیک میزبان پاداش به مدال‌آوران این بازی‌ها را به تصویب رساند، به هیچ وجه پیش‌بینی چنین تورمی را نمی‌کرد؛ وگرنه قطعا آنها پاداش را به صورت سکه ای مصوب نمی‌کردند و وعده پاداش ریالی با نرخ روز سکه می دادند.

 

افزایش تقریبا ۲.۵ برابری قیمت سکه از اردیبهشت ماه سال جاری که این پاداش به تصویب رسید، تا روزهای پایانی سال ۹۸ باعث ایجاد دردسر بزرگی برای وزارت ورزش و در نهایت دولت شده و انتقاد ورزشکاران را از دیرکرد در پرداخت این پاداش ها به همراه داشته است.

بار ۱۱۶ میلیاردی روی دوش وزارت!

 

اگر با قیمت روز و حدودی ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان تمام سکه بهار آزادی محاسبه کنیم، باری که روی دوش وزارت ورزش برای اهدای پاداش به مدال آوران بازی های آسیایی و پاراآسیایی افتاده را متوجه می شویم. به گفته ژاله فرامرزیان، معاون مالی و پشتیبانی وزارت ورزش در مجموع میزان پاداش به ورزشکاران و مربیان ۲۷ هزار سکه تخمین زده شده که باید در اولین فرصت و بعد از تامین بودجه به قهرمانان اهدا شود. اگر این ۲۷ هزار سکه را با قیمت ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان حساب کنیم، عددی بیش از ۱۱۶ میلیارد به دست می آید! در واقع وزارت ورزش فقط باید ۱۱۶ میلیارد از بودجه خود را صرف اهدای پاداش به مدال آوران بازی های آسیایی و پاراآسیایی کند که رقم سنگینی است.

صرفه جویی ۶۴ میلیاردی؛ اگر ریالی تصویب می شد!

 

۲۳ اردیبهشت ماه سال ۹۷ بود که محمدرضا داورزنی بعد از جلسه ستاد عالی بازی های آسیایی و پاراآسیایی میزان پاداش به مدال آوران را اعلام کرد. به گفته معاون وزیر ورزش، به ورزشکاران برای مدال طلا در رشته‌های انفرادی ۱۶۰ سکه، مدال نقره ۸۰ و مدال برنز ۴۰ سکه بهار آزادی به عنوان پاداش داده خواهد شد و برای رشته‌های تیمی این میزان نصف می‌شود. یعنی اگر تیم والیبال یا بسکتبال قهرمان شود مطابق مصوبه ۸۰ سکه بهار آزادی به عنوان پاداش دریافت می‌کنند. قیمت تمام سکه بهار آزادی در همان روز ۲۳ اردیبهشت دقیقا یک میلیون و ۹۴۰ هزار تومان بود. اگر معادل ریالی قیمت روز سکه توسط اعضای این ستاد برای اهدای پاداش به قهرمانان تصویب می شد، شاید حالا وزارت ورزش اینقدر برای پرداخت پاداش ها به دردسر نمی افتاد. با قیمت آن روز در مجموع وزارتخانه باید حدود ۵۲ میلیارد برای پاداش مدال آوران آسیایی بودجه کنار می گذاشت. اگر این مصلحت اندیشی انجام شده بود، صرفه جویی ۶۴ میلیاردی برای وزارت ورزش رخ می داد و پاداش مدال آوران هم قطعا زودتر پرداخت می شد.

هر ورزشکار چقدر پاداش می گیرد؟

 

محاسبه پاداش هر ورزشکاری که در بازی های آسیایی یا پاراآسیایی مدال گرفته هم در نوع خود جالب توجه است؛ پاداشی که با قیمت این روزهای سکه می تواند تغییری در زندگی خیلی از ورزشکاران به وجود بیاورد! هر مدال آور طلایی بازی‌های آسیایی و پاراآسیایی که باید ۱۶۰ سکه طلا دریافت کند، در صورتی که قیمت سکه تا زمان اهدای این پاداش‌ها تغییر نکند، چیزی بالغ بر ۶۸۸ میلیون تومان به جیب می زند. دارندگان مدال نقره با همین فرمول ۳۴۴ میلیون و برنزی ها هم ۱۷۲ میلیون گیرشان می‌آید.

پاداش یک مدال یک دهم بودجه ورزش!

 

در شرایطی که در لایحه بودجه سال ۹۸، سهم وزارت ورزش هزار و ۱۶۶ میلیارد و ۵۶۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تعیین شده، ۱۱۶ میلیاردی که وزارت ورزش در صورت عدم افزایش قیمت سکه باید متحمل شود، تقریبا یک دهم بودجه این وزارتخانه را در برمی گیرد. اینکه وزارت ورزش با دغدغه هایی همچون پروژه های عمرانی، برنامه ریزی برای المپیک ۲۰۲۰ و تامین نیازهای ۵۰ فدراسیون مجبور است یک دهم بودجه خود را به یک دوره بازی های آسیایی اختصاص دهد، عجیب به نظر می رسد؛ مگر اینکه با رایزنی وزیر ورزش بتواند این پاداش ها را از محل دیگری از بودجه دولتی تامین کند.

ورزش3

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار