این پیمانه تیتر‌هایی همچون ژاپن بیمه دولتی برای واردات نفت ایران را تمدید کرد، با احیای بازار سوآپ لندن؛ لیر دوباره ۵ درصد سقوط کرد، رکورد پالایش نفت در پالایشگاه‌های ایران شکسته شد، تحریم‌های ایران و کاهش تولید اوپک، نفت را ۶۸ دلاری کرد، ثبت بدترین عملکرد ماهانه طلای جهانی در ۸ ماه گذشته، ژاپن در ۳ ماه نخست امسال ۱۵.۳ میلیون بشکه نفت از ایران خرید و فشار آمریکا بر شرکت‌های نفتی برای کاهش همکاری با ونزوئلا را در بر دارد.
کد خبر: ۷۲۹۷۱۸
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۵ 30 March 2019

پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون ژاپن بیمه دولتی برای واردات نفت ایران را تمدید کرد، با احیای بازار سوآپ لندن؛ لیر دوباره ۵ درصد سقوط کرد، رکورد پالایش نفت در پالایشگاه‌های ایران شکسته شد، تحریم‌های ایران و کاهش تولید اوپک، نفت را ۶۸ دلاری کرد، ثبت بدترین عملکرد ماهانه طلای جهانی در ۸ ماه گذشته، ژاپن در ۳ ماه نخست امسال ۱۵.۳ میلیون بشکه نفت از ایران خرید و فشار آمریکا بر شرکت‌های نفتی برای کاهش همکاری با ونزوئلا را در بر دارد.

خبری از دل و جگر دام‌های زنده وارداتی نیست

رئیس اتحادیه فروشندگان دل و جگر و قلوه با بیان این‌که قیمت هر سیخ دل، جگر و قلوه ۴,۰۰۰ تومان است، گفت: خبری از دل و جگر دام‌های زنده وارداتی نیست. غلامحسن شیرازی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره وضعیت واحدهای عرضه‌کننده جگر، دل و قلوه گفت: در روزهای پایانی سال گذشته تعداد قابل‌توجهی دام زنده وارد شد اما تا به امروز دل و جگر و قلوه این دام‌ها به بازار و اتحادیه داده نشده است و حتی اتحادیه عرضه‌کننده گوشت گوسفند و گوساله نیز برای توزیع دامی دریافت نکرده‌اند. رئیس اتحادیه فروشندگان دل و جگر و قلوه با بیان این‌که خروج دام زنده از ایران همچنان بر بازار فروش دل و جگر تأثیر قابل‌توجهی دارد، یادآور شد: نیاز بازار از شهرستان‌های مختلف تأمین می‌شود که محصولات قیمت قابل‌توجهی به خود گرفته و برای تهیه هر کیلو جگر گوسفندی همراه با دل و قلوه باید در حدود ۹۰ هزار تومان پرداخت کرد.

ژاپن بیمه دولتی برای واردات نفت ایران را تمدید کرد

رویترز نوشت: یک مقام آگاه از درون دولت، پنج‌شنبه خبر داد که ژاپن بیمه دولتی برای پوشش واردات نفت از ایران را تمدید کرده است که به صورت بالقوه به پالایشگاه‌های این کشور اجازه می‌دهد به بارگیری محموله‌های نفت خام از از ایران ادامه دهند. این مقام آگاه گفت که تمدید بیمه‌ها، روز چهارشنبه توسط پارلمان تأیید شد و از ماه آوریل به مدت یک سال اجرا خواهد شد. درحالی‌که تمدید بیمه‌ها واردات نفت از ایران را برای کشتی‌رانانی که بدون بیمه قادر نبودند نفت را بارگیری کنند، امکان‌پذیر کرد، پالایشگاه‌های ژاپنی از ماه آوریل دیگر نفت ایران را نخواهند خرید، مگر این که از آمریکا برای این کار معافیت جدیدی دریافت کنند. پالایشگاه‌های ژاپنی به دولت فشار می‌آورند که معافیت از تحریم‌های ایران را که به مدت ۱۸۰ روز، از سوی آمریکا به آنها اعطا شده بود، تمدید کنند. /مهر

با احیای بازار سوآپ لندن؛ لیر دوباره ۵ درصد سقوط کرد

لیر ترکیه دوباره روز پنج‌شنبه سقوط سختی را متحمل شد و پس از این که فعالیت سوآپ لیر در بورس ارز لندن به یکباره شدت گرفت، ۵ درصد سقوط کرد تا دوباره رئیس‌جمهور اردوغان تضعیف نرخ ارز ترکیه را نتیجه حملات غرب اعلام کند. روز چهارشنبه، نرخ سوآپ لیر به یکباره در بورس لندن به ۱۲۰۰ درصد جهش کرد تا رئیس‌جمهور اردوغان در سخنرانی خود در کمپین رای‌دهندگان جوان اعلام کند: برخی از بانک‌ها پیش از انتخابات روز یکشنبه، مشغول بازی با نرخ ارز هستند. نرخ لیره به شدت از بی‌اعتمادی ترک‌ها به ارز این کشور و رکورد زدن خرید دلار و طلا توسط آنها آسیب دید. روابط ناآرام با ایالات‌متحده و نگرانی‌ها در مورد سیاست‌های دولت پس از انتخابات، حال‌وهوای بازارهای مالی را آشفته کرده است. سرآغاز این اتفاقات سقوط ۴ درصدی ارزش لیر در جمعه گذشته بود. وزیر مالی ترکیه گفت که بانک‌های ترکیه میلیاردها لیر را برای بازارهای خارجی فراهم کرده‌اند و فرایند نرمال‌سازی در شرایط بازار، هم در داخل و هم در بورس لندن، آغاز شده است.

رکورد پالایش نفت در پالایشگاه‌های ایران شکسته شد

طبق آخرین آمار پالایش فرآورده‌های نفتی ایران، در ۹ ماه منتهی به پایان سال ۹۷ روزانه یک میلیون و ۹۴۷ هزار بشکه نفت خام در پالایشگاه‌های ایران پالایش شده که این رقم، بالاترین میزان در ۴۰ سال گذشته محسوب می‌شود. همچنین در این مدت، به طور میانگین روزانه ۴۰ میلیون لیتر انواع فرآورده‌های اصلی نفت صادر شده است.

تحریم‌های ایران و کاهش تولید اوپک، نفت را ۶۸ دلاری کرد

ادامه کاهش تولید اوپک و تحریم‌های آمریکا علیه ایران و  ونزوئلا، قیمت نفت را در معاملات امروز به بالای 68 دلار رساند و بازارهای نفتی در مسیر ثبت بیشترین افزایش سه ماه نخست از سال 2009 تاکنون قرار داده است. نفت خام آمریکا با 38 سنت افزایش، بشکه‌ای 59.68 دلار معامله شد؛ این نوع نفت در مسیر ثبت چهارمین هفته افزایشی و افزایش 31 درصدی در سه ماه نخست قرار دارد. هر بشکه نفت برنت نیز با 34 سنت افزایش 68.16 دلار فروخته شد. نفت برنت در مسیر ثبت افزایش 1.7 درصدی طی هفته گذشته و افزایش 27 درصدی در سه ماه نخست قرار دارد. برای هر دوی شاخص نفتی، سه ماهه نخست 2019، بهترین عملکرد را از سه ماهه دوم 2009 داشته است؛ در آن زمان هر دو شاخص نفتی حدود 40 درصد رشد داشتند. به علت تلاش‌های اوپک و هم‌پیمانان غیراوپکی‌اش نظیر روسیه که متعهد شده بودند تا روزانه 1.2 میلیون بشکه نفت از تولید خود را کاهش دهند، قیمت نفت در بیشتر سال 2019 افزایش یافت. اوله هانسن، رئیس بخش راهبردهای اساسی ساکسو بانک گفت: «کاهش تولید اوپک دلیل اصلی این افزایش قیمت چشمگیر از 38 درصد افت قیمت در سه ماهه پایانی سال گذشته، بوده است.» با این حال، کاهش تولید اوپک تنها دلیل افزایش قیمت نفت در سال جاری نبوده است، به طوری که تحلیلگران به تحریم‌های آمریکا علیه ایران و ونزوئلا، دو صادرکننده نفت و اعضای اوپک به عنوان دلیل دیگر برای افزایش قیمت‌ها اشاره می‌کنند.

معاون وزیر صنعت: شاید صادرات پیاز ممنوع شود

عباس قبادی درباره علت گرانی پیاز در یک هفته اخیر اظهار داشت: یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت پیاز، بارندگی‌های اخیر در استان‌های جنوبی بود که برداشت و حمل آن به وقفه افتاد. معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: بازارهای کشورهای اطراف از جمله عراق به دلیل کیفیت مناسب پیاز کشور ما، طالب این محصول هستند و با قیمت مناسب خریداری می‌کنند و این امر باعث شد تا صادرات پیاز افزایش یابد و بازار داخل نیز با کمبود پیاز روبرو شود. قبادی بیان کرد: با توجه به این مشکل، هفته آینده یا ممنوعیت صادرات این محصول را به گمرک اعلام خواهیم کرد و یا اینکه هر کس که پیاز صادر می‌کند باید عوارض پرداخت کند تا از صادرات آن جلوگیری شود.

ثبت بدترین عملکرد ماهانه طلای جهانی در ۸ ماه گذشته

قیمت طلا در معاملات روز جمعه بازار جهانی با رشد دلار و بازارهای سهام، کاهش یافت و این فلز ارزشمند به سوی ثبت بدترین عملکرد ماهانه از ماه اوت سال ۲۰۱۸ تاکنون در حرکت است. هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور، حدود ۰.۱ درصد افت کرد و به ۱۲۸۸.۷۴ دلار رسید. بهای معاملات این بازار روز گذشته حدود ۱.۵ درصد سقوط کرده بود که بزرگترین کاهش یک روزه در بیش از هفت ماه اخیر بود.

ژاپن در 3 ماه نخست امسال 15.3 میلیون بشکه نفت از ایران خرید

رویترز به نقل از منابع صنعتی و آمارهای ریفینیتیو ایکوننوشت، پالایشگاه‌های ژاپنی 15.3 میلیون بشکه نفت در فاصله ژانویه تا مارس از ایران خریدند و در آستانه منقضی شدن معافیت‌ها، واردات نفت از این کشور را متوقف کرده‌اند. به نوشته این گزارش، این معافیت که به ژاپن اجازه می‌دهد تا 180 روز از ایران نفت بخرد، در اوایل ماه می (بیش از یک ماه دیگر) منقضی خواهد شد. با این حال، پالایشگاه‌های ژاپنی می خواهند، مطمئن شوند برای رسیدن تمام محموله‌های قبلا بارگیری شده به ژاپن و تکمیل پرداخت‌ها، زمان کافی دارند. سخنگوی پالایشگاه فوجی اویل گفت: «ما فکر می‌کنیم ادامه خرید نفت از ایران پس از ماه مارس دشوار باشد.» وی خاطرنشان کرد، بانک‌ها و شرکت‌های بیمه می‌خواهند مطمئن شوند تمامی تراکنش‌ها و ارسال و تحویل محموله‌ها پیش از انقضای معافیت به خوبی انجام شوند. انتظار می‌رود، آخرین محموله نفتی ایران که در نفتکش غول‌پیکر کیسوگاوا در حال حمل است، 9 آوریل (20 فروردین 98) به شهر چیبای ژاپن برسد.

رشد سهام آسیایی با امید به پیشرفت مذاکرات چین و آمریکا

روز جمعه، با امید به اینکه چین و آمریکا در مذاکرات تجاری خود در حال پیشرفت هستند، با رشد سهام چینی، سهام آسیایی بالا رفت، درحالی‌که پس از کاهش نگرانی‌ها در مورد چشم‌انداز اقتصادی، سود اوراق قرضه هم رشد کرد. داده‌های تاجران اروپایی هم نشان می‌دهد که سهام این قاره در ابتدای معاملات امروز رشد خواهند کرد. تا به این لحظهفوتسی انگلیس ۰.۵۶ درصد بالا آمده است، کاک فرانسه و داکس آلمان هم ۰.۴ تا ۰.۵ درصد بالاتر باز خواهند شد. گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی در خارج از ژاپن ۰.۷۵ درصد رشد کرد، درحالی‌که شاخص نیکی ژاپن ۰.۸۲ درصد بالا آمد. کامپوزیت شانگهای بیش از ۳.۲۰ درصد جهش کرد، درحالی‌که شاخص هانگ‌سنگ در هنگ‌کنگ ۱.۰۰ درصد به ارزش خود افزود. اس‌اس‌اکس استرالیا با رشد اندک ۰.۰۷ درصدی، در محدوده مثبت باقی ماند، درحالی‌که کوسپی کره‌جنوبی ۰.۵۹ درصد رشد کرد. حال‌وهوای بازارها پس از آن بهتر شد که مقامات آمریکا اعلام کردند چین در مذاکرات تجاری پیشنهاداتی سازنده ارائه کرده و از آن‌چه قبلاً ارائه می‌کرد خیلی جلوتر رفته است. این پیشنهادات شامل انتقال تکنولوژی می‌باشد. استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا هم صبح جمعه اعلام کرد که شب گذشته شام کاری سازنده‌ای در پکن داشته است و امروز هم مذاکرات برای حل اختلافات تجاری چین و آمریکا ادامه می‌یابد. نرخ سود اوراق قرضه ۱۰ ساله آمریکا، که روز پنج‌شنبه به پایین‌ترین سطح ۱۵ ماهه ۲.۳۵۲ درصد رسیده بود، امروز تا ۲.۴۰۲ بالا آمد. در بازار ارز، نرخ دلار در برابر ین تقویت شد و از پایین‌ترین سطح یک و نیم ماهه ۱۰۹.۷۰، به نرخ برابری ۱۱۰.۶۴ رسید.

بانک مرکزی مصر نرخ بهره را ۱۶.۷۵ درصد حفظ کرد

بانک مرکزی مصر نرخ های بهره را در این کشور بدون تغییر حفظ کرد. بر همین اساس نرخ سود سپرده گذاری را ۱۵.۷۵ درصد و نرخ بهره بانکی را ۱۶.۷۵ درصد اعلام کرد. بانک مرکزی مصر در اطلاعیه ای اعلام کرد علت عدم تغییر نرخ بهره رسیدن به هدف تورمی ۹ درصد تا سه ماه پایانی سال ۲۰۲۰ میلادی است. نرخ تورم مصر در ماه فوریه سال جاری میلادی به ۱۴.۴ درصد افزایش پیدا کرد که این رقم در ماه قبل از آن ۱۲.۷ درصد ثبت شده بود. همچنین نرخ بهره کارت اعتباری توسط بانک مرکزی مصر هم بدون تغییر ۱۶.۲۵ درصد اعلام شد. هسته تورم مصر در ماه فوریه ۹.۲ درصد بود که این رقم در ماه ژانویه ۸.۶ درصد ثبت شده بود. به گفته برخی از کارشناسان اقتصادی افزایش تورم در ماه فوریه منجر به کاهش حاشیه نرخ های اصلی مثبت در آستانه کاهش یارانه در مصر شد. بانک مرکزی مصر اعلام کرد: کم شدن فعالیت اقتصاد جهانی و سفت و سخت شدن شرایط مالی از جمله دلایل عدم تغییر نرخ بهره در این کشور محسوب می شود.

آنگلا مرکل خواهان افزایش نرخ بهره در اروپا شد

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان گفت: امیدوارم که تورم درمنطقه یورو به نرخ هدفگذاری شده بانک مرکزی اروپا برسد و بانک مرکزی اروپا بتواند افزایش نرخ بهره را شروع کند. وی افزود: معتقد یا امیدوار هستم که تقریبا به نرخ تورم دو درصد رسیده ایم که بانک مرکزی اروپا می تواند سیاست خود را تغییر دهد. بر پایه این گزارش، اظهار نظر صدراعظم آلمان در پاسخ به شکایت مطرح شده در مورد آسیب دیدن صندوق های پس انداز و بازنشستگی به دلیل نرخ های بهره بسیار پایین که از سوی بانک مرکزی اروپا تعیین شده، به میان آمد.

فشار آمریکا بر شرکت های نفتی برای کاهش همکاری با ونزوئلا

سه منبع آگاه به رویترز گفتند آمریکا از شرکت های واسطه ای نفتی و پالایشگاه های مختلف در سراسر دنیا خواسته است تا همکاریهای خود را با ونزوئلا بیش از پیش کاهش دهند، در غیر اینصورت تحریم خواهند شد. به نقل از رویترز، این اقدام در حالی است که تلاش های واشنگتن برای سرنگونی نیکولاس مادورو رئیس جمهوری ونزوئلا متوقف مانده و برای تحقق اهداف خود در حوزه سیاست خارجی به سوی شرکت های غیرآمریکایی متمایل شده است. آمریکا در ماه های اخیر تحریم هایی علیه ونزوئلا اعمال کرده اما برخی شرکت ها همچنان به تامین و انتقال سوخت از هند، روسیه و اروپا به ونزوئلا ادامه می دهند. به گفته منابع آگاه، واشنگتن مشخصا قصد دارد انتقال بنزین و فرآورده های پالایشگاهی به ونزوئلا قطع شود اما سوخت هواپیما و گازوئیل از این قاعده مستثنی هستند. دفتر کنترل دارایی های وزارت خزانه داری آمریکا اوایل ماه فوریه اعلام کرد که از ماه آوریل آینده استفاده از نظام مالی این کشور برای انجام معاملات نفتی با ونزوئلا ممنوع می شود. وزارت خارجه آمریکا هفته جاری با شرکت های خارجی تماس گرفته و اعلام کرد که دامنه تحریم ها گسترده تر شده و فراتر از تحریم هایی است که به صورت مکتوب منتشر شده است. منابع آگاه گفتند وزارت خارجه آمریکا به این شرکت ها اعلام کرده است که هر گونه تجارت نفتی با ونزوئلا، اعم از مستقیم، غیرمستقیم یا تهاتری، نقض تحریم های آمریکا قلمداد خواهد شد. یک منبع آگاه که نامش فاش نشده است، به رویترز گفت: این رفتار این روزهای آمریکاست. آنها قوانین مکتوبی دارند و بعد تماس می گیرند و توضیح می دهند که قوانین نانوشته ای نیز وجود دارد که باید از آنها تبعیت شود. /ایرنا

نماینده مجلس: کنترل نرخ دلار ممکن است سخت شود

عزت الله یوسفیان ملا عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قیمت واقعی دلار بین ۷ تا ۸ هزار تومان است، گفت: ابتکار عمل برای تعیین نرخ دلار همچنان در دست بازار است، خرید و فروش نرخ دلار و ارز را در بازار مشخص می‌کند و هنوز دولت نتوانسته از نظارت کامل بر بازار داشته باشد. باید دید در سال جدید چه اتفاقی میفتد، از آنجایی که شرایط مشخص نیست نمی‌توان برآورد درستی از نرخ دلار در آینده داشت، با این حال انتظار می‌رود دولت بازار را در دست گرفته تا نرخ واقعی ارز اعمال شود.  نماینده مردم آمل در مجلس دهم شورای اسلامی با ارزیابی عملکرد دولت برای مدیریت و کنترل بازار ارز، اظهار داشت: در حال حاضر محاسبات سیاسی بر بازار ارز حاکم است، این محاسبات نرخ دلار را تا کانال ۱۳ هزار تومان بوده و ممکن است نرخ ارز با تغییرات سیاسی بالاتر برود. وی در خصوص زمان واقعی شدن نرخ ارز عنوان کرد: سند دخل و خرج کشور در تعیین نرخ ارز اثر مستقیمی دارد در واقع بودجه مهر تایید بر وضعیت و شرایط اقتصادی دلار است. یوسفیان ملا با بیان اینکه دولت نباید اشتباهات گذشته خود را در مدیریت بازار ارز تکرار کند، گفت: اگر همان رویه و اشتباهات دولت در گذشته و مدیریت بازار ارز تکرار شود و دلار ارزان برای کار‌های غیر ضرور در دسترس همگان قرار گیرد بار دیگر شاهد بهم ریختگی در بازار خواهیم بود. این نماینده مجلس تاکید کرد: بنابراین اگر مبنای سیاسی با مبنای اقتصادی همراه شود، کنترل بازار ارز و نرخ دلار در سال جدید سخت خواهد شد. وی با اشاره به مدیریت بانک مرکزی بر بازار ارز، اظهار داشت: اگر مدیریت همتی ادامه پیدا کند و از پشتوانه قویتر برخوردار شود افزایش قیمت دلار  نخواهیم داشت و تنها باید برای مبنای اقتصادی تمهیداتی را در نظر گرفت. /خانه ملت
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار