رئیس کارگروه سلامت معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: نوجوانان بیشترین قربانیان چهارشنبه‌ آخر سال هستند.
کد خبر: ۷۲۵۳۰۸
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۸ 14 March 2019

به گزارش تابناک به نقل از مهر،حسین بیگلری  اظهار داشت: در بیشتر کشورهای دنیا با رسیدن به ایام پایانی سال مراسم شادی و نشاط سالمی برگزار می‌شود در کشور ما هم بر اساس آئین کهن و باستانی چهارشنبه آخر سال به استقبال بهار و سال نو می‌رویم.

این مراسم در گذشته با نشاطی سالم و ایمن همراه بود اما در سالهای اخیر به روز بحران و پرحادثه ای مبدل شدکه شادکامی افرد را به تلخکامی تبدیل کرده و به جای چهارشنبه سوری شاهد مراسم چهارشنبه سوزی هستیم.

رئیس کارگروه سلامت معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه روز چهارشنبه سوری به نوعی آسیب اجتماعی در پایان سال تبدیل شده است، گفت: والدین و خانواده‌ها باید با ارائه آموزش صحیح فرزندان خود را به سمت داشتن نشاطی ایمن و به دور از حادثه سوق دهند.

وی عنوان کرد: بر اساس گزارش مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان، سال قبل بیشترین گروه سنی که دچار آسیب یا حادثه جدی ناشی از مواد محترقه شده‌اند گروه سنی ۱۰ تا ۱۹ سال بوده‌اند.

بیگلری تصریح کرد: در مراسم چهارشنبه سوری سال گذشته ۱۷۰ نفر در استان دچار آسیب‌های جدی شدند و این آمار افزون بر مجروحین سرپایی مداوا شده است.

وی ادامه داد: بسیاری از نوجوانان مواد محترقه غیر استاندارد و غیر ایمن را از مراکز غیرمجاز و دست فروشان تهیه و در منزل پنهان می‌کنند و از روزها قبل از شروع مراسم چهارشنبه آخر سال اقدام به پرتاب این مواد محترقه می‌کنند.

رئیس کارگروه سلامت معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: این مواد منفجره سبب سلب آسایش از بیماران قلبی- عروقی، سالمندان، کودکان و زنان باردار می‌شود.

وی با تاکید بر لزوم آگاه سازی صحیح مردم جهت برخورداری از مراسمی بانشاط و ایمن گفت: با توجه به رخ دادن موارد سوختگی، قطع عضو، کوری چشم در سالهای گذشته به طور جدی باید از پرتاب مواد محترقه به سمت عابران پیاده و منازل مردم خوددای شود.

بیگلری با بیان اینکه رفتار اجتماعی و با فرهنگ مردم نشان دهنده هویت غنی ما است، اظهار داشت: باید وضعیت بیماران قلبی، زنان باردار و سالمندان را در نظر گرفت.

وی با بیان اینکه سال گذشته شهرستان‌های قصرشیرین وثلاث باباجانی کمترین میزان آسیب دیدگی را داشتند خاطرنشان کرد: مردم در صورت بروز حادثه با شماره‌های ۱۲۵ آتش نشانی یا ۱۱۵ مرکز فوریت‌های پزشکی تماس حاصل کنند.

رئیس کارگروه سلامت معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه با تاکید بر لزوم نظارت خانواده‌ها بر برگزاری مراسم چهارشنبه آخر سال به صورت سالم و ایمن عنوان کرد: در طول این ایام نباید دست به اقداماتی زد که سبب زحمت و رنج آتش نشانان و نیروهای خدماتی شهرداری شود.

 

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار