فعّال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: اگر دولت نتواند تحولی را ایجاد کند، قطعاً ما اصلاح‌طلبان شکست خواهیم خورد البته نه به قیمتی که اصول‌گرایان پیروز شوند؛ شاید یک وضعیتی پیش بیاید که بخشی از اصول‌گرایان بتوانند نظر مردم را جلب کنند و کرسی‌های بیشتری را از آن خود کنند.
کد خبر: ۷۳۰۱۲۰
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۵ 31 March 2019

مجید محتشمی، دبیرکل حزب آزادی و فعّال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه روند حیرانی و تماشاچی بودن دولت نسبت به اوضاع کشور همچنان ادامه دارد، اظهار داشت: قیمت کالا و خدمات، لجام گسیخته است؛ بازار ارز کماکان دچار آشفتگی است و فراز و نشیب دارد. همچنین بازار طلا کماکان می‌تازد.

وی به وجود رکود در مسکن اشاره کرد و گفت: اگر مسکن را به‌عنوان یک کالا در نظر بگیریم تمام ساز و برگ و سازمان آن، داخلی است؛ هم زمینش داخلی است هم مصالح ساختمانی‌اش و هم مهندسینی که سازنده هستند از علم بالایی در ساختمان و عمران و معماری برخوردار هستند. با این حال، باز می‌بنیم که هم دولت در حیرت قرار دارد هم قوه مقننه.

محشمی با بیان اینکه ما یک تحلیل دقیق و منطقی از پشت پرده شبکه مالی بین‌المللی و نیز داخلی نداریم، تصریح کرد: ما یک ترسیم منسجم و یک منظومه‌ای که همه ابعاد آسیب‌رسان به شبکه مالی خودمان را نتوانسته‌ایم انجام دهیم. این عدم شناخت باعث شده هرازگاهی لرزه‌ای بر اقتصاد ایران وارد شود و یک نابه‌سامانی اقتصادی را شاهد باشیم.

فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: این اوضاع، نشان می‌دهد اقتصاددانان هم‌فکر دولت نسخه‌هایشان به‌جای اینکه تب را پایین بیارد بالا می‌برد. این ضعف ارگانیک، مشهود و ملموس است و در فضای بازار ارز، بازار طلا، خودرو، مسکن و همچنین در فضای بازار لوازم خانگی خود را نشان می‌دهد.

محتشمی‌پور با بیان اینکه دولت نشان داده که یک کارمند عالی‌رتبه است تا یک مبتکر و مخترع و دارای مدیریت بحران اثرگذار، گفت: در داستان ساختمان پلاسکو که شهردار وقت تهران آقای قالیباف و همه معاونین طراز اول شهرداری و همه مامورین آتش‌نشانی و همه امکانات جمع بودند، هیچ‌کس نتوانست تحلیل کند که ساختمان در حال فروپاشی است. همه مانده بودند و تا دقیقه ۹۰ نمی‌دانستند چه اتفاقی پیش می‌آید. دولت هم در چنین وضعیتی به سر می‌برد.

دبیرکل حزب آزادی ادامه داد: همه نظاره‌گر اوضاع هستند و حتی سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی کار آنچنانی از پیش نبرده‌اند. البته با تلنگری که با آمدن آقای همتی زده شده، امیدواریم بتواند ارز و ریال ایران را از خاکسترنشینی نجات دهد.

وی افزود: من همیشه نسبت به آینده امیدوار هستم، به‌ هر حال نظام جمهوری اسلامی یک نظامی است که با تکیه بر خدا ایجاد شده است و ما باید همه جا خدا را ناظر اعمال خود بدانیم.

محتشمی با بیان اینکه کشور ما برخی پیچ‌ها را پشت سر گذاشته و پیچ‌های سختی نیز پیش رو داریم، گفت: همه کشورها و قطب‌های صنعتی دنیا، در مقابل آمریکا به‌عنوان بزرگترین امپریالیسم ضد حقوق بشری، به‌نوعی سر تسلیم فرود آورده‌اند و در حالی که برای مقابله با ایران در خاومیانه همه ابزارهای پیدا و پنهانش را به‌کار گرفته، در این طرف میدان هم دولتمردان ما به‌عنوان کارمندان عالی‌رتبه، به‌صورت تماشاچی و متحیر نشسته‌اند و این خداست که به افتخار شهدای انقلاب، ما را سر پا نگه داشته است.

وی افزود: امیدواریم هرچه زودتر دولت آقای روحانی بر سر عقل بیاید و از اقتصاددانان و جامعه‌شناسان و متخصصین استفاده کند تا بتوانیم دست در دست هم، در این پیچ خطرناک آمریکایی را مهار کنیم و به آن‌ها نشان دهیم که در خاورمیانه باید به اراده مسلمانان احترام گذاشت. عربستان باید بداند که باید به مسلمان‌ها و یمنی‌ها احترام بگذارد و ما نسبت به همه مسلمانان اشداء علی الکفار و رحماءبینهم هستیم.

محتشمی درباره توصیه خاتمی به روحانی مبنی بر استعفا، گفت: با روحیاتی که از خاتمی سراغ دارم بعید می‌دانم این موضوع صحت داشته باشد. وی حضور در صحنه و حمایت از انقلاب و نظام را در دستور کار دارد و هرجا هر صحبتی که انجام می‌دهد در جهت تقویت نظام بوده است.

وی ادامه داد: در جلساتی که داشته‌ایم، آقای خاتمی کاملاً در اختیار نظام بوده است؛ البته همراه با نقد مصلحانه. آن‌هایی که تفکر نقد براندازانه را دنبال می‌کنند از حیطه پیرامونی خاتمی به‌دور هستند و قطعاً اگر خاتمی قرار است نقدی بر دولت آقای روحانی داشته باشد مصلحانه و اصلاح‌گرایانه است.

فعّال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه اگر خاتمی بخواهد به دولت نهیبی بزند ناشی از این است که روحانی باحمایت اصلاح‌طلبان و با به‌کارگیری ادبیات اصلاح‌طلبی پیروز شده است، گفت: با این حال می‌بینیم که روحانی از نیروهای نخبه اصلاح‌طلب کم‌تر استفاده کرده است. آقای جهانگیری هم با اینکه در دولت حضور دارد امّا ظاهراً عده‌ای در پیرامون روحانی می‌‌خواهند حضور او را تشریفاتی کنند در حالی که جهانگیری مخلصانه خود را در اختیار دولت گذاشته و آن مقدار که در توان داشته عمل کرده و سعی او این است که روحانی تقویت شود.

محتشمی افزود: خاتمی هم از این جهت از دولت حمایت می‌کند و به اعتقاد من، تا پایان دوره کنونی خرج خودش را از روحانی جدا نخواهد کرد و کماکان به حمایت خود ادامه خواهد داد به این امید که وضع کنونی تبدیل به ارتقاء و پیشرفت شود.

دبیرکل حزب آزادی با بیان اینکه دولت باید آرامش را در اقتصاد حکم‌فرما کند تا مردم در انتخابات یازدهم مجلس حضوری گسترده داشته باشند، اظهار داشت: به اعتقاد من اصلاح‌طلبان هم در انتخابات مجلس یازدهم و هم ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ پیروز خواهند شد.

محتشمی ادامه داد: البته همه‌ این مسائل منوط به این است که در یکسال آینده تحولی بوجود بیاید. امّا اگر دولت نتواند چنین تحولی ایجاد کند، قطعاً ما اصلاح‌طلبان شکست خواهیم خورد البته نه به قیمتی که اصول‌گرایان پیروز شوند؛ شاید یک وضعیتی پیش بیاید که بخشی از اصول‌گرایان بتوانند نظر مردم را جلب کنند و کرسی‌های بیشتری را از آن خود کنند.

وی با بیان اینکه اگر دولت نتواند به وعده‌هایش به‌صورت کامل عمل کند، ریزشی در آراء اصلاح‌طلبان بوجود می‌آید، تصریح کرد: در آن‌صورت، کرسی‌های کم‌تری را در مجلس یازدهم به‌دست می‌آورند و کرسی‌های بیشتری به دلواپسان و تندروهای اصول‌گرایی تعلق می‌گیرد.

محتشمی در پاسخ به این سوال که آیا پروژه عبور از روحانی به‌کلی منتفی است، گفت: بعید است شخص خاتمی دست به چنین کاری بزند و به نظر می‌رسد وی تا انتها کار، با همان نقد مصلحانه از دولت دفاع خواهد کرد. هرچند خاتمی این را هم اظهار داشته‌ که نوعی جنبه‌های ناامیدانه و منفی در برخی سیاست‌ها وجود دارد. بنابراین با توجه به آرایش موجود، اصلاح‌طلبان و خاتمی تا پایان دولت، نه به قوت سال ۹۲ و ۹۶ و شاید کم‌رنگ تر حمایت از دولت را ادامه دهند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار