محی الدین امجدی در گفتگو با تابناک:
دبیر علمی همایش میرزا احمد داواشی در روانسرگفت:ارسال ۲۶ اثر به دبیر خانه همایش ارسال شده که پس از بررسی توسط داوران و هیئت علمی، تعداد ۱۸ اثر جهت ارائه و چاپ در کتاب مجموعه مقالات انتخاب شدند.
کد خبر: ۷۲۵۷۷۴
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۷ 16 March 2019

محی الدین امجدی در گفتگو با خبرنگار تابناک افزود:رونمایی از کتاب مجموعه مقالات پذیرش شده و تجلیل از صاحبان آثار برتر بخش پایاینی این همایش بود.

وی خاطر نشان کرد:میرزا احمد محمدی داواشی در سال ١٢٨٤ در یکی از روستاهای روانسر متولد شد .

دبیر علمی همایش اظهار داشت:ایشان انسانی خوش محاوره،دارای ذوق شعری،مسلط بر بدیهه گویی و برخوردار از حافظه ی بسیار خوبی بوده و اشعار زیادی به زبان کردی مشتمل بر غزل،قصیده،داستان و مرثیه از او باقی مانده است.

امجدی تصریح کرد:میرزا احمد داواشی تمامی اشعارش را از زمان جوانی تا کهنسالی حفظ بود و شاعری فی البداهه گوی و حاضرجواب بود که با اولین نگاه به هر چیزی، شعری پرمعنا و روان برای ان می‌سرود و همه را به حافظه می‌سپرد.

به گفته دبیر همایش؛ بالغ بر ۲۰ هزار بیت شعر به زبان کردی به لهجه‌های هورامی، سورانی و جافی سروده است و در چند سال گذشته نیز دیوان اشعار او به چاپ رسیده و اشعار او از آخرین نمونه های ممتاز شعری هجایی در حوزه ادبیات کردی است

گفتنی است،میرزا احمد داواشی در سال ۱۳۵۹ هجری شمسی و در سن ۷۹ سالگی درگذشت و بنا به وصیت خودش در جوار اویس قرنی (مسیر جاده کرمانشاه -روانسر) به خاک سپرده شد

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار