معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به رویش گسترده قارچ‌های سمی در طبیعت به دنبال بارش های اخیر، نسبت به مصرف قارچ‌های طبیعی هشدار داد.
کد خبر: ۷۳۳۱۱۲
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۷ 09 April 2019

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا،دکتر ابراهیم شکیبا ، با اشاره به آغاز رویش قارچ‌ها در فصل بهار، گفت: امسال هم با توجه به بارندگی‌های بسیار، شاهد رشد گسترده قارچ‌های سمی در طبیعت استان هستیم.

وی با بیان اینکه قارچ های سمی انواع مختلفی دارند، گفت: مصرف این قارچ ها با عوارض گوناگونی همراه است که کمترین آن مسمومیت است و در شکل حاد می‌توانند موجب نارسایی کلیه، کما و حتی مرگ افراد شود.

وی با اشاره به مسمومیت بیش از 500 نفر در استان طی سال گذشته بر اثر مصرف قارچ های سمی، گفت: متاسفانه از این تعداد پنج نفر جان باختند و تعدادی نیز دچار نارسایی کبد و کلیه شدند.

شکیبا افزود: نگرانی مسمومیت با قارچ سمی امسال هم وجود دارد و در همین راستا از مدت ها پیش کار اطلاع رسانی و هشدار در خصوص مصرف قارچ های طبیعی شروع شده است.

وی با بیان اینکه برخی قارچ های سمی به لحاظ ظاهری شبیه قارچ های خوراکی هستند، گفت: هیچ روشی بجز روش‌های آزمایشگاهی برای تشخیص قارچ های سمی وجود ندارد و نمی توان با نگاه کردن و یا استفاده از شیر و برخی روش‌های مرسوم قارچ های سمی را شناسایی کرد.

شکیبا تصریح کرد: آب پز کردن، سرخ کردن و کباب کردن قارچ تاثیری در کاهش سم آن ندارد و مصرف قارچ سمی به هر شکلی می تواند منجر به مسمومیت و حتی مرگ افراد شوند.

وی با بیان اینکه برخی از این قارچ های سمی عوارض پوستی هم به دنبال دارند، گفت: حتی دست زدن به قارچ های سمی هم می تواند موجب مسمومیت افراد شده و عوارض مختلفی به دنبال داشته باشد.

رییس مرکز بهداشت استان کرمانشاه در همین راستا هشدار داد، افراد به طور جد از کندن قارچ در طبیعت وحتی دست زدن به آن خودداری کرده و به هیچ وجه قارچ فله ای و یا بسته بندی شده بدون آرم سلامت را خریداری نکنند.

وی افزود: افراد در صورت نیاز می توانند قارچ های صنعتی تولید کارخانه که دارای نشان و برچسب سلامت هستند را خریداری کنند.

 

 

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار