گزارش اختصاصی تابناک:
پس از وقوع سیل در چندین استان از کشور زمزه‌های مبنی بر تعویق کنکور بگوش رسید، اما این طرح با چالش‌های مواجه شد که منجر به عدم رای مثبت نمایندگان مجلس به این طرح دوفوریتی شد و اکنون قرار است طرح یک فوریتی تعویق کنکور مجدد به صحن مجلس برود، اما....
کد خبر: ۷۴۸۲۷۷
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۹ 25 May 2019

به گزارش خبرگزاری تابناک، مدتی پس از وقوع سیل در اکثر استان‌های کشور، زمزمه‌هایی از سوی نمایندگان مجلس مبنی بر احتمال تعویق زمان آزمون سراسری به گوش رسید که موجب خوشحالی داوطلبان کنکور مناطق سیل زده که علاوه بر امکانات آموزشی خود، زمان زیادی را نیز از دست داده بودند شد.

 از طرفی احتمال افزایش سهمیه این مناطق هم مطرح شد، مخالفین افزایش این سهمیه معتقدند با توجه به افزایش امکانات و پیشرفت‌های مرتبط با امر سنجش آموزش، میتوان زمان اعلام نتایج را تسریع بخشید، اما وزارت علوم و سازمان سنجش از گزینه افزایش سهمیه برای تسهیل کار خود استفاده میکنند.

آیا کنکور به تعویق خواهد افتاد؟

 از سوی دیگر، برخی از نمایندگان استان‌های سیل زده که پیش‌تر با اعلام حمایت از این طرح استقبال کرده بودند، در روز رأی گیری با رای منفی خود، ابهامات فراوانی را در چراییِ رد طرح بوجود آوردند.

 توییت‌های بحث برانگیر برخی نمایندگان نیز به این ابهامات دامن زد، در اظهار توییتر آقای خادمی نماینده ایذه، زمان رسیدگی به طرح روز سه شنبه اعلام شد، اما صبح روز دوشنبه با توییتی اعلام کرد که طرح برای رسیدگی تا نیم ساعت دیگر به صحن مجلس می‌رود و این در حالی بود که ۷۴ تن از نمایندگان در روز دوشنبه غایب بودند.

 سید محمد جواد ابطحی نماینده مردم خمینی شهر در مجلس طی گفتگو با رسانه‌ها درخصوص روز رأی گیری به طرح تعویق کنکور گفت: در هنگام رأی گیری اکثریت نمایندگان که تعداد آنان به بیش از ۱۵۰ نفر می‌رسید با فریاد خواستار رأی مثبت به این طرح بودند، اما هنگام رأی گیری در کمال تعجب دیدیم که ۱۱۵ نماینده رأی منفی داده اند و فقط ۸۱ نفر موافق طرح بوده اند، تا زمانی که شاهد شفافیت آرای نمایندگان نباشیم و رأی به یک طرح و یا لایحه مخفی باشد، نباید انتظار یک مجلس مقتدر را داشت.

پس از رأی منفی مجلس به طرح تعویق کنکور، کمپینی با عنوان کمپین تعویق زمان کنکور در فضای مجازی تشکیل شد و این کمپین در کمتر از دو روز به بیش از ۱۵ هزار نفر رسید و اعضای این کمپین که عضوی از کنکوری‌های امسال هستند، دلایل خود برای تعویق کنکور را به شرح زیر می‌دانند:

۱) منابع نظام قدیمی که در سیل از دست رفته است قابل تهیه نیستند به این دلیل که بنا بر اعلام قبلی سازمان سنجش که قرار بوده است آزمون نظام قدیم فقط در سال ۹۸ برگزار شود و تمامی انتشارات هیچکدام از کتب نظام قدیم را تجدید چاپ نکرده اند و این کتاب‌ها نایاب شده اند.

۲) با توجه به گستردگی سیل در کشور و درگیر شدن چندین استان، ده‌ها شهر و هزاران روستا، عملا دادن سهمیه به دلیل گستردگی حادثه امکان پذیز نیست و هیچگونه ساز و کار منطقی و توضیحی نیز در رابطه با چگونگی اختصاص سهمیه توسط سازمان سنجش صورت نگرفته است و باید این نکته را متذکر شد که اگر قصد سازمان سنجش در اختصاص سهمیه به صورت استانی و میزان خسارات باشد این امر امکان پذیر نیست؛ به دلیل این که در بعضی شهر‌ها و استان‌ها بعضاً یک یا چند محله و یا چند روستا درگیر شده اند که سهمیه به آن محله خاص یا آن روستا در فلان استان تعلق نمیگیرد.

۳) هر قدر میزان سهمیه هم زیاد باشد تا وقتی دانش آموزان نتوانند منابع خود را سامان بدهند و روحیه خود را برای جمع بندی مطالب بازیابی کنند چاره ساز نیست و عملا این عزیزان در رقابت بازنده اند. 

۴) باید توجه داشت که اکثر مناطق گرفتار در سیل از استان‌های کم برخوردار، شهر‌های کوچک و روستا‌های محروم و محله‌هایی با معیشت اقتصادی نامطلوب بوده اند و تنها راه جبران این مصیبت به آن‌ها جبران زمان از دست رفته شان است... ضمن اینکه دادن ضریب به تراز نمرات سیل زده‌ها و دادن سهمیه یا افزایش تراز نمره ظلم آشکار به سایر داوطلبان کنکور است.

احمدصفری نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار تابناک با اشاره به خبر رد طرح دو فوریتی تعویق زمان آزمون سراسری سال ۹۸ ازسوی نمایندگان گفت: بنده نماینده مردم سیل زده ام و به طرح دو فوریتی تعویق کنکور رأی مثبت دادم، اما متأسفانه رأی نیاورد.

وی افزود: اکنون همکاران ما در حال آماده کردن طرح یک فوریتی تعویق کنکور هستند، اما با این اوصاف پیش آمده، رأی مثبت به این طرح دور از ذهن به نظر میرسد.

صفری در پایان دلایل رد این طرح را مخالفت وزارت علوم و سازمان سنجش به دلیل تحمیل هزینه‌های بیشتر به وزارت علوم، سرگردانی دانشجو‌ها و جابجایی کلاس‌ها و امتحانات ترم دانشگا‌ها اعلام کرد.

اکنون باید دید اینبار در پشت پرده تغییر رأی نمایندگان چه میگذرد؟ و واکنش داوطلبان کنکور که به تصویب این طرح چشم امید بسته بودند چه خواهد بود؟

با توجه به ارسال پیام‌های متعدد از سوی کنکوری‌های سراسر کشور به خبرنگار تابناک کرمانشاه، آنان خواستار تعویق کنکور هستند و حال باید دید نمایندگان و مسؤلین چه تدبیری بکار خواهند گرفت.

 

منبع: تابناک
برچسب ها: کنکور ، تعویق ، سیل ، مجلس ، طرح
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۸
سان
|
United States
|
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۴
کنکور باید تعویق بیفته .اگرنیفته به دوراز عدالت اموزشیه.
Sana
|
United States
|
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۴
تعویق کنکور تنها راه برقراری عدالت در کنکور 98 است. و با اختصاص سهمیه در حق تمامی داوطلبان ظلم میشود
فرناز
|
United States
|
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۴
آنچه عیان است چه حاجت به بیان است، متاسفم
تعویق کنکور خواسته میلیون ها جوان ایرانی
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۴
عادلانه ترین راه تعویق کنکور سراسری
امیرصدراعابدینی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۴
موافق تعویق کنکورهستم.
فاطمه
|
Germany
|
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۴
موافق اینم که کنکورروبه تاخیربیندازن
مرجانه
|
Moldova, Republic of
|
۲۳:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۴
تعویق کنکور سراسری خواسته میلیون ها جوان ایرانی
ندا
|
United Kingdom
|
۰۱:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۵
تعویق کنکور خواسته ی همه ماس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار