مدیرعامل شرکت گاز خوزستان:
مدیرعامل شرکت گاز استان خوزستان با اشاره به اینکه تقاضای استان برای توسعه شبکه گاز رسانی به کشور عراق مورد موافقت قرار گرفته است، گفت: آمادگی لازم برای انجام توسعه شبکه در شهرهای جنوبی عراق وجود دارد.
کد خبر: ۷۴۹۰۸۵
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۳ 29 May 2019

عبدالله ابول پور اظهارداشت: خط صادراتی 48 اینچ با فشار یک هزار و 400  psi به کشور عراق 2 سال پیش به بهره برداری رسید که این خط در حال حاضر تامین کننده گاز 2 نیروگاه در جنوب این کشور است.

وی با تاکید بر اینکه میزان حجم مورد استفاده برای این نیروگاه ها در فصل سرما 40 تا 50 هزار متر مکعب گاز در ساعت بوده است، گفت:  خط صادراتی گاز به عراق به شکلی طراحی شده که علاوه بر امکان لازم برای توسعه شبکه در شهرهای جنوبی توان توسعه خط  تا شهر بغداد را داشته باشد.

ابول پور تصریح کرد: توسعه شبکه گاز رسانی در عراق از اهمیت ویژه و استراتژی برخوردار است که اخیرا شرکت ملی گاز با تقاضاهای ما برای انجام این کار موافقت کرده و در همین رابطه شرکت گاز استان طرح های پیشنهادی خود برای انجام آن را ارائه داده است.

او در پاسخ به این سوال که آیا تحریم ها اعمال شده مانع از اجرای توسعه شبکه خطوط ایران در عراق نمی شود، پاسخ داد: پروژه گاز رسانی به شهرهای جنوبی عراق از جمله طرح هایی است که از طریق آن می توانیم تحریم ها را دور بزنیم و از این بابت دچار چالش و محدودیتی نخواهیم شد.

مدیرعامل شرکت گاز استان خوزستان با تاکید بر اجرای هرچه سریعتر این طرح، عنوان کرد: باید توجه داشت که اجرای این پروژه اهمیت ویژه ای دارد به این دلیل که عربستان و شرکت های خارجی به صورت جداگانه اعلام کرده اند که می توانند گاز رسانی را به وسیله گازهای همراه تولید نفت در این کشور انجام دهند و به همین دلیل نباید ایران فرصت به وجود آماده را از دست بدهد.

 جلوگیری از سوختن 20 میلیون فوت مکعب گاز فلر تا سال 1404 در خوزستان

ابول پور همچنین به خواسته مقام معظم رهبری مبنی بر جمع آوری فلرهای همراه نفت در استان خوزستان اشاره کرد و گفت: ایشان به وزارت نفت تاکید کردند که این گازها به منظور کاهش آلایندگی های زیست محیطی خوزستان و به منظور بازیافت اقتصادی جمع آوری شوند.

وی ادامه داد: با برنامه ریزی که صورت گرفته است باید تا سال 1404 بیش از 20 میلیون فوت مکعب گاز همراه نفت در استان جمع آوری و برای استفاده در صنایع بکارگیری شود.

مدیرعامل شرکت گاز استان خوزستان تصریح کرد: تلاش می شود که امسال با اجرای خط 36 اینج رامین بتوانیم 11 میلیون فوت مکعب از این گازها را در این نیروگاه به تولید برق تبدیل کنیم.

وی از وجود دانش بومی برای بهسوزی فلرهای نفتی در کشور خبر داد و گفت: با بکارگیری این دانش فنی می توان از سوختن بخش قابل توجه ای از گازهای همراه جلوگیری کرد تا به عنوان خوراک در صنایع مورد استفاده قرار بگیرند.

نیروگاه های برق تمایلی برای استفاده از سوخت مایع ندارند

ابول پور در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به این سوال که چرا برخی از نیروگاه های تولید برق در مقاطعی از سوخت مایع که منجر به آلایندگی می شود، استفاده می کنند، گفت: خوزستان یک استان مولد در تولید انرژی محسوب می شود اما با این وجود به نیروگاه هایی مثل رامین و زرگان که مسئولیت پایداری بخشی از شبکه برق کشور را برعهده دارند؛ اجازه داده شده تا در زمانی که خطوط گاز دچار مشکل می شوند از سوخت مایع استفاده کند.

وی با تاکید بر اینکه تغییر سوخت از گاز به مایع برای نیروگاه ها برقی زحمت های زیادی را به همراه دارد، گفت: به همین دلیل تمایلی برای استفاده از سوخت مایع را ندارد.

مدیرعامل شرکت گاز خوزستان به حادثه انفجار خط ششم انتقال گاز در نزدیکی بوشهر اشاره کرد و گفت: 50 درصد از تولید گاز کشور را منطقه پارس جنوبی بر عهده دارد و وقتی لوله انتقال در این منطقه دچار مشکل شود صنایع باید برای دوره ای از سوخت دوم استفاده کنند و اگر بعضا دیسپاچینگ ملی از استان درخواست محدودیت مصرف دارد منظور کاهش تولید و یا مصرف گاز است.

این مقام مسئول در شرکت گاز خوزستان تصریح کرد: استان خوزستان در طول سال گذشته به هیچ عنوان مشکلی در تامین گاز نداشته است.

 شرکت های بیمه ای هزینه هوشمندسازی منازل را برعهده بگیرند

ابول پور با بیان اینکه بحث نشت گاز در منازل در سطح شرکت ملی گاز مطرح شده است، گفت: این موضوع که مردم به دلیل بی احتیاطی و وجود مشکل در لوله کشی داخل منازل آسیب می بینند موضوعی است که باید به آن بیش از پیش اهمیت داد .

وی شهر هوشمند را یک حلقه مفقوده در قوانین رایج کشور دانست و خواستار توجه متولیان و قانونگذاران در این حوزه شد.

مدیرعامل شرکت گاز استان توجه به مسئولیت های اجتماعی توسط شرکت های بیمه گذار را یک ضرورت عنوان کرد و گفت: مسئولیت این شرکت ها نباید تنها محدود به بعد از ایجاد یک حادثه قلمداد شود در صورتی که در همه دنیا بیمه هزینه ایمن سازی منازل را بر عهده دارد.

ابول پور یادآور شد: در صورتی که در قانون این تکلیف برای شرکت های بیمه ای ایجاد شود شرکت گاز می تواند در این زمینه با استفاده از منابع لازم منازل را در مقابل حوادث احتمالی نشت گاز ایمن کند.

وی با تاکید بر اینکه پیش از این مجری پروژه هوشمندسازی یکی از شهرهای بزرگ دنیا به خوزستان دعوت شد تا در این خصوص راهکارهای عملی ارائه کند، گفت: مجری این پروژه که یک ایرانی و اهل خوزستان هم هست هزینه هوشمند سازی هر واحد مسکونی را بین 50 تا 60 میلیون ریال برآورد کرد که از بروز حوادث ناشی از نشت گاز با ایجاد سنسورهای پیشرفته جلوگیری میکند.

مدیرعامل شرکت گاز خوزستان همچنین بر اساس قانون مسئولیت نظارت بر خطوط داخلی ساختمان ها را در حال حاضر بر عهده سازمان نظام مهندسی عنوان کرد و گفت: مسئولیت این شرکت مانند دیگر دستگاه های خدمات دهنده تا کنتور بوده اما زمانی شرکت گاز می تواند به نحوه لوله کشی خطوط داخل منازل نظارت کند که شکایتی صورت بگیرد.

75 حادثه به دلیل نشست گاز

ابول پور در ادامه به توسعه 215 کیلومتری خطوط شبکه گاز در سال گذشته اشاره کرد و گفت: با این وجود 75 حادثه به دلیل نشت گاز در سطح استان گزارش شده که در این بین 17 نفر فوت شدند و این درحالی است که در 61 مورد حادثه ای که طی سال 96 رخ داد نیز 17 نفر کشته شدند.

وی یادآور شد: نشت از شیلنگ گاز به علت فرسودگی، استفاده از اتصالات غیر استاندارد و ...، قرار گرفتن ماده قابل اشتعال مانند پرده در مجاور شعله آتش و وسایل گازسوز، نشست گاز از سیستم لوله کشی داخلی، نشت از شیلنگ گاز به دلیل نبود و یا نقص در بست، نشت گاز از شیر مصرف به دلیل نبود نصب درپوش و سایر موارد به ترتیب از جمله مهمترین علل انفجار و آتش سوزی منازل محسوب می شوند.

بر اساس این گزارش، ۹۵ درصد از میزان مصرف گاز خوزستان مربوط به بخش صنعت و پنج درصد به بخش خانگی اختصاص دارد با این تفاوت که مصرف خانگی در ۲ سال گذشته روند کاهشی در خوزستان داشته است.

استان خوزستان هشت هزار و 835 کیلومتر شبکه گازرسانی شهری و هشت هزار و 370 کیلومتر شبکه روستایی دارد و علاوه بر این گاز مورد نیاز صنایع از طریق 145 کیلومتر تامین می شود.

 

منبع: ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار