فرامرز شوهانی در گفتگو با تابناک:
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان کرمانشاه با حضور در دفتر خبرگزاری تابناک، از افزایش مجتمع‌های آب رسانی تحت پوشش صندوق توسعه ملی از ۲۶ به ۴۰ مجتمع خبر داد.
کد خبر: ۷۵۸۳۹۹
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۹ 01 July 2019

فرامرز شوهانی در گفتگو با خبرنگار تابناک گفت:استان کرمانشاه دارای ۲۸۸۶ روستا است که از این تعداد ۲۶۰۰ روستا دارای سکنه و مابقی خالی از سکنه هستند.

وی افزود: ۲۲۳۵ روستا دارای تأسیسات آب شرب و ۳۲۰ روستا فاقد این تاسیسات هستند که از این تعداد ۲۰۰ روستا در برنامه توسعه شرکت آب و فاضلاب روستایی ظرف حدودا چهار ماه آینده مخازن و تأسیسات تأمین آب آن‌ها نصب خواهد شد و در ۱۲۰ روستای باقیمانده، منابع آب موجود نیست و در مجاورت مجتمع‌های آبرسانی که دارای منبع تأمین آب هستند قرار ندارند و دسترسی به آن‌ها دشوار است.

شوهانی تأکید کرد: وظایف شرکت آب و فاضلاب روستایی حفظ وضع موجود، تعمیر، نگهداری و حفاظت از سرمایه‌های شرکت آب و فاضلاب روستایی، آبرسانی به روستا‌ها، توسعه شبکه آبرسانی، اقدام جهت جلوگیری از قطعی آب و مهمترین وظیفه آبفار، کیفیت آب شرب روستاهاست که به صورت ویژه در دستور کار قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه در سال ۹۷ حدود ۹۹ درصد از مخازن به صورت کامل، فنی و اصولی شستشو داده شده گفت: مطلوبیت کلر باقیمانده سال ۹۷ در استان حدود ۹۸ درصد و مطلوبیت میکروبی ۹۹ دصد است.

مدیرعامل شرکت آبفار با بیان این موضوع که در کل استان کرمانشاه منابع تامین آب سالم هستند اظهار کرد: منابع تامین اعتبار ما شامل ۲۹۷ چشمه،۲۹۴ حلقه چاه و ۸ قنات و همچنین دارای ۳۷۹ ایستگاه پمپاژ است و یکی از اقدامات قابل توجه در این زمینه، استفاده از اعتبارات صندق توسعه ملی برای توسعه آب رسانی به روستا‌ها است که با اقدامات و پیگیری‌های لازم در همین راستا، مجتمع‌های آبرسانی تحت پوشش صندوق توسعه ملی از ۲۶ به ۴۰ مجتمع افزایش یافته که تا کنون در هیچ یک از استان‌های کشور رخ نداده است، از سال ۹۴ کل کشور از اعتبارات صندوق توسعه ملی بهرمند شدند یعنی از سال ۹۶_۹۴ مجتمع‌های آب رسانی و تک روستا‌ها را افزایش دادند.

شوهانی در ادامه تأکید کرد: در سال ۹۷ به دلیل بعضی از سیاست‌های سختگیرانه، هیچ مجتمع آبرسانی ایجاد نشد به غیر از استان کرمانشاه، آنهم به جهت اینکه دچار زلزله شد و یک فرصت برای استان ایجاد کرد، در گذشته در استان ۱۴ تک روستایی وجود داشت که تا کنون به ۶۹ تک روستایی افزایش یافته، یعنی ۵۵ روستا به صورت تک روستایی به اعتبار صندوق توسعه ملی افزوده شده است.

وی تصریح کرد: اعتبار پیشنهادی ما در سال ۹۸ از صندوق توسعه ملی، حدود ۹۸ میلیار تومان است که اگر محقق شود، ۱۵۰ روستا در سطح استان در سال ۹۸ آب دار می‌شوند و اکنون ۹۸۶ روستا تحت پوشش صندوق توسعه ملی است که از این تعداد ۱۵۰ روستا تا پایان سال ۹۸ و ۳۴۸ روستا قبل سال ۹۸ به بهره برداری رسیدند و از برنامه‌های آینده که برای تأمین آب شرب روستایی داریم، آبرسانی حدود ۱۱۱۴ روستا با اعتباری بالغ بر ۴۱۴ میلیارد طی ۴ سال آینده است.

ایشان در ادامه خاطرنشان کرد: در زلزله ۹۶ علی رغم محدودیت‌های اعتباری و تجهیزاتی، عملکرد مطلوب و قابل قبولی از نظر کیفیت ارائه دادیم و در این راستا معاونت امور بهداشتی استان که دستگاه نظارت بر کیفیت آب شرب روستایی است از عملکرد شرکت آب و فاصلاب روستایی اعلام رضایت کردند، ۳۳ میلیارد تومان اعتبار به مناطق زلزله زده اختصاص داده شده و اکنون در اختیار شرکت آبفار است که در این راستا ۸۸ پروژه در دست اقدام داریم که با اعتبارات تکمیلی تا پایان سال ۹۸ می‌توانیم، ۸۷ روستا را به طور کامل به بهره برداری برسانیم، در سیل فرودین ۹۸ آب ۱۶۱ روستا قطع شد که ظرف ۴ روز مجددأ وارد مدار بهرمندی شدند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی با اشاره به هفته صرفه جویی گفت: از همه مشترکین روستایی میخواهم که در مصرف آب صرفه جویی و در انجام پروژه‌های آب رسانی کمک کنند، همچنین ما نیز با کنترل سرریز مخازن و رفع به موقع شکستگی ها، سعی می‌کنیم از هدر رفت آب جلوگیری کنیم.

وی متذکر شد: متولی آب‌های سطحی و روان آب‌ها بنیاد مسکن و متولی فاضلاب سیاه شرکت آب و فاضلاب روستایی است، فاضلاب روستایی در حداکثر روستا‌ها به صورت چاه جذبی است و در کل کشور، ۶۰ روستا دارای شبکه جمع آوری و تصفیه بهداشتی فاضلاب هستند که از این تعداد ۶ روستا مربوط به کرمانشاه است و شاخص بهرمندی روستا‌ها از فاضلاب در کشور چهار صدم در صد و در کرمانشاه حدود یک درصد است، با وجود ۳۲۵ روستا فاقد آبرسانی، اعتبارات ما محدود است و اولویت شرکت آبفار تأمین آب شرب، و فاضلاب اولویت دوم است، پروژه‌های فاضلاب هزینه بر و اجرای آنان به مشارکت خود روستاییان نیازمند است.

شوهانی در پایان خاطرنشان کرد: ۳۶۴ آبدار در سطح استان داریم که وظیفه آنان حفظ، حراست، نگهداری، نگهبانی، قرائت کنتور، توزیع قبض، پایش و گزارش شکستگی هاست و نظارت بر کیفیت آب روزانه، با تست کلر سنجی و ۱۵ نوع آزمایش میکروبی و آزمایشات شیمیایی سالانه انجام می‌شود، همچنین جهت ارتقا کیفیت آب، هر ۶ ماه یک بار مخازن شست شو می‌شوند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار