به گزارش خبرگزاری تابناک، به گفته معاون اول رئیس‌جمهور، دولت باید میان دو مسیر اقتصادی دولتی و اقتصاد آزاد، یکی را انتخاب کنند و ایشان از همه صاحب‌نظران خواسته است درباره این دو نظریه به‌صورت شفاف اظهار نظر کنند که در ادامه یاداشت کیوان کاشفی رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه را می‌خوانیم.
کد خبر: ۷۴۳۳۶۲
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۹ 11 May 2019

صحبت‌های چند روز گذشته معاون اول رئیس‌ جمهور جای تعمق و بررسی فراوانی دارد ، اما سؤالی که مطرح می‌شود این است که چرا امروز این حرف‌ها باید زده شود؟ در شرایطی که اوضاع تحت کنترل است و فارغ از هرگونه اجبار و فشاری می‌توان برنامه‌ریزی‌شده و دقیق‌تر استراتژی‌ها را تعیین کرد چرا صحبتی از اقتصاد آزاد زده نمی‌شود؟ اقتصادی که تقریباً در همه دنیا اجرا می‌شود و امتحان خود را هم پس داده است.

 معتقدم که اقتصاد آزاد انتخاب و به بیان دقیق‌تر اولویت نظام اقتصادی است اما با توجه به شرایط اقتصادی کشور که مردم در تأمین کالاهای اساسی و معیشت خود با مشکل مواجه هستند، پیاده‌سازی این نوع اقتصاد در کشور بسیار سخت خواهد بود. بدون شک این در دولت اول آقای روحانی که تورم تک‌رقمی شده بود و اوضاع مانند الآن بحرانی نبود، زمان مناسبی برای حرکت به‌سوی اقتصاد آزاد و دیگر اصلاحات اساسی کشور ازجمله اصلاح نظام بانکی بود.

 شاید امروز با توجه به فشار تحریم‌ها، رفتن به‌سوی اقتصاد کوپنی به‌منظور حمایت از اقشار آسیب‌پذیر در برابر تحریم‌های خارجی یک الزام باشد، اما باید این روش، یک ‌زمان مشخص داشته باشد تا پس ‌از آن، ساختار اقتصاد آزاد در کشور اجرا و پیاده‌سازی شود. متأسفانه یکی از ایرادات اساسی در کشور ما این است که زمان مشخصی برای اجرای برخی قوانین و مقررات تعیین نمی‌کنیم و همین امر باعث می‌شود تا اولویت‌ها فراموش شود.

 نکته دیگر حائز اهمیت این است که در شرایط فعلی، سرمایه اجتماعی در کشور به‌شدت تضعیف‌شده است و همین موضوع، قدرت اجرای بسیاری از اموری که انجام آن‌ها در گروی جسارت و شجاعت است را نمی‌دهد. نمونه اخیر هم در کشیده شدن صف‎‌های طولانی برای یک باک بنزین بود. بر همین اساس به نظر من دولت باید در وهله اول تمرکز خود را بر شکل‌گیری و تقویت اعتماد بین خود و مردم قرار دهد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار