کد خبر: ۷۳۱۶۱۷
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۸ 06 April 2019

حقایقی مخفی از هواپیماها

انسان ها برای صد سال یا بیشتر است که پرواز کردن را شناخته اند اما تعداد پروازهایی که امروزه در سراسر جهان انجام می شود شگفت آور است. بر اساس پورتال آماری به طور متوسط تعداد افرادی که در طول یک سال از هواپیما برای سفرهای خود استفاده می کنند بیش از ۴ میلیارد نفر بوده که این میزان به شدت در حال افزایش است. از سوی دیگر بر اساس آمارها در حدود ۳۷ هزار هواپیما در سراسر جهان وجود داشته که تعداد کمی از آن ها خارج از سرویس و یا تحت تعمیر می باشند. علاوه بر این ها تعداد زیادی خلبان نیز وجود داشته که با این هواپیماها پرواز می کنند. آنچه که جالب توجه است اینکه حقایقی مخفی از هواپیماها وجود داشته که خلبانان و سایر کارکنان فرودگاه مجاز نیستند تا آن ها را به اشتراک عمومی بگذراند. به غیر از جعبه سیاه، در این مطلب می خواهیم با یکدیگر حقایقی مخفی از هواپیماها که خلبانان در مورد آن چیزی نمی گویند را تشریح نماییم پس با الی گشت همراه شوید.

حقایقی مخفی از هواپیماها

هواپیماها سوخت کمتری حمل می کنند

از جمله حقایقی مخفی از هواپیماها اینکه، آن ها تنها به اندازه ای سوخت حمل می کنند تا به مقصد برسند. خلبانان اعتراف می کنند که تکان های مخزن سوخت باعث کاهش راحتی پرواز خواهد شد. اما این موضوع منطقی برای کسب و کار خطوط هوایی است زیرا سوخت به سرعت می سوزند بنابراین فقط به اندازه رسیدن به مقصد تامین خواهد شد. در صورتی که بدی آب و هوا اجازه فرود در مقصد را ندند خلبان مجبور شده تا خود را به نزدیکترین فرودگاه با شرایط مناسب برای فرود برساند.

هواپیماها سوخت کمتری حمل می کنند

رعد و برق و هواپیماها

شاید قابل باور نباشد اما بیشتر هواپیماها مورد اصابت رعد و برق قرار می گیرند. برخی از هواپیماها حداقل تاکنون دوبار مورد ضربه واقع شده اند. البته که جای نگرانی نیست زیرا این ماشین های پرنده کاملا عایق بوده و با مقاومت در مقابل برق آسمان تولید می شوند. آن ها انرژی وارد شده به خود را آزاد می کنند. پس هر زمان که رعد و برقی را در آسمان دیدید مطمئن باشید که یکی از آن ها با هواپیما برخورد خواهد کرد. هرچند این موضوع ترسناک به نظر می رسد اما خلبانان آن را امن می دانند.

رعد و برق و هواپیماها

توربولانس یا آشفتگی بدترین چیز نیست

حرکت رو بالا (updraft) جریان هوایی است که در حال حرکت به سمت بالا در زمان رعد و برق یا گردباد می باشد. این معمولا جزء پدیده های طبیعی خطرناک بوده و با توربولانس یا آشفتگی هوایی متفاوت است. اگرچه که آشفتگی هوایی یکی از علل آسیب های مسافری است اما حرکت هوای رو به بالا نیرویی بسیار قوی و غیرقابل پیش بینی و عملا غیرقابل کشف دارد. در این موارد خلبانان اعلام می کنند که ما در حال عبور از یک آشفتگی هوایی هستیم و مسافران می بایست بر روی صندلی های خود بنشینند.

توربولانس یا آشفتگی بدترین چیز نیست

بهترین صندلی ها در هواپیما

اگر شخصی بخواهد در مورد بهترین صندلی در هواپیما بداند، بهتر است این سوال را از خلبانان بپرسد. حقایقی مخفی از هواپیماها وجود داشته که آن ها می گویند اگر پرواز شما در آب و هوای آشفته می باشد، پیشنهاد می شود تا صندلی خود را در میانه های هواپیما انتخاب نمایید زیرا در زمان آشفتگی هوایی قسمت های جلو و عقب تکان های شدیدتری خواهد داشت. در صورتی که وضعیت آب و هوایی مناسب باشد پیشنهاد می شود که در قسمت های عقب هواپیما بنشینید زیرا نسب به بخش های جلو خنک تر می باشد.

بهترین صندلی ها در هواپیما

کمربند ایمنی

در مورد کمربند ایمنی موارد متناقضی وجود دارد. خدمه پرواز تلاش می کنند تا قوانین را برای بستن کمربند به اجرا در بیارند اما گاهی اوقات نیز آن ها این موضوع را فراموش می کنند. توجه نمایید که در مرحله نخست چراغ کمربند در جلوی شما روشن خواهد بود و پس از آن نیز خدمه پرواز بستن آن را به شما یادآوری می کنند. از سوی دیگر خلبان نیز در مورد بستن کمربند ایمنی اعلام می کند. حقایقی مخفی از هواپیماها وجود داشته که اعلام خلبان آخرین اطلاع رسانی می باشد و پس از شنیدن آن حتما خود را به صندلی رسانده و کمربند ایمنی خود را ببندید. از طرفی در زمانی که بر روی صندلی نشسته اید نیز بهتر است از بازکردن کمربند خود خودداری نمایید.

کمربند ایمنی

اتاق خواب مخفی

تا به حال تعجب نکرده اید که در پروازهای طولانی مانند از پکن تا نیویورک، خدمه پرواز چگونه می توانند این زمان ۱۶ ساعته را بگذرانند؟ خدمه پرواز نمی توانند در صندلی های موقت کوچک خود نشسته و با تکیه دادن به دیواره هواپیما بخوابند. بنابراین در برخی از هواپیماها مانند بویینگ ۷۷۷ یک پله مخفی وجود داشته که شما را به یک اتاقی با سقف کوتاه و تخت های کوچک می رساند. این قسمت که حقایقی مخفی از هواپیماها است مکانی مناسب برای خدمه در طول پروازهای طولانی می باشد.

اتاق خواب مخفی

اسراری از موتورها

هواپیماها به طور کلی حداقل دارای دو موتور می باشند. به همین دلیل است که این وسیله نقلیه بزرگ می تواند پرواز کند. اما حقایقی مخفی از هواپیماها که خلبانان به ما نمی گویند این است که هواپیما تنها با یکی از دو موتور خود می تواند پرواز کند. در واقع خلبانان می گویند که در هنگام فرود حتی هیچگدام از موتورها مورد استفاده نمی باشند. اما با این حال ما هیچ موقع نخواهیم شنید که خلبان اعلام کند موتور چپ این هواپیما کار نمی کند زیرا پرواز همیشه می بایست در شرایط مطلوب قرار داشته و افراد بتوانند با کمترین میزان خطر به مقصد خود برسند.

اسراری از موتورها

سیستم خلبان خودکار

خلبانان دوست ندارند این موضوع را بپذیرند اما حقایقی مخفی از هواپیماها این است که سیستم خلبان خودکار واقعا بیشتر کارهای هواپیما را تا ۹۰ درصد انجام می دهد. به محض اینکه هواپیما از زمین بلند شده و توانست در ارتفاع مناسب قرار گیرد، خلبان می تواند دکمه سیستم خودکار را فشار داده و پس از آن کفش های خود را درآورده، صندلی خود را شیب دار کرده و دست های خود را پشت سر بگذارد و استراحت کند. در صورتی که وضعیت اب و هوا مناسب باشد عملا خلبان تنها فرایند برخاستن و فرود آمدن را انجام می دهد. برخی دیگر حتی پیش تر رفته و می گویند دیگر نیازی به خلبان نیست. البته که بدون وجود خلبان چه کسی می تواند این دکمه خودکار را فشار دهد.

سیستم خلبان خودکار

خوابیدن در کاکپیت هواپیما

اکنون که متوجه شدین که خلبان خودکار بیشتر فعالیت های پرواز را انجام می دهد احتمالا فکر می کنید که این موضوع ارتباطی با شایعه خوابیدن خلبانان در داخل کاکپیت خواهد داشت. البته که خلبانان اقرار می کنند در هنگام پرواز می خوابند به همین دلیل آن ها یک کمک خلبان هم دارند. به نظر نمی رسد که آن ها خلبان خودکار را روشن کرده و هر دو بخوابند. آن ها مانند حرفه ای ها در زمان شیف خود می خوابند. علاوه بر آن، این یک خواب کوتاه قوی و سریع بوده که تنها ۱۵ دقیقه طول می کشد.

خوابیدن در کاکپیت هواپیما

زیرسیگاری ها در هواپیماها

در چند دهه پیش سیگار کشیدن در مکان های عمومی ممنوع نبود. اگر شما فیلم بن افلک را دیده باشید متوجه می شوید که در هر زمان که صحنه ای از هواپیما را نشان می دهد بیشتر مسافران و حتی شخصیت های اصلی داستان در حال کشیدن سیگار بر روی صندلی های خود می باشند. در حال حاضر تمامی این زیرسیگاری ها حذف شده اند اما حقایقی مخفی از هواپیماها اینکه زیرسیگاری در توالت ها همچنان باقی مانده است. با اینکه تمامی مسافران می دانند که سیگار کشیدن در تمام هواپیما ممنوع می باشد اما همچنان برخی از آن ها در داخل دستشویی اقدام به روشن کردن آن می نمایند. با اینکه این کار ممنوع می باشد اما حداقل باعث شده تا مسافران به درستی سیگار خود را خاموش کرده و باعث ایجاد آتش سوزی نشود.

زیرسیگاری ها در هواپیماها

خلبانان و دستشویی رفتن آن ها

حقایقی مخفی از هواپیماها است که اگر شما داخل کاکپیت هواپیما را دیده باشید متوجه خواهید شد که هیچ توالتی در داخل کابین خلبان وجود ندارد. از سوی دیگر حتی هیچ پلکان مخفی نیز وجود ندارد که به یک سرویس بهداشتی منتهی شود. عمل دستشویی رفتن یک کار ساده ای است که می تواند برای خلبانان بسیار ناراحت کننده باشد. بنابراین آن ها اغلب اوقات این موضوع را تحمل می کنند. از سوی دیگر اداره هوانوردی فدرال نیز به این مشکل کمکی نمی کند. اداره هوانوردی فدرال قوانین سختگیرانه ای را برای خلبانانی که وارد کابین شده و کاکپیت را ترک می کنند در نظر گرفته است.

خلبانان و دستشویی رفتن آن ها

قوانین مرموز سازمان امنیت هوایی

برخی از قوانین که توسط اداره هوانوردی فدرال تنظیم می شود حتی برای خلبانان قابل درک نمی باشد. اداره هوانوردی فدرال تنها سازمانی است که مقررات داخل هواپیما را برنامه ریزی کرده و خدمه و مسافران می بایست از آن تبعیت کنند. خلبانان تعجب می کنند که این قوانین چطوری می گوید که یک نوشیدنی در هزاران مایل در آسمان می بایست زمانی که به مسافران ارائه می شود داغ باشد در حالی که با یک تکان کوچک ممکن است مسافر را دچار سوختگی نماید. در حالی که از سوی دیگر اجازه نمی دهد مسافران حتی زمانی که هواپیما بر روی زمین قرار داشته و در حال حرکت می باشد کمربندهای خود را باز نمایند.

برچسب ها: هواپیما ، اسرار ، ناگفته
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار